Milloinkohan Suomessa uskalletaan jouluun "kuuluvat" asiat kokonaan uusiksi?
Mun mielestä on kummallista, että esim. radiossa pitää soida vuodesta toiseen ne samat joululaulut, eikä uusille anneta edes mitään mahdollisuutta. Sama juttu TV-ohjelmien osalta. Pitää jotkut tietyt TV-ohjelmat näkyä ihan joka joulu, koska ne vaan "kuuluu" jouluun.
En minä sano, että nykyisissä joululauluissa tai joulun TV-ohjelmissa olisi mitään vikaa. Mutta sitä ihmetten, miksi ne on nostettu jonkinlaiseen puolijumalan asemaan ja niiden sanotaan "kuuluvan" jouluun. Voi sitä hirveää parkua somekanavia ja nettimedioita myöten, jos jonain jouluna yhtäkään niistä jätetään pois tai korvataan jollain muulla! Sen sijaan monet uudemmat joululaulut ja jouluohjelmat torpataan suoralta kädeltä heti kättelyssä. Niille ei anneta edes mitään tilaisuutta loistaa.
Jotkut vanhat jäärätkö täällä haluaa kynsin ja hampain pitää kiinni noista jouluun "kuuluvista" asioista? Ovat itse eläneet koko elämänsä niiden kanssa, niin siksi eivät voi kuvitella jouluaan ilman niitä tai että ne korvattaisiin jollakin muulla? Siitäkö se on kiinni? Kannttaisiko kuitenkin muistaa, että nekin jouluun "kuuluvat" asiat ovat joskus aikoinaan olleet uusinta uutta? Miksi niistä on tullut nyt jonkinlainen pyhimys, mutta nykypäivänä jos jotain uutta yrittää tehdä, se halutaan heittää suoraan roskiin?
Onneksi on olemassa myös nuorempi sukupolvi. Näyttää siltä, että he ovat selvästi itsepäisiä vanhoja jääriä avoimempia uudempaa tuotantoa kohtaan. Voi siis hyvinkin olla, että nuorempi sukupolvi tuo vuosien myötä tervetulleita uusia tuulahduksia joulunviettoon.
En minä vihaa tai vastusta nykyisiä jouluperinteitä. Mutta toteanpa niistä, että aikansa kutakin!
Kommentit (7)
Kuulin radiosta tänä jouluna vaikka kuinka monta uutta laulua. Yle radio suomessa nimenomaan. Ainakin yksi kokonainen tunnin ohjelmakin oli pelkästään uudelle musiikille
Mikset tee niin kuin me muut? Vietät oman näköisen joulun ja pistät TV:n yms. kiinni. Ei siihen muita tarvita.
Sittenhän voidaan koko joulu lakkauttaa kun perinteet poistetaan.
Eihän niitä vanhoja lauluja ole pakko kuunnella, senkus tekee oman joulusoittolistan mieleisistä lauluista ja katsoo niitä joululeffoja kun tahtoo.
Iän puolesta olen ehkä sitä vanha jäärä osastoa, mutta kertaakaan en ole lumiukkoa katsonut, vaikka se on tullut vuosikymmeniä joka joulu telkkarista. Jotkut niistä nykyisistä joka jouluisista lauluista on nuorempia kuin minä, että kyllä sinne klassikoiden sekaan uusiakin hittejä tulee.
joka työpaikallakin aina hörhöjä jotka haluaa muutoksia muutoksen vuoksi ja toimivat systeemit revitään. Sitte pikku hiljaa kaikki palautuu niinkuin ennekin, koska ovat hyviksi tavoiksi vuosia hiottu. jos olet levoton sielu, voisit vaihtaa viikoittain kotisi sisustuksen...
Mitäpä jos marisemisen sijaan kuuntelisit jouluradiota. Niin erikoisia lauluja, etten jaksa kuunnella, perinteisiä ei tullut eilen yhtään kun ruokia valmistellessa oli päällä. Minusta perinteet ovat myös telkkarissa hyväksi, muuta voi katsella yllin kyllin suoratoistopalveluista.
Miksi pitäisi? Ei mitään järkevää syytä. Joulun on oltava joulu ja juhannus on juhannus. Perinteet kuuluvat juhlapyhiin.