Onko sinulla lapsi, joka ei usko komennuksia, ei alistu normeihin, testaa taukoamatta ja on uhkarohkea?
Kommentit (53)
Vanhempi pojista (5v) on vielä pahempi. Ei usko mitään, tekee kaikkea ilkeää kokoajan, satuttaa pienempiä sisaruksia, jopa vanhempaa sisartaan. Poika tekee kaikkea sellaista mistä tietää, että siinä tulee sattumaan. Ei välitä rangaistuksista jne. Toinen poika 2v6kk on samanlainen, paitsi ei tee sellaisia asioita joissa voi satuttaa itsensä. Pelottaa suunnattomasti tuon 1v3kk vanhan kasvamine, että tuleeko siitä samanlainen. 5v pojan kanssa ollaan ravattu " käytösneuvojan" luona 3-vuotiaasta lähtien. Nyt vasta viime syksynä saatiin lähete neurologille sun muihin tutkimuksiin. Pojalla todettiin adhd ja epäillään jotain muutakin. On menossa kahdeksi viikoksi osastohoitoon.
Voikohan perheessä olla mahollisesti useampi adhd lapsi, hirvittää vaan noiden kahdenkin pojan puolesta. Tyttö meillä on sentään hyväkäytöksinen ja tottelevainen.
ja jos hän sanoo, että poika on terve, eikä mikään viittaa sairauteen, niin uskon siihen.
Hän kehui lasta vaativaksi tapaukseksi, mutta sen enempää Keltikangasjärviset kuin muutkaan eivät kykene antamaan sellaisia vinkkejä, miten tuon vaativan kanssa voi elää samassa asunnossa, sairastumatta itse burn outtiin.
Olen löytänyt yhden toimivan uhkauksen, ja se on kaiken herkuttelun evääminen jos ei lapsi tottele. Poika on todellinen jääräpää. Meillä on alusta asti kasvatettu mahdollisimman johdonmukaisesti, eli totella pitää, ja jos jollain uhataan, niin uhkaus sitten toteutetaan jos poika ei tottele.
Olipa muuten todella kiva tuo äskeinen perhekerhon lasteninhoajakommentti. Kiitos sinulle, tuollainen todella auttaa jaksamaan tässä arkipäivässä ;)
Tsemppiä vaan kohtalotovereille! Eiköhän tästä kuitenkin selvitä! Antakaa itsellenne lupa hajota välillä.
varsinkin nelivuotiaana oli niin paha että raahasin sen melkein joka päivä tukasta huoneeseensä ja lukitsin sinne muutamaksi tunniksi. Mutta kyllä se siitä vähitellen. nyt on kuudesluokkalainen eikä läheskään niin paha enää. Koulunkin kanssa on tässä vuosien varrella kyllä venkoillut ihan kiitettävästi. Ja tosiaan rangaistuksien jakelu silloin kun tilanne on päällä pahentaa vaan tilannetta. On sitä tullut joskus raivoissan lätkittyä yhteensä pari kuukautta kaverikieltoa ja sarjakuvakieltoa ja tietokonekieltoa ja ulkonaliikkumiskieltoa ja määrättyä niitten tilalle tauotonta siivous- ja keittiöpalvelua, ennen kuin on tajunnut lopettaa (jo määrätyt rangaistukset toki suoritettiin).
Nukkuuko lapsi riittävästi? Saako liikaa virikkeitä? Onko kotona aina tv tai radio päällä? Hälyistä muuten? Onko lapsella oma paikka, johon voi mennä rauhoittumaan?
On olemassa ravintolisiä (EyeQ), kalaöljykapseleita jne. joiden on todettu vaikuttavan suotuisasti rauhattomiin ja keskittymiskyvyttömiin lapsiin.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten tarkkaile lastasi, tee havaintoja, mikä vaikuttaa häneen milläkin tavalla. Jotkut lapset ovat yliherkkiä äänille, kiinnittävät huomiota kaikkeen ympärillä olevaan eivätkä osaa keskitttyä asioihin yksi kerrallaan. Toiset eivät kestä visuaalisia virikkeitä, joillakin on herkkä tuntoaisti, joten esim. hankaava pesumerkkilappu vaatteessa voi aiheuttaa jos jonkinmoista hankalaa käytöstä jne. Onko kotona tunnelma minkälainen? Salapoliisintyötä tekemällä ja vaivaa näkemällä löydät varmasti omaan lapseesi sopivimmat konstit. Tsemppiä vaan.
mutta siis ap:n poika ei ole missään nimessä keskittymiskyvytön, keskittyy hyvin intensiivisesti haluamiinsa asioihin. Ja suorittaa aina kesken olevat tehtävät loppuun ennen siirtymistä seuraavaan.
kyllä ne pojat rauhottuvat, kun täyttävät 5v. itse olen tullut siihen tulokseen, ettei nämä pikkuiset pojat pahaa halua tehdä. ovat mielikuvitukseltaan rikkaita ja kokeilevat kaikkea. niin sitä elämästä oppii. lisäksi alle 4v. on vielä uhmaikäinen.
vahva temperamentti on sitten myöhemmin voimavara. pojilla myös tietyssä iässä tua repimis vaihe, joka monelta sipertävältä tytöltä puuttuu.
eräs pph sanoi minulle, että pojat on vipeltäjiä ja tytöt sipertäjiä.
T: yhden vanvatahtoisen ja vilkkaan tytön äiti
Vierailija:
kyllä ne pojat rauhottuvat, kun täyttävät 5v. itse olen tullut siihen tulokseen, ettei nämä pikkuiset pojat pahaa halua tehdä. ovat mielikuvitukseltaan rikkaita ja kokeilevat kaikkea. niin sitä elämästä oppii. lisäksi alle 4v. on vielä uhmaikäinen.
vahva temperamentti on sitten myöhemmin voimavara. pojilla myös tietyssä iässä tua repimis vaihe, joka monelta sipertävältä tytöltä puuttuu.
eräs pph sanoi minulle, että pojat on vipeltäjiä ja tytöt sipertäjiä.
ät ollenkaan pakollisia)
T: se 14 joka toivoo kaikkea hyvää teille ja jaksamista :)
Noh, eihän sitä edes ymmärrä ennenkun on itse sen villin lapsen saanut. (voin vain kuvitella millaista teillä on, meillä ei onneksi ihan tuollainen tilanne).
Jaksuja ap <3
Niin kuin aiemmin täällä sanottiin, alle 5-vuotiaat pienet pojat OVAT hyvin usein tuollaisia viilettäjiä, pieniä tutkijoita, joita kiinnostaa nähdä miten asiat ja esineet ja ihmiset toimivat eri tilanteissa.
Oma 3-vuotiaani halusi nähdä mitä kananmunille tapahtuu kun ne heitetään raakoina lattialle, joten eikun tuoli raahattiin jääkaapille, kananmunat otettiin sieltä ja viskottiin lattialle. Ja sitten ihasteltiin lopputulosta - kunnes äiti ennätti paikalle... Kesällä piti tutkia, mitä kaikkea voi kasteluletkulla saada aikaiseksi. Sillä voi puolessa minuutissa mm. kastella vauvanvaunuissa nukkuvan pikkuveljen, puutarhatuolissa torkkuvan mummon, naapurin ohi kulkevan kissan ja vielä äidin joka juoksee kiireesti estääkseen moisen tutkimustoiminnan. Ja samanlaisia esimerkkejä saisi yhden kirjan verran listattua.
Vaaditaan pitkää pinnaa ja mustaa huumorintajua, jotta kaikki tempaukset kestää selväjärkisenä, mutta vaaditaan myös ymmärrystä ja tajua siitä, miten pienet pojat /jotkut tytöt on rakennettu, miten heidän ajtustoimintansa kussakin ikävaiheessa etenee. Sen kun tekee, pystyy aika monta tilannetta ehkäisemään ennakoltakin...
kun et tuon enempää lapsista tiedä. Meillä 3 lasta ja kaikki saanut samanverran periksi ja kasvatettu tasan samalla tavalla ja silti yksi on huomattavasti voimakastahtoisempi kuin muut. Kyllä se vaan on sen lapsen luonne mitä ei ole periksiantamalla tehty, sitten pitäisi kaikkien olla samanlaisia. Niin ja kaikki vielä poikia !!!
Vierailija:
kaikessa periksi saanut lapsi :/ Ikävä ilmaista, mutta näin asia tuntuu olevan....t. hoitotäti ja nähnyt yhtä jos toisenlaista lasta...
kun on aina ollut rauhallisempi kuin yksikään tuttujen tytöistä. Varmaan nyt sanotte, että hänessä on jotain vikaa :)
Vierailija:
kun on aina ollut rauhallisempi kuin yksikään tuttujen tytöistä. Varmaan nyt sanotte, että hänessä on jotain vikaa :)
poikani on aivan terve ja normaali lapsi, ettekö oikeasti usko että on rauhallisia ja kilttejäkin poikia.
Vierailija:
poikani on aivan terve ja normaali lapsi, ettekö oikeasti usko että on rauhallisia ja kilttejäkin poikia.
Ärsyttävä yleistäminen, että poikien on pakko olla villejä ja hankalampia kuin tytöt. Olen kyllä kuullut monelta että onpa ihana lapsi kun on niin rauhallinen. Villien poikien äidit taidatte olla vaan kateellisia ettekä voi myöntää että voi olla rauhallinen ja kiltti poika.
Vierailija:
kun et tuon enempää lapsista tiedä. Meillä 3 lasta ja kaikki saanut samanverran periksi ja kasvatettu tasan samalla tavalla ja silti yksi on huomattavasti voimakastahtoisempi kuin muut. Kyllä se vaan on sen lapsen luonne mitä ei ole periksiantamalla tehty, sitten pitäisi kaikkien olla samanlaisia. Niin ja kaikki vielä poikia !!!Kyllä se voimakastahtoisempi vaatii vähän eri tavalla sitä kasvatusta kuin muut. Se on vanhemmista kiinni, osaavatko asettaua lapsen kanssa samalle aaltopituudelle.
Vierailija:
Ärsyttävä yleistäminen, että poikien on pakko olla villejä ja hankalampia kuin tytöt. Olen kyllä kuullut monelta että onpa ihana lapsi kun on niin rauhallinen. Villien poikien äidit taidatte olla vaan kateellisia ettekä voi myöntää että voi olla rauhallinen ja kiltti poika.
Sille kun ei mitään voi jos lapsi on tempperamenttinen.
T: äiti jonka lapsi raivostuessaan hakkaa päätä lattiaan ja puree itseään.