Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen on kannattavaa

Vierailija
25.12.2025 |

Vuoden lopussa tulee nyt 10 vuotta vuokra-asumista ja voin sanoa, että se on ollut elämäni paras päätös. En tule jatkossakaan ostamaan omaa asuntoa, sillä olen nyt 4 kertaa muuttanut työn perässä ja palkka noussut myös aina samalla reilusti.

Ikää tällä hetkellä 40 vuotta ja olen ehtinyt kerryttää lähes kahden sadan tuhannen euron sijoitussalkun eläkepäivien tai työn loppumisen varalle. Osan tulen varmasti käyttämään myös varhaiseen eläköitymiseen 15 vuoden kuluessa.

En viitsi edes ajatella, miten typerää olisi ollut ostaa oma asunto aikoinaan. Onneksi en tehnyt sitä virhettä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä asun samassa omassa talossa ja vaihdoin kerran työpaikkaa ja nyt on kaksinkertainen palkka ja kivat 2kk lomaa vuodessa. Mä jään kans uraeläkkeelle 63 vuotiaana. Sit on talo jo maksettu.

Vierailija
2/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi tyytyväinen, että ostin asunnon ja sain maksettua sen nopeasti pois nollakoroilla. Asumiskustannukset ovat pienet remonteista huolimatta. Saan nyt sijoitettua todella hyvin ja rahaa on sijoituksissa noin 200 000 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa rahnaa vuokraloordin taskuun joka kuukausi.

Vierailija
4/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollaisen 200 000 euron salkun kerää nyt 3-4 vuodessa kuka tahansa määrätietoisesti salkkuaan rakentava. 

Vierailija
5/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi tyytyväinen, että ostin asunnon ja sain maksettua sen nopeasti pois nollakoroilla. Asumiskustannukset ovat pienet remonteista huolimatta. Saan nyt sijoitettua todella hyvin ja rahaa on sijoituksissa noin 200 000 euroa. 

Niin ja asunnon arvo on jo kaksinkertaistunut tällä alueella. Kaikki myyntiin tulevat asunnot menee tosi nopeasti. 

Vierailija
6/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä miten omaisuuteni olisi karttunut paremmin maksamalla vuokraa 2500e/kk kuin omaan taskuun + lainan korot ja asumiskulut yhteensä 1700e??

Johan tuossa jäisin kuoletuksen + erotuksen 800e miinukselle joka kuukausi??

Apn laskelma toimii vain jos vertaa vuokrayksiötä tähän 240m2 omakotitaloomme eikä huomioi että seinissä on tallessa reilu 600 000e...

Vierailija
7/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen kannattaa erityisesti siinä tilanteessa, kun haluaa muuttaa. Sanoo vaan sopimuksen irti ja häipyy. Ei tarvi alkaa miettimään myymiseen liittyvää hässäkkää, jos se asunto nyt edes menee kaupaksi.

Vierailija
8/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyyryläiset on jotenki epäilyttäviä.

Vierailija
9/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tiedä miten omaisuuteni olisi karttunut paremmin maksamalla vuokraa 2500e/kk kuin omaan taskuun + lainan korot ja asumiskulut yhteensä 1700e??

Johan tuossa jäisin kuoletuksen + erotuksen 800e miinukselle joka kuukausi??

Apn laskelma toimii vain jos vertaa vuokrayksiötä tähän 240m2 omakotitaloomme eikä huomioi että seinissä on tallessa reilu 600 000e...

Unohdit laskea vaihtoehtoiskustannukset sulle 600 000 eurolle. Jos seinissä on kiinni 600 000e, maksaa se sinulle vuodessa vielä vähintään 24 000 euroa lisää saamatta jäävinä nettosijoitustuottoina. 

En ota kantaa kumpi asumismuoto on parempi (koska riippuu niin monesta muuttujasta), mutta vertailussa pitää ottaa kaikki kustannukset todenmukaisesti huomioon, ei vain osaa. 

Vierailija
10/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen kannattaa erityisesti siinä tilanteessa, kun haluaa muuttaa. Sanoo vaan sopimuksen irti ja häipyy. Ei tarvi alkaa miettimään myymiseen liittyvää hässäkkää, jos se asunto nyt edes menee kaupaksi.

Jos Suomessa haluaa minkäänlaista järkevää urakehitystä on oltava valmis muuttamaan useita kertoja ja myöskin ulkomailla olisi käväistävä, mikäli mielii ihan ylimpään johtoon.

Ei ole mitään järkeä menettää itsekuria pesimisvietille ja sitoa itseään vuosikymmenen lainalla paikoilleen. Myös työnantajat tietävät tämän. Et tarvise urakehitystä, koska sulla on lainaa vtusti.

Vierailija
11/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oma koti on tärkeää enkä elä sijoittamista varten. Pärjään paremmin kuin hyvin palkallani ja eläkkeeni tulee myös olemaan hyvä. Rahaa kyllä säästyy sijoituksiinkin, mutta elämäni tarkoitus ei ole sijoittaminen ja että sen takia asuisin vuokrakämpässä. 

Vierailija
12/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja kiittää.

Jos asunto on omistusasuntona, verottaja saa vain pikkuisen kiinteistöveron.

Jos asunto annetaan vuokralle, vuokra on verotettavaa tuloa.

Vuokralainen maksaa vuokranantajalle vain kulut, käyvän koron ja jotain riskilisää. Enempää ei vuokramarkkinalla voi kilpailun takia saada. Jos yrittää, joku muu vuokraa halvemmalla.

Loput menee vuokranantajan kautta verottajalle.

Vierailija
13/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon ostaminen on varmin tapa sementoida oman elämän ja uran kehitys ja jumiutua paikalleen mölisemään somessa, miten palkat ovat liian pienet ja asumiskustannukset liian suuret. Itse olen viiden vuoden aikana muuttanut neljä kertaa, samalla kuukausittainen nettopalkkani eli käteen jäävä osuus on kasvanut 2300 eurosta 4100 euroon, asumiskustannuksien säilyessä suunnilleen samana.

On sanomattakin selvää, että jo 35 ikävuoteen mennessä olen säästänyt jo mukavan summan indeksirahastoihin. Ikää tällä hetkellä 25v.

Vierailija
14/14 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon ostaminen on varmin tapa sementoida oman elämän ja uran kehitys ja jumiutua paikalleen mölisemään somessa, miten palkat ovat liian pienet ja asumiskustannukset liian suuret. Itse olen viiden vuoden aikana muuttanut neljä kertaa, samalla kuukausittainen nettopalkkani eli käteen jäävä osuus on kasvanut 2300 eurosta 4100 euroon, asumiskustannuksien säilyessä suunnilleen samana.

On sanomattakin selvää, että jo 35 ikävuoteen mennessä olen säästänyt jo mukavan summan indeksirahastoihin. Ikää tällä hetkellä 25v.

Kiitos!  Tuhannet kiitokset!

Ja kohtahan tulee se vasureiden populistinen varallisuusvero, joka ei omaa asuntoa koske. Ja jos joskus haet keräämistäni rahoista maksettua toimeentulotukea, niin

Terv Verokarhu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi