Lapseni luokiteltiin neuvolatarkastuksessa ylipainoiseksi! Hiukka outoa. . .
Pituutta 114 cm ja painoa 21,5kg. Ei minkäänlaista " pömppövatsaa" tai läskejä jaloissa tai muuallakaan. Ei edes rotevan näköinen saati sitten näyttäisi millään tasoa ylipainoiselta. Itsellänikin vaaka narahtaa vaikka käytän koon 38-40 vaatteita. Pituutta minulla 170 cm ja painoa 76 kg. Pyöreyttä ei ole minullakaan missään kohtaa. Painoa vain jostain syystä on silti.
Neuvolan täti tuijotti sokeasti painokäyrää ja aloitti luennon lapsen ylipainosta ja ruokavaliosta kunnes sitten yhtä äkkiä totesikin että eihän tuo lapsi kyllä näytä tippaakaan ylipainoiselta. Siinä vaiheessa käskin tädin arvata minun painoa kun sitä on kertynyt vaikka lihavuutta ei lainkaan ole. Pieleenhän sen terkan arvaukset menivät kunnes todistin painoni vaa' alla.
Onkohan teoria " raskaista luista" sittenkin totta. Ainakin minun tai lapseni kohdalla. Tai sitten on vaan lihasmassaa vaikkei kyllä näy ulkoisesti olevankaan.
Kommentit (26)
Käyrillä nimittäin näyttää, että 114 cm pitkän ja 21.5 kg painavan lapsen suhteellinen paino on n. 7% (normaali paino lapsella -15% - +25%). Eli näin pelkkien lukujen perusteella näyttää, että lapsesi on täysin normaalipainoinen.
Terv. " yksi neuvolan täti"
Ihme kun kukaan ei sitä " läskiä" näe lapsestani tai minusta jos on muka ylipainoinen. Itse kun jouduin umpilisäkeleikaukseen niin ei anestesialääkäri uskonut painoani vaan piti vielä leikkaussalista mennä uudelleen vaa' alle kun olen painavampi miltä näytän. Lapsi varmaankin perinyt saman ruumiinrakenteen. Hälläkään ei mittä pyöreyttä ole missään. Ei ollut edes vauvana kun sairasti pylorystautia (eli kaikki ruoka ja maito tuli kaaressa ulos). Oli vauva- ja taaperoiässä -20% painokäyrillä.
Tää terkka huomasi siis korjata väittensä ylipainosta kun vaivautui katsomaan lapsen ruumiinrakennetta. Hoikka lapsi myös terkan mielestä lopulta. Enkä edes vastaanotolla sen kummemmin aiheesta kättä vääntänyt. t. ap
112,5 / 22 kg ja 115,5 / 23,8 kg.
Ikinä ei ole kukaan sanonut että olisivat mitenkään ylipainoisia. Neuvolakorteissakin lukee että kasvu erittäin tasaista. Vuoden päästä noista luvuista ovat olleet 120,5 / 24 kg ja 122 / 23,6 kg. Ja ruokailutottumukset meillä ollut samat ja liikuntaa harrastettu saman verran. Mutta niin vaan on etenkin toisella yhden vuoden aikana kertynyt vain pituutta ja paino jopa vähän laskenut. Ja näköisin puolin molemmat lapset luokkansa hoikimmasta päästä. Kummallakaan ei ole vatsa pömpöttänyt sitten ehkä 3-v jälkeen. Näkisittepä lapset luonnossa ennen kuin haukutte heitä ylilihaviksi. Ei se paino ihan kaikkea kerro kuitenkaan.
No onhan se roteva mutta ei minusta läski? Olemme koko suku aika " atleetteja" , siis uimarin hartiat ja pyöräilijän reidet. Ja ylipainoa tulee yhtä helposti kuin lihaksia.
annetaan niin erisuuntaisia kommentteja. Johtuuko neuvolatädin iästä vai mistä. Iällä lähinnä tarkoitan sitä, että on käynyt koulunsa eri aikakautena jolloin vallinnut eri ohjeet. On vaan ikävä kun annetaan erilaisia ohjeita ja sitten niistä tapellaan täälä kun täälä tiedetään kuitenkin paremmin kuin neuvolassa.
en yhtään ihmettele, että tänä päivänä anoreksia yleistyy enemmän ja enemmän aina vaan nuoremmilla.
Tiedän eräänkin perheen joiden mielestä lapsi on niin lihava, että hänen ruokailua pitää rajoittaa ja lapsella luut törröttävät ja vatsa on suorastaan sisäänpäin lommollaan. Lapsi näyttää ihan aliravitulta ulkopuolisten silmin, mutta heidän mielestä on aivan liian lihava.
Lapset eivät saa edes kylässä syödä esim. yhtä lihapasteijaa kun on liian rasvaista.