Viimeisen 1,5 vuoden aikana korkeakouluista valmistuneet tuttavani ovat kaikki työttömiä
Osalla on satunnaisesti osa-aikatöitä Postilla tai vanhustenhoidossa, mutta muuten ovat insinöörit, tradenomit, matemaatikko, terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat työttömiä.
Kommentit (39)
Aika harvassa paikassa noin. Olen KTM teknisellä alalla ja teen ostajan/ostopäällikön töitä. Yksi lähes 50 v. työkaveri taitaa olla lukion jälkeen opiskellut merkonomiksi ja joitakin yksissäisiä kursseja käynyt, muut insinöörejä tai KTM:iä.
Vierailija kirjoitti:
Minun kaikki tutut jotka ovat käyneet vain amiksen ovat työllistyneet heti, korkeakoulut on turhia nykypäivänä,
Vain aivovammainen kouluttautuu nykyään pitkälle...
Vierailija kirjoitti:
Minun kaikki tutut jotka ovat käyneet vain amiksen ovat työllistyneet heti, korkeakoulut on turhia nykypäivänä,
Minulla jäi amiksen lopputyökin tekemättä, kun ottivat suoraan kesätöistä vakituiseksi. Nyt on neljäs työpaikka menossa. Tämän työn aloitin vuosi sitten. Kyllä se on amis joka omistaa nykyään.
Jos ajattalen, ketä tuttuja on valmistunut viimeisen 1,5 v aikana korkeakouluista, tulee mieleen vain kaksi lääkäriä, ja heillä on riittänyt koko ajan töitä. En tiedä yhtään korkeakoulutettua valmistuneen ja jääneen suoraan työttömäksi, mutta varmaan osa pitkittää valmistumistaan, jos töistä ei ole tietoa.
Näin se on. Minunkin työpaikalla joka toinen on insinööri kun muita töitä ei ole. Ovat vain tuhlanneet työvuosia opiskeluun. Palkka heillä vähän pienempi.
Valmistuin 3 vuotta sitten ja olen työtön. Olen korkeasti koulutettu. Töihin ei vaan pääse. En ala mitään vanhuksia hoitamaan tai postia jakamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä kannattaa panostaa tekoälyyn ehdottomasti. T: DI + LL
Ootsä tilli? Dill= tilli
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Minunkin työpaikalla joka toinen on insinööri kun muita töitä ei ole. Ovat vain tuhlanneet työvuosia opiskeluun. Palkka heillä vähän pienempi.
In where is jobbingplace for a Insinör.
Ensinnäkin, kunnille ei palkata töihin, jos ei ole korkeakoulututkintoa. Jos ottavat hommiin, niin he ovat näitä ns. tukityöllistettyjä/työkokeilussa olevia. Esimerkiksi jäteala pyörii (kierrätyskeskukset ym. vastaavat) näiden tukityöllistettyjen avulla. Moni kierrätyskeskushan on joutunut sulkemaan ovensa, kun kunnilta on loppunut palkkatukirahat. Oma nuori katselee jo muista pohjoismaista oman alan töitä, kun niitä ei täällä Suomessa ole. Ei aio jäädä tänne työttömäksi, koska opintolaina painaa päälle.
Eli sohvilla vain makaillaan ja tukirahoilla orgioidaan ;( Ei ole halua ottaa itseään niskasta kiinni ja MENNÄ töihin :( Ei nouse Suomi...
Vierailija kirjoitti:
Eli sohvilla vain makaillaan ja tukirahoilla orgioidaan ;( Ei ole halua ottaa itseään niskasta kiinni ja MENNÄ töihin :( Ei nouse Suomi...
P erus-Suomessa tuollainen EI meille sitten enää käy !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jäi amiksen lopputyökin tekemättä, kun ottivat suoraan kesätöistä vakituiseksi. Nyt on neljäs työpaikka menossa. Tämän työn aloitin vuosi sitten. Kyllä se on amis joka omistaa nykyään.
Niin se oli ennen, että amiksesta työllistyi jos oli kunnon tyyppi. Nykyisin kunnolliset ja osaavatkin päätyy suoraan kortistoon, jos ei ole sukulaisten firmaa johon mennä. Pahimpia kaikki teknisen ja rakennusalan firmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain aivovammainen kouluttautuu nykyään pitkälle...
Miksi sanot naisia aivovammaisiksi?
No onhan ne sitä.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin 3 vuotta sitten ja olen työtön. Olen korkeasti koulutettu. Töihin ei vaan pääse. En ala mitään vanhuksia hoitamaan tai postia jakamaan.
Eli et osaa mitään ja olet lisäksi kranttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et osaa mitään ja olet lisäksi kranttu.
Ihan turha kuvitellakaan et korkeakoulutettuna pääsisi hoitotyöhön edes avustajaksi (hoitajia kortisto pullollaan) tai postin jakajaksi.
Samaan aikaan tulossa muualta maailmasta Suomeen opiskelijoita , moniosaajia tarvitaan aina....
Omat lapseni valmistuivat kesällä-syksyllä ja kumpikin vakinaistettiin käytännössä heti eli marras-joulukuussa.
Toinen ICT-alalle ja toinen insinöörihommiin, molemmilla työnantajiensa kanssa opiskeluajalta kesätyötaustaa jne. Niissä oli aikaa näyttää kykyjä ja osaamista. Ei työnantaja ota suoraan töihin, vaan pätkien ja kesätöiden kautta.