Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työaikaa lyhennettäisiin ja työtä jaettaisiin tasaisemmin, yhä useampi työllistyisi?

Vierailija
27.12.2025 |

Monilla aloilla työntekijät poltetaan loppuun kun tehdään pienellä porukalla mahdollisimman tehokasta jälkeä. Perhettä ei juuri ehdi näkemään, työ alkaa maistumaan puulta kun ei ole aikaa palautua. 

Jos työaikaa lyhennettäisiin ja ihmisille maksettaisiin perustuloa, yritystenkään ei tarvitsisi tehdä niin suurta voittoa elättääkseen perheensä, jos työaikaa lyhennettäisiin vaikka 5 tuntiin niin työnlaatu paranisi huomattavasti kun ei olisi niin kiire yhdellä työntekijällä tehdä kaikkea lyhyessä ajassa nopeasti. Olisi aikaa viettää aikaa enemmän perheen kanssa. Syntyvyys nousisi kun ihmiset alkaisivat taas lisääntyä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla putoaisi työaika ja palkka vaikka 10% niin alkaisi olla tiukkaa. Jos putoaisi 20% niin täysi mahdottomuus olisi edes mennä töihin, kun autokin pitää maksaa. 

Minulle kelpaisi nelipäiväinen työviikko ja 80% palkasta.

Vierailija
22/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työllistyisi. Sinulla ei ilmeisesti ole mitään käsitystä siitä paljonko rekrytointi ja perehdyttäminen maksaa perehdyttäjän työajassa ja myös siinä ajassa kun ei vielä osata töitä?

Perehdyttäminen voidaan suorittaa työntekijällä. Jos ei selviydy perehdytyksestä niin sitten katsotaan uusi kortti. Mä perehdytän kaikki firmaan tulleet työntekijät. Mulla on aliupseeritutkintokin ja olen äärimmäisissäkin olosuhteissa opettanut alaisiani. Hyvin on kaikki oppineet (oppimisentasot: tietää, tuntee, osaa ja hallitsee). Täytyy ymmärtää miten kukin oppii parhaiten omalla tyylillään: toinen on visuaalisempi, toinen vaatii enemmän toistoja, toinen oppii älyllisen stimulaation kautta jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Kun työn tuottavuus putoaisi reippaasti niin työt katoaisivat kilpailun seurauksena.

Vierailija
24/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden tunnin työpäivä olisi aika lyhyt ja tehoton, työvuoroja pitäisi lisätä jotta työt saataisi tehtyä. Jossain tehdastyössä voisi onnistua mutta tekisin mieluummin vaikka kolme kymmentuntista työpäivää viikossa. Pilaa vaan päivän mennä muutamaksi tunniksi töihin. Sinänsä hyvä ajatus lyhentää yleistä viikkotyöaikaa ja jakaa töitä useammalle.

Vierailija
25/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tekevät jo nyt naurettavan vähän työtunteja. Lisää kaasua. Rohkeasti vain 10-15h päiviä kuten minä teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä