Sähköauton arvon alenema
Kommentit (36)
Jatkan vielä. Tuon sähköauton arvonalenemaan vaikuttaa sekä politiikka että tekninen kehitys. Oletettavasti sähköautojen hintasota jatkuu vielä muutamia vuosia, joten uudet markkinoille tulevat autot ovat halvempia ainakin suhteessa ominaisuuksiinsa. Tämä tietenkin alentaa käytettyjen hintoja. Uusien Teslojen hintakehitys on hyvä esimerkki.
Politiikkaan ei yksittäinen autonostaja voi paljoa vaikuttaa. Valtion tarve kerätä autoveroa on vähintäänkin ennallaan. Jos auton hintaan lisättävä autovero nousee sähköautoissa polttiksien tasolle, nousee niiden hinta huomattavasti. Tämä puolestaan jarruttaa käytettyjen hinnan putoamista.
Mikäli seuraava hallitus taas haluaa jatkaa liikenteen sähköistämistä, tulee sähkö- ja polttomoottoriautojen hintaeron ja käyttökustannusten eron pysyä ainakin nykyisellä tasolla. Tähän viittaisi se, että ensi vuonna ennustetaan sähkiksien ensirekisteröintien jo ohittavan polttomoottoriautot.
Jos sen sijaan sähköautojen vuotuista ajoneuvoveroa nostetaan tai siirrytään kilometripohjaiseen verotukseen, katoaa sähköautojen kustannusetu. Mutta jos samalla taas polttoaineveroa nostetaan, säilyy ero entisellään. Löisn vetoa tämän vaihtoehdon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 ensimmäisenä vuotena arvonalenema on melko suurta sekä sähkiksissä että polttiksissa, mutta sen jälkeen polttiksissa se on huomattavasti pienempää kuin sähkiksessä, jonka arvon putoaminen vaan kiihtyy.
Sähkistä voinee kutsua aidoksi kertakäyttöautoksi. Bensis on kierrätysauto. Jopa 20 vuotiaana se menee helposti kaupan. Sähkistä ei myydä kun akun vaihtoikä alkaa tulla. Toki järkyllä arvonalenemalla ja se kyllä laittaa nämä "onpa edulliset kilometrit" hieman koomiseen valoon.
Naurattaa nämä tietäjät. Sähköautoa ei ole nähty edes kaukaa, mutta mielipide kyllä löytyy.
Minä olen ostanut sähköauton käytettynä (4v vanha). Suurin arvonlasku jo takana, mutta silti uudehko auto. Akku testattu, ja on hyvässä kunnossa. Sillä ajaa vielä pitkään. Auto ollut nyt mulla 1,5 vuotta. Olen ostanut polttiksia samalla ostohinnalla, ja on niidenkin arvonlasku ollut ihan selvä. Ei autot mikään sijoitus ole.
Sähköautossa eniten yllättänyt, miten vaivaton se on käyttää, ja talvella suorastaan erinomainen. Ajo on lisäksi todella halpaa, 2e/100 km. Ajot lisääntyneet huomattavasti, kun bensakuluista ei tarvitse enää välittää.
Auton arvo tippuu joka tapauksessa, vaikka käyttövoimana olisi koivuhalot. Mutta kauhistelijoiden kannattaa kulkea bussilla tai sotkea fillarilla. Koska auto on käyttöesine. Kun mä ostan moccamasterin tai vaikka tietokoneen, niin käytä aivan hirveästi energiaa murehtimiseen että mitä näistä joku maksaa viiden vuoden päästä. Käyttöön ne on ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 ensimmäisenä vuotena arvonalenema on melko suurta sekä sähkiksissä että polttiksissa, mutta sen jälkeen polttiksissa se on huomattavasti pienempää kuin sähkiksessä, jonka arvon putoaminen vaan kiihtyy.
Sähkistä voinee kutsua aidoksi kertakäyttöautoksi. Bensis on kierrätysauto. Jopa 20 vuotiaana se menee helposti kaupan. Sähkistä ei myydä kun akun vaihtoikä alkaa tulla. Toki järkyllä arvonalenemalla ja se kyllä laittaa nämä "onpa edulliset kilometrit" hieman koomiseen valoon.
Naurattaa nämä tietäjät. Sähköautoa ei ole nähty edes kaukaa, mutta mielipide kyllä löytyy.
Minä olen ostanut sähköauton käytettynä (4v vanha). Suurin arvonlasku jo takana, mutta silti uudehko auto. Akku testattu, ja on hyvässä kunnossa. Sillä ajaa vielä pitkään. Aut
Viestisi on kovasti ohi ketjun aiheesta. Toki huomasit heti ostaessasi et onpa hinta laskenut uuteen verrattuna kuten itsekin mainitset! Juuri tästähän tässä puhellaan, arvon järkky alenema sai sinutkin sen ostamaan -)))! Ja jos itse lähdet sitä nyt myymään saat ehkä 25% ostohinnastasi.
26 tonnia MAKSAMATTA ja auton myyntihinta 15-17 tuhatta ja arvo tippuu 2-3kk välein muutaman tonnin.
Tällä kaavalla jos tuon myy 6kk kuluttua, siitä saa reilu 10 tuhatta ja sitten jää vielä 16 tonnia maksuja, autosta jota EI ENÄÄ OLE.
Siis miten joku lähtee tällaiseen?
Jos on varaa tällaiseen, pitää olla hyvä asema ja hyvä palkka.
Mutta ihmisen, joka on noin tyhmä ja huono talousasioissa, ei tulisi ikinä päästä sellaisiin töihin.
Täähän on täysin sääliviton tason matikkaa, tavallinen palkansaaja menettää kaikki rahansa ja säästönsä jos lähtee tuollaiseen autopelleilyyn mukaan.
Järkevä osaa osaa 3 tonnilla bensa-auton, joka toimii varmasti ja jos sitä vaikka kerran vuodessa pitää vähän korjata, niin jäähän sitä rahaa, kun ei tarvitse mitään jättilainoja lyhennellä.
Toinen tubettaja valitteli kun oli ostanut 2022 uuden sähköpösön 31 tonnilla ja möi pois 2025 15 tonnilla. 3v tuli takkiin vain 16 tonnia. Eli sellaiset 450 euroa kuussa pelkkä arvonalenema.
Hassua minun 4 vuotta sitten 4000e ostamani vanha bensa auto näkyy edelleen olevan samoissa hinnoissa nettiautossa.
Nämä on niiden ongelmia, joiden pitää jostain mysteerisyystä vaihtaa autoa vuoden, kahden välein.
Mä olen tähän mennessä ostanut autoni noin 2-3 v ikäisenä, jolloin suurin arvonalenema on edellisen omistajan taskusta lähtenyt. Sitten pidän sen 6-10 vuotta, jonka jälkeen auton jälleenmyyntiarvo on anyway niin vähän ettei sillä ole juuri merkitystä.
Oma kokemus on osoittanut että minun käytössä/ajomäärillä reilu parikyt tonnia maksavan käytetyn polttiksen arvon alenema on noin 2000€/v
Kesällä ostin 2 vuotiaan sähköauton, joka uutena maksaa jotain 33-34 tuhatta. Minä maksoin 23 tuhatta. Takuuta jäljellä viisi vuotta, joka sisältää akkutakuun, eli uskoisin helposti että auto pysyy käyttökelpoisena ainakin seuraavat kuusi vuotta. Sitten auton arvo on enää ykköstonneja.
Kuitenkin jos laskee että auton käyttöenergiassa säästän 2500€ joka vuosi, niin tulee se halvemmaksi ajaa sähköllä vaikka sähköauton arvo olisi 0€ luopuessani siitä.
Oletko laskenut paljonko maksat enemmän vakuutuksia tai rengaskuluja per vuosi? Entäs sitten jos seuraavan 5v aikana tuleekin joku vakavampi akku- tai sähkömoottorivika joka maksaa 10 000 euroa? Oma näkemys on, että saa olla paljon onnea matkassa jos ajattelee säästävänsä sähköllä.
Tuossa kun oma auto oli huollossa, niin katselin joutessani vaihtoautohallin tarjontaa. 3 vuotiaita sähkäreitä oli koko hallillinen. Uutena yli 60 tonnia, nyt kolmevuotiaana pyynti 27. Eli pötypuhetta, että niistä mitään arvo alenee.
Aika paljon saat ajilla että 2500 euroa vuodessa mnee bensoihin/dueseliin -))!
Jos tuo oli uutena vaikka 46 tonnia ja sitä on nyt maksetttu 20 tuhatta ja siis maksamatta 26 tonnia.
Auton arvo tai vaihtoarvo on nyt siis 15-17 tuhatta, eli siinä tulisi tuon maksetun 20 tonnin lisäksi vielä 10 tuhatta kuluja lisää.
Niin ja arvo siis putoaa näköjään noin tonnin per kuukausi lisää...
Kyllä tossa pitäisi varmaan olla joku tuhat litraa sadalla syövä bensa-auto, että pääsisi tuollaisille käyttökuluille?
ps no ei se uuden/puoli-uuden bensa-auton ostokaan kovin järkevää ole, ellei sitä pysty käteisellä tekemään
Auto ei ole koskaan mikään investointi. On totta, että uuden ja uudehkon auton arvo laskee kymmeniä prosentteja vuodessa. Lasku on huimaa, oli käyttövoima mikä tahansa.
Minulle ei silti ole todellakaan vaihtoehto ajaa satojatuhansia kilometrejä nähneellä 20-vuotiaalla Toyotalla. Maksan mieluusti siitä, että auto on uusi, mukava, turvallinen ja luotettava. Tällä hetkellä rahoituksella ostamani sähköauton 500 € kuukausierä noin puolittuu bensavehkeeseen verrattuna, kun otan huomioon pienemmän energiakustannuksen ja ilmaiset huollot.
Tuollaisen uuden vähän paremman luokan sähköauton ja vastaavan polttiksen hintaero alkaa nykyään olla verotussyistä enemmänkin sähkiksen hyväksi. Se Teslan kolmonenkin maksaa nykyisin suunnilleen saman kuin Golf tai Quashqai.