IL: Rovaniemellä meni pata jumiin turisteista
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/31ac8592-0a98-4d8c-8a98-d4dba49f046c
Ihme kitinää taas kerran. Ensin turisteja halutaan ja satsataan miljoonia. Sitten niitä tulee, ja alkaa kitinä. Varmaan oikeitakin ongelmia on, mutta tässä napistaan kyllä ihan turhistakin.
- Liikenne tukkiintuu, turistit kävelevät väärissä paikoissa ja raahaavat ja kolistelevat laukkujaan. Voi voi.
- Mökkirauhakin on mennyttä.
- Heijastimet puuttuu.
- Taksikuskit tulee etelästä eivätkä osaa ajaa liukkailla.
- Ravintoloissakin vievät monta paikkaa tavaroineen turistit.
- LAPSET huutavat ja juoksevat!
Ihan kauheeta.
Ja sitten se ratkaisu:
" Justiinsa sanoin vaimolleni, että pitäisikö meidän muuttaa Espanjaan. Taitaa olla paljon mukavampi siellä, Antti kertoo."
Siellä taitaa olla vaan vastaavat ongelmat Antin kaltaisten takia? Potenssiin 10.
Van eihän Antti tätä tajua?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä on ollut pata jumissa aina.
Rasistisia jänkhäjuntteja pohjoisessa lähinnä asuu eikä kitinässä ole siten mitään uutta ja yllättävän.
Älä kitise siinä etelän juntti.
Naurattaa nuo Rovaniemeläiset juntit. Käyn silloin tällöin katsomassa juntteja Roissa. Maalaistolloja järkiään kaikki.
Eikö olekin kiva kaupunki. Jopa ulkomaalaiset suurkaupunkien turistit ymmärtää tämän. Ei eteläpään käpykylän kateellinen landepaukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähelkekään kuten esplanadilla tai kehä kolmosella.
Kuule juntti. Esplanadi on puisto ja kehä kolmonen on tie. Niillä ei ole pataa kuten sinulla on tyhjä pata.
Siinäpä ne. Helsingin nähtävyydet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasistisia jänkhäjuntteja pohjoisessa lähinnä asuu eikä kitinässä ole siten mitään uutta ja yllättävän.
Älä kitise siinä etelän juntti.
Naurattaa nuo Rovaniemeläiset juntit. Käyn silloin tällöin katsomassa juntteja Roissa. Maalaistolloja järkiään kaikki.
Eikö olekin kiva kaupunki. Jopa ulkomaalaiset suurkaupunkien turistit ymmärtää tämän. Ei eteläpään käpykylän kateellinen landepaukku.
Kaupunki on jees. Alkuasukkaat on tyhmiä metsäläisiä.
Tuttu elättää perheensä Rovaniemen turismilla.
Sama porukka matkustaa Aurinkorannikolle örveltämään suomibaareihin
Olen kulkenut Lapissa 40v ja aina on ollut käsinkosketelvissa sellainen etelänvaristen kusetusmenttaliteetti ja lappilainen ahneus. Kaupoissa vanhentunutta tai huonoilla päiväyksillä tavaraa, hinnat korkeat, kahviloissa ja ravintoloissa pskaa ruokaa hirveillä hinnoilla, huonosti siivottuja mökkejä ja kaikenkaikkiaan ei minkäänlaista palveluasennetta. Nyt tämä kusettaminen on vain siirtynyt ulkkarituristeihin. Joten lappilaiset saa mitä tilaa ja ulkkarituristit huonoa palvelua. Toivottavasti tämä yhtälö kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Puhuipa sitten kenen tahansa paikallisen kanssa, niin paljastuu Rovaniemeläisen alkuasukkaan matala sivistystaso.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu elättää perheensä Rovaniemen turismilla.
Mitä mieltä hän on lappilaisten valittamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo turistikohteet pitäisi valtioiden suunnitella paremmin alusta alkaen.
Kanariansaarien kohdalla ihmettelen erityisesti sitä, miksi saaria ei ole jaettu alusta alkaen niin, että osa saarista olisi vain paikallisia varten ja osa turisteille. Se olisi niin helppoa, kun on monta saarta. Niillä ei edes ole kovin ihmeellistä luontoa, vain vanhoja tulivuoria ja kuivuuteen sopeutunutta kasvillisuutta. Turistille on yhdentekevää millä saarella hotelli sijaitsee kunhan aurinko paistaa.
Miksi rovaniemeläiset eivät itse muuta syvemmälle kairaan tai pienempään kaupunkiin, jos häiritsee. Turistit pyörii kuitenkin aika pienellä alueella ja paikoitellen.
Onko ne häiriötä aiheuttavat lapset muka ulkomaalaisia vai suomalaisturistien lapsia?
Miten valtiot suunnittelisi turistikohteet alusta alkaen?? Turismia vain on enemmän tahi vähemmän sattumanvaraisesti alkanut kehittyä paikkoihin, joista ihmiset on syystä tai toisesta alkaneet kiinnostua. Ei Kanariansaaria, Barcelonaa, Venetsiaa tai Roomaa ole rakennettu turistikohteeksi. Muuta itse vaan korpeen tai kairaan, asukkaat oli Rovaniemelläkin ennen turisteja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kulkenut Lapissa 40v ja aina on ollut käsinkosketelvissa sellainen etelänvaristen kusetusmenttaliteetti ja lappilainen ahneus. Kaupoissa vanhentunutta tai huonoilla päiväyksillä tavaraa, hinnat korkeat, kahviloissa ja ravintoloissa pskaa ruokaa hirveillä hinnoilla, huonosti siivottuja mökkejä ja kaikenkaikkiaan ei minkäänlaista palveluasennetta. Nyt tämä kusettaminen on vain siirtynyt ulkkarituristeihin. Joten lappilaiset saa mitä tilaa ja ulkkarituristit huonoa palvelua. Toivottavasti tämä yhtälö kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Samaa mieltä olen. Olet täysin oikeassa.
"Miten valtiot suunnittelisi turistikohteet alusta alkaen?? Turismia vain on enemmän tahi vähemmän sattumanvaraisesti alkanut kehittyä paikkoihin, joista ihmiset on syystä tai toisesta alkaneet kiinnostua. Ei Kanariansaaria, Barcelonaa, Venetsiaa tai Roomaa ole rakennettu turistikohteeksi. Muuta itse vaan korpeen tai kairaan, asukkaat oli Rovaniemelläkin ennen turisteja."
Kuules nyt metsäläinen. Et sinä niin tärkeä ihminen ole, että matkailumarkkinointi lopetettaisiin sinun kitinäsi takia.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Tää on ihan tyhmä juttu, sillä suurin osa roilaisista on tyytyväisiä ku turismi tuo rahaa ja työpaikkoja. On aina pieni joukko joka itkee vähän joka asiasta. Ja nyt tämä nostettu isoksi jutuksi. Toinen ryhmä joka itkee ovat etelästä tulevat opiskelijat jotka eivät ole kiinni Roissa kun opiskelupaikan vuoksi, jolloin heille turisteista ei ole mitään hyötyä. Sitä mitä olen ihmetellyt on ulkkaritaksit, missä he asuvat ku sesonkina vuokra-vuokra-asunnot kalliita. Heillä pitää olla pitkäaikaisvuokrat eli silloinhan he eivät ole mitään muuttolintuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule juntti. Esplanadi on puisto ja kehä kolmonen on tie. Niillä ei ole pataa kuten sinulla on tyhjä pata.
Sinä olet sivistymätön maalaistollo. Rovaniemeläisen kýrvänsyylän perikuva.
🤡 voi kun ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan tyhmä juttu, sillä suurin osa roilaisista on tyytyväisiä ku turismi tuo rahaa ja työpaikkoja. On aina pieni joukko joka itkee vähän joka asiasta. Ja nyt tämä nostettu isoksi jutuksi. Toinen ryhmä joka itkee ovat etelästä tulevat opiskelijat jotka eivät ole kiinni Roissa kun opiskelupaikan vuoksi, jolloin heille turisteista ei ole mitään hyötyä. Sitä mitä olen ihmetellyt on ulkkaritaksit, missä he asuvat ku sesonkina vuokra-vuokra-asunnot kalliita. Heillä pitää olla pitkäaikaisvuokrat eli silloinhan he eivät ole mitään muuttolintuja?
No kyllähän jos sä muutat opiskelukaupunkiisi, niin oletusarvona on saada itselleen sieltä koti. Vai meinaatko että Lapin yliopisto on vain rovaniemeläiselle tarkoitettu. Se yliopisto ei kauaa ole pystyssä, jos sinne ei tule etelässäkin opiskelijoita ja jos niille ei ole asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä olen. Olet täysin oikeassa.
Stupidoa uusavutonta etelän vetelää on todella helppo vedättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet sivistymätön maalaistollo. Rovaniemeläisen kýrvänsyylän perikuva.
Käy hoidattamassa eteläsuomalainen kuppa terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti on pitänyt kulkea jo 40 vuotta😂. Taidat tykätä aivan Lapin hulluna.
Vierailija kirjoitti:
"Olin yövuorossa 😀 usein selaan siellä youtubea tai katson leffoja. Tehtäväni on vain olla paikalla jos hoidettava sattuu tarvitsemaan apua. "
Niin tuota ja tuota että lomalla ollaan monestikon myöhään hereillä. Minä kävin joskus ihan ravintolassa tuohon aikaan ja kävellä kipsuttelin hotellille noihin aikoihin.
Lomalla itetasn lomasta kaikki irti eikä ole nukkumaanmenoaikoja.
Mut sääli sun ahdasmielisyys. Ei pahalla kuitenkaan.
Miten aiotko uutena vuotena katsoa ilotulitusta kello 00.00?
Soo soo pitää olla nukkumassa.
Noo nämä turistit ei näyttäneet siltä, että viihtyvät pitkään ravintolassa. Kun itse työskentelin matkailualalla niin tietyt ihmiset oli aina ensimmäisenä aamupalalla ja 21:00 aikoin jo menossa nukkumaan, että jaksaa taas seuraavan päivän mennä. Eipä se mulle kuuluu, saahan siellä pihalla olla vaikka koko yön. Kunhan ihmettelin. Ja kyllä itse olen vuoden vaihtuessakin töissä. Ehkä katson leffaa tai luen jotain hyvää kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisivat tänne Etelä-Suomeen. Painuisivat häntä koipien välissä takaisin Rolloon ja olisivat tyytyväisiä vähän höntteihin, mutta kivasti käyttäytyviin latinoihin ja aasialaisiin, kun olisivat hetken kestäneet näitä meidän kotikulmien ulkkiksia.
?? Sä et taida tietää kuinka paljon Rovaniemellä asuu ihan niitä samoja kotikulmien ulkkiksia. Vastaus=paljon (liikaa)
Ei juuri yhtään pk-seutuun ja Pirkanmaahan verrattuna. Kun Rovaniemen kaupoissa liikkuu tummia nuoria miehiä, puhuu ne pääasiassa japania, espanjaa ja italiaa. Etelässä he puhuvat arabiaa tai möykkäävät v*ttusaatanah*oraa suomeksi arabiaksentilla. Ero on oikeasti iso
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011716846.html
Kun turistmi on kestävällä pohjalla, sitä ymmärretään. Rovaniemellä kestävän kehityksen tieltä on harhauduttu ja ajauduttu temuturismiin. Kärsijöinä ovat mm. paikallisissa taloyhtiöissä asuvat osakkeen omistajat.