Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero, kun pitää myydä koti lähes tappiolla

Vierailija
25.12.2025 |

Miten hoitaisitte? Talosta on vielä paljon velkaa, myös remonttivelkaa. Mitään tuskin tulee jäämään käteen ja eron jälkeen pitäisi olla kaksi lapsiperheelle sopivaa asuntoa pääkaupunkiseudulla. Pitäisikö jotenkin sinnitellä yhdessä, kunnes lainaa on maksettu enemmän?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo .. erosta ne oikeat ongelmat vasta alkaa..pyydä anteeksi tekoasi mieheltäsi niin ehkä hän leppyy .

Vierailija
2/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo .. erosta ne oikeat ongelmat vasta alkaa..pyydä anteeksi tekoasi mieheltäsi niin ehkä hän leppyy .

Tämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa vuokra-asuntoihin ja laittakaa talo vuokralle.

Vierailija
4/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa vuokra-asuntoihin ja laittakaa talo vuokralle.

Tuskin kannattaa. Riippuu siitä, riittääkö talosta saatava vuokra kattamaan edes lainojen kustannuksia. Lisäksi riski siitä, että vuokralaiset rikkovat paikat ja jättävät vuokrat maksamatta. Parempi myydä, jos saa sillä maksettua velat pois.

Vierailija
5/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin erossa puolison osuuden itselleni. Ei ollut järkeä myydä unelmataloa.

Vierailija
6/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata erota 

Vierailija
7/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa riitanne ellei kodissa ole mitään väkivaltaa tms. Yksi koti on lapsille parempi kuin kaksi asuntoa.

Vierailija
8/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää talo ja lapset asuvat siinä. Aikuiset vuokraavat pienet asunnot joissa asuvat ne viikot kun eivät ole lasten kanssa.

Vierailija
9/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuntonne olisi ollut vuokra käytössä alusta asti, olisitte voineet vähentää verotuksessa myynti tappion.

Vierailija
10/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralle laitto ei kannata, talo on pieni ja vastaavan kerrostaloasunnon vuokra ei ole ratkaisevasti alhaisempi. En usko, että siitä jäätäisiin plussalle. En oikein luota, että vuokralainen huolehtisi omakotitalon huoltotöistä, joiden laiminlyönti tuleekin sitten todella kalliiksi.

Ap

Vierailija
11/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko suhteen vielä pelastaa? Jos lupaisit jatkossa olla kunnon vaimo?

Vierailija
12/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata erota.

Eroaja on epäonnistunut elämässään ja pahasti.

Vierailija
13/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralle laitto ei kannata, talo on pieni ja vastaavan kerrostaloasunnon vuokra ei ole ratkaisevasti alhaisempi. En usko, että siitä jäätäisiin plussalle. En oikein luota, että vuokralainen huolehtisi omakotitalon huoltotöistä, joiden laiminlyönti tuleekin sitten todella kalliiksi.

Ap

No siinäpä teillä sitten ongelma. Onneks mun ei tartte enempää vaivata mun päätä asialla. 

Vierailija
14/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eivät ne vuokralaiselle kuuluisikaan vaan huoltoyhtiölle tai vuokranantajalle.

Mitä taas kysymykseesi tulee niin jos on pakko ryhtyä perheenrikkomiseen niin on oikeastaan aika sama mitä teet, itse jättäisin lapset miehelle ja jatkaisin elämää itsekseni. Vuoroviikkovanhemmuus on melkeinpä pahempi helvetti kun huono avioliitto, sillä mies ei joudu siinä katselemaan väkivaltansa tuloksia lähietäisyydeltä vaan voi tuhota sinua mielin määrin ja sitten käyttää huonovointisuuttasi sinua vastaan ja aseellistaa myös lapset välineeksi vahingoittamiseesi. Näitä on nähty. Jos mies ei arvosta ja kunnioita lastensa äitiä sekä perheinstituutiota niin perimä on mätä eikä sitä kannata ravita vaan heittää suoraan roskakoriin.

Vierailija
15/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin siisteystason ylläpito on yksi kipukohdista, enkä aio jatkaa siitä riitelyä eron jälkeen. En myöskään ala siivota tulevan ex-puolison jälkiä joka toinen viikko. Ei siis sille, että jaettaisiin tämä talo. Olemme eläneet käytännössä kämppiselämää jo pidempään ja ero on tulossa ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa. 

Ap

Vierailija
16/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Congrats. Olette maalannut itsenne juuri siihen nurkkaan, jota ei ikinä pidä tehdä. Eli velkaa enemmän kuin kiinteistön reaaliarvo, mikäli sen kukaan ostaisi ylipäätään? Ja moderni parisuhde, jossa erimielisyydet ratkaistaan eroamalla, eikä keskustelemalla, sopimalla, kasvamalla ihmisinä ja paremmalla resilienssillä? 

No, hölmöimmänkin kiinteistökaupan inflaatio kuolettaa 20 vuodessa. 

Joo, okei. Itse ostin eksän tästä ulos aikoinaan. Melkoinen riski ottaa koko talolaina omalle kontolle, mutta jos käy oikein hyvä säkä, eikä mitään huonoa satu, niin voi siitä selvitä. 

Vierailija
17/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta puoliso ulos talosta, ja jää siihen

Vierailija
18/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että ne kaksi uutta hankittavaaa asuntoa ovat nyt myös saman verran halvempia kuin teidän nykyinen asuntonne.  Todennäköisesti kokonaiskuvassa voitatte siihen nähden, että eroaisitte kalliitten hintojen aikaan. Ja odottamalla toisenlaista taloussuhdannetta menetätte myös taloudellista toipumisaikaa: jos nyt eroatte, teillä työikääjonka aikana korjata taloutenne ja pääsette varmaan hyvään vauhtiin jo seuraavan nousukauden alkaessa. Jos taas odotatte, tulee eron taloudelliset takaiskut teille kun olette jo lähempänä eläkeikää, jolloin tilaisuudet korjata taloustilanne vähenevät rajusti. 

Tietysti, jos on mahdollista, että ette eroaisikaan ollenkaan, häviätte siihen nähden aina. Tämä on siis tilastollinen tosiasia: avioerossa menetetään aina taloudellista potentiaalia. Jopa ne juoppoa tai sairasta tuhlaripuolisoaan yksin elättävät, jotka eron jälkeenpääsevät helpommalla, menettävät. 

Jos siis on mahdollista, ett sinnittelemällä nyt pääsettekin tilanteen yli ja elätte onnellisia yhdessä elämänne loppuun asti, se kannattaa. Jos taas sinnittely lopulta kuitenkin johtaa eroon joskus myöhemmin, kannataa myös taloudellisesti tehdä se vaan nyt heti. 

Vierailija
19/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Congrats. Olette maalannut itsenne juuri siihen nurkkaan, jota ei ikinä pidä tehdä. Eli velkaa enemmän kuin kiinteistön reaaliarvo, mikäli sen kukaan ostaisi ylipäätään? Ja moderni parisuhde, jossa erimielisyydet ratkaistaan eroamalla, eikä keskustelemalla, sopimalla, kasvamalla ihmisinä ja paremmalla resilienssillä? 

Joo, okei. Itse ostin eksän tästä ulos aikoinaan. Melkoinen riski ottaa koko talolaina omalle kontolle, mutta jos käy oikein hyvä säkä, eikä mitään huonoa satu, niin voi siitä selvitä. 

Ihan kaikkia suhteita ei voi korjata "kasvamalla ihmisenä" ja yksin on paha korjata soppaa, jonka syntymiseen on tarvittu kaksi. Itse erosin, kun mietin, haluaisinko lapseni olevan vastaavassa suhteessa kuin olin hänen isänsä kanssa. En halunnut.

Vierailija
20/33 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkia suhteita ei voi korjata "kasvamalla ihmisenä" ja yksin on paha korjata soppaa, jonka syntymiseen on tarvittu kaksi. Itse erosin, kun mietin, haluaisinko lapseni olevan vastaavassa suhteessa kuin olin hänen isänsä kanssa. En halunnut.

Siinä parinvalinnassa se valinta tehdään ja seuraukset sen mukaan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän