Käytättekö ammattikokit victorinoxeja myös kotona?
Tylsyvät aika helposti oman kokemuksen mukaan, joten kannattaisiko kotiveitseen panostaa enemmän?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ostin Lidlin pinnoitetun kokkiveitsen 3€. Mainostivat tosi terävänä, ja to1tta on, huipputerävä. Saa nähdä kuinka kauan, mutta hyvältä näyttää.
No ei kauan, eikä teroittamallakaan parane. Älkää ostelko näitä. Keittiöveitsen pitää maksaa minimissään 100€
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tylsyy? Mulla 15 vuotta vanhat pihvi veitset joita käytän kaikkeen pilkkomiseen eikä mitään tylsistymisen merkkejä
Moikka äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Walz & Scröderit - kevyesti modattuina tosin - olivat useamman vuoden työveitsinä. Nämä olivat varsin mieleisiä ja jätin setin varaveitsiksi työmaalle (yksi setti näitä myös kotikeittiössä). Nyt on Sanellit olleet pari kuukautta kokeilussa ja olen tykännyt. Victorinox ei istunut omaan käteen. Hackman ja Fiskars ovat olleet huonoja.
Terähuoltoa puikolla sekä hiomakivellä
T: 20 vuotta keittiötyötä takana
Mitä sanoisit Sanellin teroitettavuudesta? Varmaan kokemusta Victorinoxiinkin?
Sanellin teroitettavuus on hyvä ja pitää teränsä varsin hyvin. Victorinox on joskus vuosia sitten ollut kokeilussa, mutta sen geometria ei istunut minulle, joten sano teräasiaan oikein mitään. Leikkaan paljon lihaa - sekä kypsää että raakaa.
T: 20 v tk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terottamiseen on muuten tullut mullistus. Teollisuustimantti terottimet ja viilat. Näitä kun opettelee käyttämään niin saa helpommin terävää kuin metalliviiloilla, hiomakivillä yms. Keraamit toki toimivat edelleen viimeistelyssä, mutta voidaan korvata myös hienolla timantilla.
Tosi paska ohje. Timatilla ei tehdä teräviä veitsiä. Kyllä ne kulman oikaisuun käyvät, mutteivat teroittamiseen.
Osta kunnolliset timantit vaikka Temusta. Kotimaisen kiinakaupan halvoilla timanteilla ei tee mitään.. ..jos kokemus perustuu niihin.
Perustuu koemukseen. Myös niistä kalliista timanteista.
No ehkä pehmeitä teräksiä voi vielä hiomakivillä terottaa, mutta kovempiin teräksiin tarvii hiomakiviä kovemmat terottimet: timantti, keraami tai luonnonkivi.
Vierailija kirjoitti:
Euroveitset, Sanelli, Victorinox yms. ovat yleensä terältään pehmeitä. Japsiveitset ovat taas yleensä kovempia ja pitävät terän paremmin.
Terävyyden lisäksi kannattaa huomioida myös muitakin tekijöitä. Oma Victorinox on helppo terottaa ja todella hoikkateräisenä leikkaa hyvin tylsänäkin. Pehmeä terä on myös sitkeä.
Mun Sanellissa terän kovuus on 60. Mun mielestä se on jo aika hyvä. Laadukkaissa japsiveitsissä on varmaan kovempaa, mut mä olen amatööri niin toi riittää.
Ei todellakaan tylsy, vaikka pesemme tiskikoneessa veitset. Parhaita veitsiä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tylsy, vaikka pesemme tiskikoneessa veitset. Parhaita veitsiä ikinä.
Victorinoxin teräs kestää ketjussa mainituista parhaiten konepesun kemikaaleja. Kääntöpuolena on Sanellia hivenen pehmeämpi terä.
Kysyin tekoälylltä:
Jos valitsen yhden varman kotikeittiöön, valitsen Victorinox Fibrox -kokkiveitsen (noin 56 HRC). Se osuu kotikäytössä hyvään tasapainoon: riittävä teränpito, mutta edelleen helposti huollettava ja vähälohkeamainen. (Knives and Tools)
HRC-näkökulmasta vaihtoehdot näin:
Sanelli Premana (54-56 HRC) hyvin saman käyttötyökaluluokan kovuus kuin Victorinox, aavistuksen pehmeämmän pään kautta erittäin anteeksiantava ja nopea teroittaa. (Sanelli)
Victorinox Fibrox (56 HRC) käytännössä Premanan kanssa samaa kovuusluokkaa, usein hieman tasapainoisena keskellä. (Knives and Tools)
Sanelli Hasaki / Nitro-B (57-59 HRC) hieman kovempi: yleensä parempi teränpito, mutta vaatii kotikeittiössä enemmän kurinalaisuutta (pehmeä leikkuulauta, vähemmän vääntöä ja kolhimista), ja teroitus tuntuu hitaammalta kuin 5456 HRC -luokassa. (Ambrogio Sanelli)
Käytännön suositus:
Jos haluat mahdollisimman huolettoman arkipelin, Victorinox (56 HRC) tai Sanelli Premana (54-56 HRC). (Knives and Tools)
Jos haluat vähän enemmän teränpitoa ja sinulla on hyvät tavat sekä välineet huoltoon, Sanelli Hasaki (57-59 HRC). (Ambrogio Sanelli)
Vierailija kirjoitti:
Viktorinoxilla fileoitu yli 500 haukea, lukemattomia ahvenia, kymmeniä lahnoja ja paljon muita kaloja. Ei ole kertaakaan tarvinnut viilaa käyttää. Vähintään joka kolmannella hauella pyyhkäistään laadukkaaseen puikkoon ja aina leikkaa hyvin ja nahka ortoaa kepeästi. Kyllä osa kalatiskien ammattilaisista noitakin käyttää fileoinnissa, osa muita. Muista Viktorinoxin veitsistä en tiedä.
No et kyllä enää tiedä miltä terävä veitsi tuntuu. About 50 kalan jälkeen kunnon hionta laadukkailla kivillä, niin on taas terävä jonkun aikaa. Viilojakin toki on monenlaisia, mutta kivillä saadaan paras terä aikaan.
Minulla on kaksi victoria ja niitä pitää osata teroittaa niin pysyvät hyvänä 10 vuotta. Minulla ollut fileeraus veitsenä toinen ja toinen sitten kokkiveitsenä. Enkä ole ammattikokki. Kalastan paljon jopa 200 päivää vuodessa ja pitää olla hyvä fileeraus veitsi.
Miten niin tylsyy? Mulla 15 vuotta vanhat pihvi veitset joita käytän kaikkeen pilkkomiseen eikä mitään tylsistymisen merkkejä