Vuokravakuus pitäis olla etukäteen mut ei onnistu
Siis miten toimitaan käytännössä, kun uuteen asuntoon pitää maksaa vuokravakuus mutta kun nykyisen vakuutta ei saa itselleen ennen lopputarkastusta ja sen hyväksymistä. Jostain luin, että vuokranantajalla olisi jopa kuukausi aikaa palauttaa vuokravakuus. En ymmärrä tätä koko asiaa. En siis saa uuden asunnon avaimia ennen kuin vakuus on maksettu eikä mulla ole sellaista rahaa. Lainaa en saa.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sä meinaat vuokrasi maksaa jos olet noin persaukinen? Luulisi että jokaisella on sen verran säästössä.
Joo kummallista ettei kaikilla ole tonneja säästössä.
Ei ole tonneista varmaan kyse, mutta jollei muutamaa satasta löydy tärkeään asiaan niin elämänhallinta on pitkälti pielessä ja joutaisikin kadulle.
Mulla oli just vuokravakuuksissa 3 000 euroa kiinni. Kyse ei ole mistään satasista vaan useimmiten kahden kuukauden vuokravakuuksista kahteen asuntoon samaan aikaan.
No sitten et voi muuttaa siihen asuntoon. Yleensä vakuus pitää maksaa, jotta saa asunnon avaimet. Joskus myös ensimmäinen vuokra pitää maksaa ennen avainten luovutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sä meinaat vuokrasi maksaa jos olet noin persaukinen? Luulisi että jokaisella on sen verran säästössä.
Ei ole tonneista varmaan kyse, mutta jollei muutamaa satasta löydy tärkeään asiaan niin elämänhallinta on pitkälti pielessä ja joutaisikin kadulle.
Helposti vuokravakuudesta tulee tonneja ja päälle eka vuokra. Sinä taidat olla jotenkin ihan liian yksinkertainen ymmärtääksesi mistään mitään. Pyydä että mami laittaa kuumaa kaakaota kuppiin ja laittaa sulta netin pois käsiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli just vuokravakuuksissa 3 000 euroa kiinni. Kyse ei ole mistään satasista vaan useimmiten kahden kuukauden vuokravakuuksista kahteen asuntoon samaan aikaan.
Kertakaikkiaan en ymmärrä ihmisiä, jotka tuosta noin vaan suostuvat siirtelemään tonneja ventoviraiden tileille vakuuksina. Itse suostun max. 1 kk vuokravakuuteen ja minulla on myös laaja kotivakuutus sekä puhtaat luottotiedot, ei vuokrarästejä. Ja sekin vakuus menee vain ja ainoastaan vakuustilille, jolta vuokranantaja ei voi sitä itse käyttää. Näistä vakuuksista käydään paljon kuluttajariitoja nykyään, kun vuokranantajat ovat aiheetta pitäneet rahat.
Vuokranantajana törmään ihmeen usein tähän: vuokrasopimus allekirjoitetaan, siinä on selkeästi, että avaimia ei saa ennen kuin vakuus on maksettu ja sitten tulee jotain yllättävää eikä rahaa ole. Sitten itketään, että on jo loppusiivottu edellinen kämppä ja uusi olisi tyhjillään, niin miksi ei voisi muuttaa, kun ne vakuusrahat tulee ihan varmasti. Silti en anna avaimia eikä yksikään näistä vuokralaisista ole koskaan sitä vakuutta kyennyt maksamaan, joten asuntoon muuttaa joku aivan muu.
Miten muka voisit vuokran maksaa jos et lainaa saa? Ainoa syy on se, että olet luottotiedoton, jolloin vuokraaminen ei muutenkaan kannata.
No vetäiset visan tai masterin lompakosta kumpi nyt sattuu käteen ja maksat creditillä.
Vuokravakuuden voi myöntää myös Kela, tietyn edellytyksin
https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-vuokranantajat-perustoimeentulot…
Kyllä meni köyhillä taas tunteisiin. Ei luoja tätä porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Kela ja sossu on aina maksanut minun vakuudet, viime syksynäkin Kela maksoi 2400€ vakuuden kun muutin.
Millä påerustein Kela on ollut valmis maksamaan takuuvuokrat -siis useamman kerran -kun itse olen joitain kertoja muuttanut niin ensin opiskelupaikan myöhemmin joitain kertoja työpaikankin perässä. Viimeksi muutin nykyiseenkin pätkätyösuhteeseeni muutaman sadan kilometrin päähän aiemmasta pätkätyöpaikastani.
En saanut uutta pätkääni "heti" vaan ennätin välissä olla vajaan puolitosiat vuotta työttömänä. Yhtään kertaa sossu tai kela, eikä kukaan muukaan ole maksanut sen paremmin muuttokulujani kuin centtiäkään takuuvuokristani.
Tiedostan taas, että minun on säästettävä nykyisestä palkastani jemmarahaa, jotta voin varautua taloudellsiesti "taas" siihen, että joudun muuttamaan kun nykyinen pätkäni päättyy.
Ei ole mitään muuta varmaa kuin jatkuva epävarmuus. Huojentunut olen siitä, että en ole tullut ostaneeksi omaa asuntia vaan olen onnistunut toistaiseksi aina vuokraamaan tarpeisiini soveltuvan asunnon.
Mutta tiedotan myös, että jos ja kun haaveksin oman lapsen saamisesta, niin ei trällainen silpputyöläisen elo ainakaan hirvästi tue sen toteutumista. Jo pelkästään parisuhdekumppanin löytäminen on tuntunut haastavalta- Vika ja syy on toki on itsessäni kun taloudellien epävarmuus omien arkisten menojen kattamisesta ja huoli töidenjatkumisesta vaikuttaa omanarvontuntooni; ei ainakaan mitenkään erityisesti kohottaen sitä.
Niinpä ketokaahan tietämättämälle, että millä perusteella Kela sossu tai joku muu voisi maksaa takuuvuokran tai vaikka osan siitä? - Koska pätkätyöläinen kun olen niin ei tällaiset pätkät aina ennätä kerryttää edes niin paljon työssäoloehtoa, että voisi haaveksia maksavansa esim ansiosidonnaisella osan mahd. muuttokulusita ja tai takuuvuokrasta, jso nyt kävisi niin hyvä tuuri, että sellaisen onnistuisi saamaan pian nykyisen pätkäni päätyttyä tai pallkatuloistani nykyisen pätkäni aikana, jos onnistuisin vaihtamaan paikkaa ns. lennosta.
-Sekin on vielä sanottava, että kun olen ollut valmis ja halukas tai pakotettu kuinka vain muuttamaan töiden ja perässä, niin ei ne sosiaaliset turvaverkot, jotka eläisivät lähellä ja valmiita mutkattomasti tulemaan muuttotalkoisiin ole pysyneet vauhdissani mukana. - Vaikka toki e hieman auttaa jaksamaan, että tietäjodienkin heidän vielä hieman olevan kiinnostuneita minun elostani vaikka useimmat asuvat tällä hetkellä useamman sadan kilometrin päässä. - Joo ei ole pakko muuttaa laillani tällä tavoin mutta en nyt näe ja koe jatkuvaa työttömyyttäkään fiksuna tapana olla ja elää kun en kuulu niihin jotka saavat työn kuyin työn vain ilmoittamalla vain että mistä ottavat paikkansa ja koska ovat valmiita aloittamaan ja kertoen samalla palkkana.
Rahaa pitää säästää yllättäviin tilanteisiin kuten vakuuksiin. Käteistä voi säästää kotona. Minä olen säästänyt 25000 euroa 10 vuoden aikana. Se ei ehkä ole paljon mutta olenkin työtön ollut korona ajasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa pitää säästää yllättäviin tilanteisiin kuten vakuuksiin. Käteistä voi säästää kotona. Minä olen säästänyt 25000 euroa 10 vuoden aikana. Se ei ehkä ole paljon mutta olenkin työtön ollut korona ajasta lähtien.
Se, että säästää huomattavan summan -yli 5000€- työttömänä, niin vaatii jo taitoa. - Toki helpottaa, jos on rinnalla toinen,m joka jakaa osan arjen menoista. Mutta huomattava summa sulaa pian oikeus työmarkkinatukeen päättyy ja "tuloksi" muodotuu toimeentuolotuki, joka ihan liiamn monelle on tullut pysyväsluonteinen tulo, vaikka sen pitäsi olla viimesijainen ja vain hyvin hetkellinen tuki kun juuri mitään muuta ei enää ole saatavissa. Ja jolloin osa on sitä, mieltä, että sitteb voi vaikka kuolla, koska vain kuluttava ihmistä pidetäään arvokkaan ja sellaisena jolla on oikeus elää).
Täällä on ihan asiallista asiaa siitä, että ihan jokaisella, kaikkein köyhimmälläkin, pitää olla pieni puskurirahasto jos ei muuten, niin käteisenä. Sen säästäminen onnistuu kyllä, jos on elämänhallinta kunnossa, aikaa ja itsekuria. Ihmiset on aivan liian optimistisia ja pelaavat jollain ihme riskillä elämässään. Ja Kelalta todellakin saa sen vuokravakuuden tietyin edellytyksin, mutta jos siihen joutuu turvautumaa, pitäisi päättää, ettei koskaan enää tätä stressiä ja tilannetta elämässä. Että nyt otan uuden suunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että säästää huomattavan summan -yli 5000€- työttömänä, niin vaatii jo taitoa. - Toki helpottaa, jos on rinnalla toinen,m joka jakaa osan arjen menoista. Mutta huomattava summa sulaa pian oikeus työmarkkinatukeen päättyy ja "tuloksi" muodotuu toimeentuolotuki, joka ihan liiamn monelle on tullut pysyväsluonteinen tulo, vaikka sen pitäsi olla viimesijainen ja vain hyvin hetkellinen tuki kun juuri mitään muuta ei enää ole saatavissa. Ja jolloin osa on sitä, mieltä, että sitteb voi vaikka kuolla, koska vain kuluttava ihmistä pidetäään arvokkaan ja sellaisena jolla on oikeus elää).
Pöh, pikkutoillä rahaa tienaa ja kun on pienet asumiskulut niin rahaa säästyy. Rahat pidetään visusti kotona tieteenkin ei säästäminen muuten onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä säästät kun tulot ovat pienet ja pakolliset menot isot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakaikkiaan en ymmärrä ihmisiä, jotka tuosta noin vaan suostuvat siirtelemään tonneja ventoviraiden tileille vakuuksina. Itse suostun max. 1
Suurin osa vuokralaisista ei suostu vuokravakuustiliin. Liittyykö se jotenkin toimeentulotukeen tms., koska itse ehdotan tuota tiliä ja joka kerta vuokralainen kysyy, että eikö voisi maksaa suoraa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä säästät kun tulot ovat pienet ja pakolliset menot isot?
Karsit pakollisia menoja.
Niin, muuttaminen maksaa. Täälläkin palstalla moni huutelee, että ei maksa. Vuokraa vaan pakun ja maksaa vanhalla vuokravakuudella uuden vakuuden. Käytännössähän tuo ei mene niin.
Itse säästin muuttoon vuoden verran.
"Pöh, pikkutoillä rahaa tienaa ja kun on pienet asumiskulut niin rahaa säästyy. Rahat pidetään visusti kotona tieteenkin ei säästäminen muuten onnistu."
Totta lienee tuo, että säästäminen onnistunee vain niin, että rahat pidetään kotona. Mutta kiusallinen tilanne saattaa muodostua siinä kohtaa kun esim takuu vuokra pitäis maksaa. - Kun en ainakaan itse maksais takuuvuokraa käteisellä. Ja mitä pankki sanoo, jos haluat viedä tilillesei takuu vuokran (esim omassa tapauksessani viimeksi noin 1600€ = kahden kuuakuden vuokra) ja heti siirtämässä sitä tosielle tilille. Kannattaa keksiä muukin selitys, kuin, että patjan alta kaivoi takuuvuokraa varten rahat.
Ja pakkoko sitä on näin kalliisti asua -kyselijöille sanon, että onko teillä mitään käsitystä, mitä asuminen isoimmissa kaupungeissa suomessa maksaa? - Ja onko teilölä mitään käsitystä kuinka helppoa on saada vieraalta paikkakunalta asunto sen jälkeen kun on saanut työtarjouksen ja työnantja ei ole valmis auttamaan asunnon löytämisessä mutta työt pitäisi aloittaa viikon tai kahden päästä, joskus nopeamminkin......
Asia ratkeaa kun vain mainitset asiasta uudelle vuokranantajallesi. Eipä enää tarvitse muuttaa kun ei uskalla sinulle vuokrata mitään.