Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu sairaalta laittaa tonni jouluun

Vierailija
23.12.2025 |

Kun samaan aikaan vähävaraiset joutuu entistä tukalammalle. Tulee ristiriitainen olo itselle, vaikka olen itsekin ollut aikuisiällä todella kauan vähävarainen. Onko kellään muulla samanlaisia fiiliksiä? Ja tiedän kyllä, että monelle muulle tonni jouluun on vähän. 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tonnin hyväntekeväisyyteen. 

aina sama homma, kun nainen saa miehen luottokortin käyttöön, niin heti se haaskaa rahaa johonkin turhiin hyväntekeväisyysbisneksiin, jotka tunnetusti käyttävät 99% rahoista hallinnollisiin kuluihin.

esim SPR:n pääsihteerin kuukausipalkka on 12 533 €.

Vierailija
42/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni pelkästään lahjoihin 6000€, siinä on kahden viikon reissu perheelle ja pientä kivaa pakettiin. Ruokaan meni 900€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemme poikamme lapsiperheen luo viettämään jouluaattoa. Olemme jo vieneet sinne kinkun, perunat, laatikot, sinapin, rosollin, herneet jne ja huomenna viemme mennessämme silakkarullat, sillin ja savukalan. Mummu kuorii perunat ja poika paistaa kinkun ja miniä kattaa pöydän. Aikuisten kesken ei paljoakaan lahjoja anneta mutta 18 kk pienelle me eläkeläisisovanhemmat olemme ostaneet vaatteita, talvikengät, leluja ja lastenhuoneen kalusteita. Vielä pieni ei ymmärrä joulun päälle mutta kunhan tuosta kasvaa............

Arvioisin että rahaa palanut runsaat tuhat euroa ja lisäksi Pukin konttiin menee mummulle uusi Samsung-puhelin a 200 egee joka pakkohankinta koska nykyinen ei enää ota päivityksiä vastaan.

Mummu lisäksi paistanut piparkakkuja ja huomenna viimeistelee täytekakun iltakaffetta varten.

Kaikki tärkein löytyy.

Vierailija
44/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostit kotimaista niin omatuntosi on puhdas.

Vierailija
45/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna myös vähävaraisillekkin jotain 

Vaikkapa kirjoitustaidottomalleKKKKKin?

Vierailija
46/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä  oli köyhä tai rikas. Ellei ole sitten niin iso porukka jolle tarjoaa. 

Vierailija
47/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minultakin muutama sata päälle tonni menee jouluun. Olen eläkkeellä ja yritän laittaa joka kuukausi säästöön n. 100 euroa joulua varten. En tule jättämään jälkeeni perintöjä joten voin hyvin antaa läheisilleni eläessäni lahjoja. En nykyään enää osta tavaralahjoja vaan annan rahaa tai lahjakortin. Jonkun verran joulukuussa menee myös ylimääräistä ruokakauppaan, sillä teen paljon makeita ja suolaisia joululeivonnaisia ja osa niistä menee lahjaksi ja osa joulukahvitarjoiluun lähipiirille. 

Vierailija
48/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan laittaa jouluun tonnin? 

samaa ihmettelen, miksi ihmeessä pitää muutamaan päivään iskeä ruokiin ja lahjoihin järjetön summa rahaa, syödä itsensä tukkoon etc. Monelle tämä tuntuu olevan kuitenkin se joulun ydin. Enkä ole uskovainen eli tästä ei nyt kiikasta. Lähinnä sitä että ihmisten järki tuntuu kaikkoavan jouluna, kaikki pitää saada suoritettu muutamassa päivässä ja joulun jälkeen on entistä enemmän poikki olevia ja ylensyöneitä/juoneita ihmisiä.

Ei kai sitä nyt ähkyyn tarvi syödäkään. Meillä ainakin hyödynnetään kaikki ylijäävä eikä mene haaskuuseen. Joku ostaa vuoden aikana lapsille mitä ne tarvitsee, toinen taas panostaa siihen, että lapset saa jouluna. Ainakin meillä nimenomaan siksi meneekin rahaa enemmän, kun ei haluta suorittaa joulua. Jos tekisi itse kalat, tuliaiset, kyttäisi lahjoja tarjouksista jne niin enemmän se tuntuisi suorittamiselta kuin se, että tilaa ja hakee minkä tarvitsee. 

Vierailija
49/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna myös vähävaraisillekkin jotain 

miksi niille pitäisi jotain antaa? menköön töihin, jos haluavat ruokaa. muuten saavat kuolla nälkään.

Vierailija
50/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestä ei. Tienaan n. 2500e kk, eli matalapalkkainen. Mutta en laita rahaa pitkin vuotta tatuointeihin, päihteisiin, matkusteluun, rakennekynsiin, merkkivaatteisiin tai koiralauman ylläpitämiseen kuten monet jouluna rahapulasta valittavat tekevät. Käytän sen sijaan säästöjäni. 

Miksi ihmeessä jouluun satsaaminen jotenkin olisi parempi?

Mieluummin kuljen hyvissä vaatteissa, käyn baarissa, ruokin koirani ja matkustelen.

Kituutuuttele sinä aina vuoden, jotta jouluksi on silliä pöytään. 

Mutta valitatko sitten joulun aikaan, ettei ole rahaa ja kerjäät eri ryhmissä lahjoja ja ruokaa? Luulen, että se oli tuon kommentoijan pointti. 

En todellakaan. 

Vierailija
51/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Useimmat haluvat perheelleen kivan juhlan. Ja läheisiä on mukava muistaa sellaisilla lahjoilla, joita he haluavat saada.

Meillä on tapana ostaa joululahjaksi sellaisia juttuja, joita muutenkin ostettaisiin. Ne on kivempi saada lahjana kuin käydä itse ostamassa kaupasta.

Vierailija
52/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestä ei. Tienaan n. 2500e kk, eli matalapalkkainen. Mutta en laita rahaa pitkin vuotta tatuointeihin, päihteisiin, matkusteluun, rakennekynsiin, merkkivaatteisiin tai koiralauman ylläpitämiseen kuten monet jouluna rahapulasta valittavat tekevät. Käytän sen sijaan säästöjäni. 

Koiran omistamisen ja matkustelun ei pitäisi olla mitään luksusta josta syyllistetään ihmisiä. 

Luksusta se on.

Vierailija
53/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei jos on rahaa? Se raha menee kiertoon. Teiltä rutisevilta nisteiltä ei kiertoon tule mitään, olette pelkkä kuluerä.

Vierailija
54/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On menny jo ylikin ja olen pienituloinen, mutta itse päätän mihin rahani laitan ja mun mielestä kerran vuodessa voidaan juhlia kunnolla. 

Vierailija
55/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoka ei ole kovin kallista ( kinkku,laatikot,rosolli yms).Turhaa meidän vähävaraisten on matkia rikkaita kala/katkarapupöytineen pääasia,että vatsat tulee täyteen.

Katukuvasta päätellen juuri teillä vähävaraisilla on tullut vatsat täyteen.  Ruokajonosta on vaikea bongata edes normaalipainoista saati hoikkaa.

No niin ja varaa näyttää olevan ottaa tatuointeja, lävistyksiä, ripsien pidennyksiä, kaljaa voi kantaa kotii jokapäivä.. Ja sitten vingutaan kun ei ole rahaa lapsen lahjoihin...

Vierailija
56/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on rahaa, niin ihan hyvin voit sitä käyttää omaan jouluusi ilman huonoa omaatuntoa. Olen itse elänyt puolet elämästäni vähävaraisena, enkä silloin todellakaan olettanut jonkun parempiosaisen pihistävän omasta kulutuksestaan meidän takia. Nyt on ollaan keski-/hyvätuloisia, ja ostamme tavaraa tarpeeseen, mutta se on vaan parempilaatuista. Puoliso saa tänä jouluna yli 2000€:n lahjan. Se on tavara jonka hän ostaisi joka tapauksessa alkuvuodesta, mutta haluan yllättää hänet sillä jo nyt, koska tiedän että haluaa sitä todella paljon. Muihin lahjoihin, ruokaan ym. menee tänä vuonna n. 1000€, eli reilu 3000€ yhteensä. Joku joulu voi mennä 500€, ja on joskus mennyt alle 60 euroakin kun ei ole vaan ollut rahaa.