Olisiko teillä ollut joulua jos nainen ei olisi sitä tehnyt?
Olisiko ollut jouluruokaa? Lahjoja? Joulukoristeita ja puhtaita lattioita?
Kommentit (80)
En odottanut 3-vuotiaalta koiraltani jouluvalmisteluja. Minä, talouden ainoa nainen, valmistin meille joulun. Hyvä mieli molemmilla.
Olis. Mies tekee ainakin puolet hommista. Varmaan enemmänkin. Osaisi tehdä myös kaikki jouluruuat, mutta minä HALUAN tehdä ne, koska se on kivaa.
Vaimo ja mukulat kyhää sen joulun parissa päivässä. Minun homma on hoitaa lihat, kalat ja kuusi paikan päälle. Sitten kun on pöytä täynnä kaiken sorttista ruokaa ja koti koristeltu alkaa minun työurakka eli tiskikoneen täyttö ja muu ylläpito, että muu perhe saa olla jouten pari päivää.
Tällä on menty aina.
Minulla on fiksu ja kiva, ahkera, osaava ja joulusta tykkäävä mies. Ihan itse valittu.
Suosittelen teillekin, mutta seuraava vain JOS olette lapsettomia:
Uskaltakaa erota, uskaltakaa olla yksin. Uskaltakaa päästää irti omaisuudesta ja statuksesta.
Tutustukaa itseenne ja valitkaa ajan kanssa itsellenne sopiva kumppani.
Elämänkumppanilla on aivan valtava vaikutus elämänlaatuun. En tarkoita rahaa. Tarkoitan molemminpuolista rakkautta, elämän merkityksellisyyttä, arkista onnea ja kaikinpuolista hyvinvointia.
Ihminen muuttuu iän myötä. Usein käy niin että jossain vaiheessa nuoruuden valinta ei enää toimi.
Huonosta suhteesta, sopimattomasta kumppanista eroamaan uskaltava tekee suuren palveluksen myös sille toiselle,vaikka ei aluksi tunnu siltä.
Lapsiperheissä ero on aivan eri asia. Siihen en voi kehottaa. Lapsen ja lasten etu on laitettava aivan kaiken edelle. Ja yleensä nimenomaan lapsen etu on kasvaa siinä omassa ydinperheessä. (Väkivalta, alkoholismi ja huumeet poislukien.)
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole naista 😢
riidaton ja rauhallinen joulu sinulla siis.
Jonkinlaisen olisi. Meillä lapset on nuoria aikuisia, joten joulua ei tarvitse laittaa kuten heidän ollessa pieniä. Näin joulun eteen vaivaa, mies olisi mennyt valmislaatikoilla.
Kyllähän kaiken voisi ostaa valmiina, mutta se tulisi paljon kalliimmaksi kuin itse tehden. Näissä ketjuissa rahan käyttäminen on ok, kun sen tekee mies, mutta naisen kohdalla nainen on laiska tuhlari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun lapset kasvaneet ja asuvat omillaan, en pistänyt tikkuakaan ristiin joulun suhteen. Maanantaina lähdin reissuun ja palasin vasta tänä aamuna kotiin, mies oletti että tulisin jo tiistai-iltana. Perhe luuli että vain lämpimikseni puhuin reissusta, niin yllätys olikin ollut aattona melkoinen, kun olivat tulleet käymään eikä mitään ollutkaan valmiina. Sain hirveät haukkumiset ja huudot sekä mieheltä että lapsilta, kommentoin siihen että nyt saa muut toimia piikana ja laittaa vuorostaan joulun. Mulle riitti.
Tähän tilanteeseen mennään, kun nainen marttyyrina tekee aina kaiken, kun muut eivät osaa mitään. Kun opettaa laspet jo pienestä että koristelepa kuusi, leivotaanpa pipareita, nyt siivotaan yhdessä jne, niin se jatkuu. Teini-iässä tulee kapinavaihe, mutta silloinkin toimii että ok. sitten ei tapahdu jos ette auta niin tapahtuu kyllä. Sekä mieh
Tämä.
Jopa minun autistinen lapseni, joka teininä pisti vastaan ihan kaikkea. Ja kaikkia, eikä suostunut edes maistamaan joululaatikoita, nyt 21 -vuotiaana tekee itse jouluruokia, ostaa lahjoja muille, siivoaa ja haluaa jatkaa perinteitä. Ihan vaan kun joka ikinen joulu joutui vähän ulos mukavuusalueeltaan. Täytyy kyllä rehellisyyden nimissä mainita että kyseessä on ns high function autisti.
Aivan yksi lysti, toivottavasti kiellettäisiin koko joulu, ihmiset tulee hulluiksi ja velkaantuvat lisää ja lihovat ja riitelevät, väyvyvay, kun et joulunakaan auttanut väy väy väy. Kaikki piti itse tehdä, väyväy. Jokainen voi itse valita mitä tekee, tai jättää tekemättä, jos se ei ole niin tarpeellista ja siitä pitää sitten kuitenkin nalkuttaaa koko vuosi.
Olisi ollut, sellainen rennompi joulu jonka vuoksi ei tarvitse kaahottaa kaupoissa tai pistää asuntoaan hyrskynmyrskyn.
Kun en koe että minun tarvitsisi toteuttaa joka ikinen kaavamainen tapa koska muutkin.
Kyllä oli oikein hyvä joulu kahdestaan isäni kanssa!
M35
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksi lysti, toivottavasti kiellettäisiin koko joulu, ihmiset tulee hulluiksi ja velkaantuvat lisää ja lihovat ja riitelevät, väyvyvay, kun et joulunakaan auttanut väy väy väy. Kaikki piti itse tehdä, väyväy. Jokainen voi itse valita mitä tekee, tai jättää tekemättä, jos se ei ole niin tarpeellista ja siitä pitää sitten kuitenkin nalkuttaaa koko vuosi.
Ankeutta jaossa siis vain vain koska miehen pitäisi tehdä jotain niin ei onnistu. Ei kenellekään mitään kivaa. Edes lapsille. Koska miehet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi ollut vain kinkku muistuttamassa joulusta. Mies kyllä teki puolet joulusiivouksesta mutta vain pyynnöstäni, ilman minua ei olisi siivottu lainkaan, ei joulukuusta, suklaita, muita jouluruokia eikä lahjoja lapsille. Turha sanoa että naiset hössöttää ja stressaa joulun - kyllä se on niin että pääasiassa naiset on niitä, jotka tekee lapsille sen joulun. Ei ne lahjatkaan yksin mistään ilmesty, vaikka muuten ei laittaisi joulua mitenkään.
Minä muistan lapsuuteni jouluista vain äidin raivosiivoamisen ja stressin. Kuulostaa siltä, että rakennat lapsillesi samanlaisia joulumuistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksi lysti, toivottavasti kiellettäisiin koko joulu, ihmiset tulee hulluiksi ja velkaantuvat lisää ja lihovat ja riitelevät, väyvyvay, kun et joulunakaan auttanut väy väy väy. Kaikki piti itse tehdä, väyväy.
Jokainen voi itse valita mitä tekee, tai jättää tekemättä, jos se ei ole niin tarpeellista ja siitä pitää sitten kuitenkin nalkuttaaa koko vuosi.
Ankeutta jaossa siis vain vain koska miehen pitäisi tehdä jotain niin ei onnistu. Ei kenellekään mitään kivaa. Edes lapsille. Koska miehet.
Lapselliset perheet ovat erikseen, mutta kun ihan kahdestaan elävät pariskunnatkin ostavat lanttulaatikkoa, vaikkei kumpikaan sitä syö, vaan vain koska on joulu.
Lapsillekin voisi opettaa jotain kohtuullisuutta. Säkillinen lahjoja mummon luona ja toinen kotona. Kuulostaa ihan Jeesuslapsen ilosanomalta.
On näköjään ihanan lämpimiä ja rakkaudentäyteisiä parisuhteita ja miellyttäviä jouluja.
Ei olisi ainakaan ollut koristeita tai jouluruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksi lysti, toivottavasti kiellettäisiin koko joulu, ihmiset tulee hulluiksi ja velkaantuvat lisää ja lihovat ja riitelevät, väyvyvay, kun et joulunakaan auttanut väy väy väy. Kaikki piti itse tehdä, väyväy.
Jokainen voi itse valita mitä tekee, tai jättää tekemättä, jos se ei ole niin tarpeellista ja siitä pitää sitten kuitenkin nalkuttaaa koko vuosi.
Lapselliset perheet ovat erikseen, mutta kun ihan kahdestaan elävät pariskunnatkin ostavat lanttulaatikkoa, vaikkei kumpikaan sitä syö, vaan vain koska on joulu.
Lapsillekin voisi opettaa jotain kohtuullisuutta. Säkillinen lahjoja mummon luona ja toinen kotona. Kuulosta
Jeesus nyt ei normaalin ihmisen Jouluun kuulu millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi ollut vain kinkku muistuttamassa joulusta. Mies kyllä teki puolet joulusiivouksesta mutta vain pyynnöstäni, ilman minua ei olisi siivottu lainkaan, ei joulukuusta, suklaita, muita jouluruokia eikä lahjoja lapsille. Turha sanoa että naiset hössöttää ja stressaa joulun - kyllä se on niin että pääasiassa naiset on niitä, jotka tekee lapsille sen joulun. Ei ne lahjatkaan yksin mistään ilmesty, vaikka muuten ei laittaisi joulua mitenkään.
Minä muistan lapsuuteni jouluista vain äidin raivosiivoamisen ja stressin. Kuulostaa siltä, että rakennat lapsillesi samanlaisia joulumuistoja.
Ehkä sellainen raivosiivoaminen ja stressi puskee pintaan, kun yksin pitää kaikki tehdä. Jos äitisi ei olisi mitään tehnyt, niin joku olisi ruikuttanut kuinka ei ole sitä eikä tätä ja missä on lahjat, koristeet, jouluruuat... En toki ymmärrä mitään kaappien hinkkaamista, kun on niin paljon muutakin hommaa, mutta kyllä sellainen puhtaus ja siisteys nyt vaan kuuluu juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna miehet ova siinä asiassa hyökkäyksen kohde. Oma mieheni tekee ihan kaiken, mitä pyydän, mutta haluan olla joulujen järjestyspomo. En tykkäisi jos hän alkaisi päättämään lahjapapereiden väristä.
🤣
En minä koskaan kysy vaimolta miissä on lahjapaperit tai minkäväristä käytetään. Ostan ne ihan itse ja paketoin itse mitä ostankin. Ihan sama miten yritetään hyökätä kohti niin teen itse ja niin kuin haluan, en kuten vaimo haluaa. M40
Mutta vietät kuitenkin ja syöt ruokia.