Olisiko teillä ollut joulua jos nainen ei olisi sitä tehnyt?
Olisiko ollut jouluruokaa? Lahjoja? Joulukoristeita ja puhtaita lattioita?
Kommentit (80)
Nainen ei tehnyt kuin yhden juustokakun ja tortut valmistaikinasta. Tosin kakunkin paistoin minä mies. Muutoin tein käytännössä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun lapset kasvaneet ja asuvat omillaan, en pistänyt tikkuakaan ristiin joulun suhteen. Maanantaina lähdin reissuun ja palasin vasta tänä aamuna kotiin, mies oletti että tulisin jo tiistai-iltana. Perhe luuli että vain lämpimikseni puhuin reissusta, niin yllätys olikin ollut aattona melkoinen, kun olivat tulleet käymään eikä mitään ollutkaan valmiina. Sain hirveät haukkumiset ja huudot sekä mieheltä että lapsilta, kommentoin siihen että nyt saa muut toimia piikana ja laittaa vuorostaan joulun. Mulle riitti.
Olisiko kuitenkin ollut reilua kertoa tuo kaikki jo ennen joulua, että perheellä olisi ollut aikaa valmistella sitä joulua ilman sinua?
Mutta muuten, niin noinhan se enimmäkseen on, että naiset sen joulun varmistaa, mies ehkä hankkii kuusen ja paistaa kinkun.
Mekin ollaan jo vanhempi pariskunta ja lapset muuttaneet pois kotoa ja muutama lapsenlapsikin on siunaantunut. Kaikki asuu kaukana lapsuudenkodistaan ja ovat tietenkin useamman yön kun tulevat, eli hommaa riittää. Parhaimmillaan meitä on toistakymmentä joulunvietossa.
Mies ehkä imuroisi ja siinä joulusiivous. Ruokana olisi varmaan makkaraa ja kinkkua( puolet suunnilleen kasvissyöjiä) ja karkkeja. Siinäpä ne jouluvalmistelut.
Onneksi itse tykkään laittaa joulua ja nyt on aikaakin, kun on eläkkeellä.
Jälkikasvu osallistuu parhaansa mukaan ja esim joku huolehtii juustopöydän ja joku toinen juomat jne. Aika usein saan jonkun tytöistä avuksi ennen joulua leipomaan ja tekemään laatikoita. Se on hauskaa.
Meillä jouluvalmistelut sujuu leppoisasti kun kuitenkin ne tavallaan yhdessä hoidetaan, vaikka suurin vastuu jääkin minulle.
Teen niin kauna kuin jaksan, sitten saa joku muu ottaa vetovastuun.
Jos joulun valmistelut jäisi miehen vastuulle, niin ei meillä varmaan joulua vietettäisi ainakaan näissä merkeissä, kuin nyt.
Jos nainen ei olisi ollut mukana järjestelyissä, ei olisi tullut joulukuusta, ei joulukukkia, ei kynttilöitä, ei joulukoristeita. Wc ja kylpyhuone olisi ollut pesemättä ja siivoamatta. Suklaata ja konvehteja ei olisi hankittu, jos nainen ei olisi hankkinut. Muiden huoneiden kuin vessan ja kylpyhuoneen siivoaminen olisi kyllä toteutunut. Tosin tiskipöydälle olis jäänyt astioita, isoja veitsiä ja purnukoita jne tuomaan epäsiistiä ilmettä; ne eivät ole koneessa pestäviä. Jouluruoat olisi tullut tehtyä ja hankittua, vaikkei nainen olisi ollut järjestämässä joulua. Lahjat olisi ilman naistakin tullut hankittua. Ruokailun jälkeen astiat ja ruoat olis siirtyneet hyvin hitaasti jääkaappiin, kaappeihin ja astianpesukoneeseen, jos nainen ei olisi ollut tätä tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei tehnyt kuin yhden juustokakun ja tortut valmistaikinasta. Tosin kakunkin paistoin minä mies. Muutoin tein käytännössä kaiken.
Oishan se kiva, jos olisi mies , joka osaisi muutakin, kuin hakea kuusen.
Meillä on vävy, joka on kiinnostunut ruuanlaistosta ja leipomisestakin ja hoitaisi kyllä mainiosti kaikki nuo hommat jouluksikin, mutta en ole varma miten sen siivoamisen ja joulukoristelun laita on.
Mutta nälkään ei kyllä vävyn joulupöydässä kuolisi.
Myös oma poika on huolehtii omassa perheessään ruuat ja varmaan osan siivoamisistakin ja hoitaa lasta varmaan yhtä paljon, kuin vaimokin, vaikka poika on töissä ja vaimo vielä lapsen kanssa kotona. Poika hoitaa lasta siis illat/yöt ja viikonloput/lomat.
Olispa ihanaa jos itse voisi toimia vain assarina ja välillä käydä kyselemässä että 'voinko auttaa jotenkin' ja sitten kun tulisi jokin pyyntö niin pyytäisin sen pyynnön kuvalla ja kirjallisena, koska muutenhan en millään voi ymmärtää että pöytään katetaan joulunakin veitset ja haarukat :D
No joo, vähän kärjistettynä, mutta todellisena kulkee nää meiän joulut.
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksi lysti, toivottavasti kiellettäisiin koko joulu, ihmiset tulee hulluiksi ja velkaantuvat lisää ja lihovat ja riitelevät, väyvyvay, kun et joulunakaan auttanut väy väy väy. Kaikki piti itse tehdä, väyväy. Jokainen voi itse valita mitä tekee, tai jättää tekemättä, jos se ei ole niin tarpeellista ja siitä pitää sitten kuitenkin nalkuttaaa koko vuosi.
Vaikutat tosi ikävältä ihmiseltä ja sellaiselta joka ei oikeasti välitä mistään muusta, kuin itsestään.
Parisuhde ja varsinkin lapset kuitenkin vaatii aikuiselta ihmiseltä muutakin, kuin omaan napaan tuijottamista ja vain sen tekemistä mikä itsestä on hauskaa ja mukavaa.
Ja usko tai älä, mutta esim se joulun tekeminen yhdessä lapsen kanssa voi lähentää teitä ja ja jättää lapselle mukavia muistoja lapsuudesta, kun iskä kanssa leivottiin yhdessä pipareita tai koristeltiin kuusta.
Jokainen joka on ihan itse vapaaehtoisesti hankkinut itselleen perheen ei enää "voi itse valita mitä tekee" vaan pitää vaivaitua sen perheen eteen. Ei mies voi sitten olla enää se laiska paska joka ei tee mitään, kun "ei halua" vaan perheellinen joutuu tekemään paljonkin sellaista mikä ei aina ole niin mukavaa.
Jos sitä vaimoakaan ei kiinnosta ruuanteko niin ollaanko teillä sitten syömättä ja jätetään lapset ruokkimatta, kun "jokainen voi itse valita mitä tekee tai jättää tekemättä". Vaipanvaihtokaan ei kiinnosta ketään niin voi vaan valita, että en tee?
Mitä perhe/lapset tekee isällä ja vaimo miehellä joka tekee vain sen, mikä itseään kiinnostaa? Perhe ei miestä kiinnosta yhtään. Miksi tuollainen mies edes hankkii perheen, kun sen hankkiminen on kuitenkin vapaaehtoista ja mies olisi voinut jättää sen väliin, "kun ei kiinnosta".
Tein joulun itselleni ja lapsilleni, mutta viime tingassa ex-vaimo veikin lapseni toisaalle kirjallisesta viranomaisen vahvistamasta sopimuksesta huolimatta. Naisen takia ei ollut joulua minulla.
Olisi ollut. Koristeita ei olisi ollut, paitsi kuusi, mutta ne onkin turhia.
Joulu on joka vuosi, sitä ei tarvitse eikä voi tehdä yhtään enempää kuin tavallista tiistaitakaan tehdään.
Oisko ollu joulua jos mies ei olisi sitä maksanut
Vierailija kirjoitti:
Oisko ollu joulua jos mies ei olisi sitä maksanut
Täh? Aika moni nainen käy töissä ja ihan itse tienaamillaan roposilla ostaa esim. jouluruuat, juomat, koristeet (ei nyt toki joka vuosi), siivousvälineet, lahjat jne. Reiluahan se on silti jakaa näitä kuluja joulunaKIN.
Ihan hyvä joulu oli ilman hurjaa touhuamista. Oli lahjat, ruokaa, kuusi ja kaikki mitä "tarvitaan", vaikka nainen tuli sairaalasta kotiin vasta aattoiltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna miehet ova siinä asiassa hyökkäyksen kohde. Oma mieheni tekee ihan kaiken, mitä pyydän, mutta haluan olla joulujen järjestyspomo. En tykkäisi jos hän alkaisi päättämään lahjapapereiden väristä.
mitä väliä on lahjapapereiden värillä? oletko autisti tai muuten päävikainen?
Otatkohan asiat vähän liian kirjaimellisesti ja onkohan sulla hiukan häikkää abstraktien asioiden ymmärtämisessä?
Vierailija kirjoitti:
Olispa ihanaa jos itse voisi toimia vain assarina ja välillä käydä kyselemässä että 'voinko auttaa jotenkin' ja sitten kun tulisi jokin pyyntö niin pyytäisin sen pyynnön kuvalla ja kirjallisena, koska muutenhan en millään voi ymmärtää että pöytään katetaan joulunakin veitset ja haarukat :D
No joo, vähän kärjistettynä, mutta todellisena kulkee nää meiän joulut.
No miksi olet tuollaisen kädettömän vässykän kanssa?
Kuusi olisi tullut ulkorakennukseen asti, mutta siinä se. Aika vähällä panostuksella kuittasin itsekin tämän joulun. Jollei olisi vieraita tullut, olisin jättänyt tekemättä senkin, mitä nyt tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi ollut vain kinkku muistuttamassa joulusta. Mies kyllä teki puolet joulusiivouksesta mutta vain pyynnöstäni, ilman minua ei olisi siivottu lainkaan, ei joulukuusta, suklaita, muita jouluruokia eikä lahjoja lapsille. Turha sanoa että naiset hössöttää ja stressaa joulun - kyllä se on niin että pääasiassa naiset on niitä, jotka tekee lapsille sen joulun. Ei ne lahjatkaan yksin mistään ilmesty, vaikka muuten ei laittaisi joulua mitenkään.
Minä muistan lapsuuteni jouluista vain äidin raivosiivoamisen ja stressin. Kuulostaa siltä, että rakennat lapsillesi samanlaisia joulumuistoja.
Ehkä sellainen raivosiivoaminen ja stressi puskee pintaan, kun yksin pitää kaikki tehdä. Jos äitisi ei olisi mitään tehnyt, niin joku olisi ruikuttanut kuinka ei ole sitä eikä tätä ja missä on lahjat, ko
Paitsi että uskot tietäväsi, minkälaista perheessäni oli, niin uskot tietäväsi jopa, minkälaista perheessäni olisi ollut, jos olisi tehty toisin 🤣
Olisi ollut. Mieheni teki itseasiassa suurimman osan koristeluista ja lahjojen hankinnasta koska hän rakastaa joulua. Jouluruuista suurimman osan valmisti äitini joka tuli meille jouluaaton viettoon. Lapsille maksettiin imuroinnista ja luutuamisesta. Eli aika rennosti meni.
Joulu koostuisi miehen rakentamana lähinnä ruoista, eikä muusta.
Itse vaihdan jo marraskuun lopulla tekstiilejä talvisemmaksi ja jouluisemmaksi. Sauna kuuluu pestä ja muutenkin mielellään imuroidaan pölyt pois ja vaihdetaan puhtaat petivaatteet. Vähitellen kynttelikköjä, valosarjoja ja muutama kukka koristeeksi ja minijoulukuusi esille varastosta. Näitä ei olisi mitään, jos mies yrittäisi loihtia jouluntunnelmaa. Koti olisi likainen ja pölyinen eikä mitään koristeita missään. Kun siivoaa ja koristelee ajoissa, eikä jätä kaikkea viime tippaan niin ehtii ottaa joulunpyhinä rennosti.
Ei. Syystä, että taloudessani ei asu miehiä, ei edes silloin, kun lapseni on kotipaikkakunnalla.
Kyllä mies joulua olisi osannut laittaa, tietysti eri näköinen se olisi ollut kuin mitä itse teen. Tekeehän mies nytkin paljon jouluksi. Pitäisi varmaan kokeilla ensi vuonna jos hän hoitaisikin koko shown ja minä olisin vain apulaisena...