ongelma josta ei saa puhua (joulu mies aikuiset lapset)
Kivitystä tulee, en välitä. varmasti on muitakin perheen äitejä, joita ei huomioida.
Sama onko joulu vai vappu vai perheenjäsenen synttärit; äiti jää paitsioon vaikka tekee 99% juhlista!
Sain lahjaksi (mies ja neljä lasta) suklaalevyn ja yhdeltä lapselta jotain itse tehtyä (se oli hieno!)
Mies ei panosta, mies ei neuvo lapsia tai näytä esimerkkiä (ostetaanko äidille yhdessä..tehdäänkö yhdessä...)
Äiti tekee ruuat, ostaa suvunkin lahjat, järjestää ja suunnittelee KAIKEN.
Kas, mies sai lapsilta lahjoja!!! (lasten iät 16,18,23,26)
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen puhunut, olen kertonut, olen keskustellut. mitään ei tapahdu.
Nuorimpien lasten takia en viitsi olla tekemättä.
ap
Jos nyt viimein vaatisit edes nuorimpia lapsia tekemään jotain! Tämähän koko ongelman on aiheuttanut, että "en viitsi olla tekemättä mitään". Annas kun arvaan, se oli nuorimman koulussa tai harrastuksessa itse tekemä, jonka sait lahjaksi.
Miten luulet käyvän niissä perheissä, joissa äiti on toisella paikkakunnalla töissä viimeisiin tunteihin saakka tai muuten poissa? Kaikki järjestyi meidän perheen ylioppilaan juhliin kotona, vaikka olin itse useamman sadan kilometrin päässä töissä samaan aikaan, kun lapseni lakkiaisia vietettiin hänen koulullaan. Jonkun verran viimeistelyä oli vielä siinä vaiheessa, kun ehdin kotiin ennen ylioppilasta ja juhlaväkeä.
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Minä ex yksinhuoltajaäitinä sain aikuisilta lapsiltani aivan mahtavat lahjat. Ostin toki heille lahjoja ja laitoin joulun yksin. Ihanaa että tulivat maailmalta kotiin äidin lihapatojen äärelle jouluksi. Nyt olemme pelailleet, syöneet ja höpötelleet. Mitään miestä en toki tässä kattelisi.
Eli ongelma on aina se mies?
Vierailija kirjoitti:
Tukahdutatko miehen aloitteentekokyvyn?
Just toi. Moni nainen/äiti-ihminen on niin osaava, pystyvä ja tietävä, että mies ei uskalla edes enää tehdä mitään kun metsään menee kuitenkin.
Omin silmin nähty. Kun tämä naisihminen on sitten poissa syystä tai toisesta, kotikin on tip top sillä välin, kun mies sittenkin osaa.
Mistä sekin johtuu, että miehet ovat edelleen vuonna 2025 niin saamattomia ja misogynistisiä, että olettavat naisen hoitavan kaiken joulujärjestelyn lahjoineen puhumattakaan lasten hoitamisesta, siivoamisesta, pyykkäämisestä jne jne?!
Vierailija kirjoitti:
Mistä sekin johtuu, että miehet ovat edelleen vuonna 2025 niin saamattomia ja misogynistisiä, että olettavat naisen hoitavan kaiken joulujärjestelyn lahjoineen puhumattakaan lasten hoitamisesta, siivoamisesta, pyykkäämisestä jne jne?!
Mistä sekin johtuu, että naiset ovat edelleen vuonna 2025 niin osaavia ja ahkeria, että haluavat ehdottomasti raataa ja olla kaikille mieliksi niin, että ei kenenkään muun tarvitse tehdä mitään?
Minua on ehkä eräät sukulaiset pitäneet laiskana, kun en ole ihan itse tehnyt kaikkea. Mutta eipä tarvitse ruikuttaa nettikeskusteluissa!
Joululahjoja me vanhemmat olemme olleet niin huonoja laittamaan, että laittakoon aikuiset lapset niitä keskenään ja itselleen. Nyt laitamme lapsille vain suklaa ja sukat on jo jätetty pois. Kyllä me vanhemmatkin jotain saimme.
👩🏼🔧: Yhyyy olen joulun UHRI YHYYYYY😩
Itse sinä olet onnesi valinnut. Olet pitänyt huolen siitä, että ei kenenkään muun tarvitse tehdä mitään, koska sinä olet niin osaava, ahkera, taitava ...
Tämä on lopputulos. Sinä olet perheellesi palveluskuntaa. Syötkö kuitenkin perheesi kanssa samassa pöydässä etkä erikseen tai peräti toisten jälkeen niin kuin äitisi ja mummosi?
Ehkä omalla kohdallani laiskuus ja vaativuus ovat ne ominaisuudet, joilla olen saanut lapset toimimaan toisin. Heidänkin on ollut pakko osallistua myös juhlajärjestelyihin. Pienestä pitäen oli mm. joulusiivoukseen jotain tehtävää. En olisi kaivannut ylioppilaalta äitilyyraa, mutta lapseni halusi ehdottomasti sellaisen laittaa kiitokseksi siitä, miten olin hänen opiskeluaan edistänyt.
Kun aikuiset lapset nyt tulevat jouluna kotiin, kukaan ei edes odota, että äiti on laittanut kaiken valmiiksi. Kukin heistä tekee jonkun osuuden, mutta ei joulunvietto siihen kaadu, jos joku tuleekin vasta aattoiltana työputken jälkeen tekemättä mitään.