Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu sairaalta laittaa tonni jouluun

Vierailija
23.12.2025 |

Kun samaan aikaan vähävaraiset joutuu entistä tukalammalle. Tulee ristiriitainen olo itselle, vaikka olen itsekin ollut aikuisiällä todella kauan vähävarainen. Onko kellään muulla samanlaisia fiiliksiä? Ja tiedän kyllä, että monelle muulle tonni jouluun on vähän. 

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hyvä ihminen laita, jos tuntuu pahalta. Ei jouluun tarvitse laittaa yhtään enempää rahaa kuin arkeenkaan.

Ei se pahalta tunnu, mutta minulla on selkeästi edelleen pienituloisen "identiteetti". 

Vierailija
22/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna myös vähävaraisillekkin jotain 

Annan eläimille. Aiemmin tein vapaaehtoistyötä, nyt osallistun "enää" rahalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että käytät rahaa, kun sinulla sitä on. En ole laskenut paljon jouluun meni/menee, mutta meidän kolmihenkisessä porukassa tonni ei riitä mihinkään. Se taas johtuu minusta, joka en yleensä osta itselleni mitään, mutta jouluna ostan muutaman kivan jutun. Tänä vuonna kahvikoneen, glögilasit ja risteilyn. Lapsi ja mieskin saa jotain, mutta heidän lahjoihin riittää satanen. Ruokaa en laske, koska syödä pitää joka tapauksessa ja meillä syödään arkenakin hyvin. Tykkään ruoanlaitosta.

Vierailija
24/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoka ei ole kovin kallista ( kinkku,laatikot,rosolli yms).Turhaa meidän vähävaraisten on matkia rikkaita kala/katkarapupöytineen pääasia,että vatsat tulee täyteen.

Vierailija
25/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä syö tavallista enempää joulunakaan,  en ihan ymmärrä tuota 10 eri ruokien mättämistä. Toki meillä on kalkkunaa (on joskus muulloinkin) ja riisipuuroa varmaan keitetään.  Suklaata toi naapuri, mutta siinäkin on maitoa, joten en voi syödä. Kasviksia on myös joka aterialla. Myös jouluna.

Vierailija
26/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestä ei. Tienaan n. 2500e kk, eli matalapalkkainen. Mutta en laita rahaa pitkin vuotta tatuointeihin, päihteisiin, matkusteluun, rakennekynsiin, merkkivaatteisiin tai koiralauman ylläpitämiseen kuten monet jouluna rahapulasta valittavat tekevät. Käytän sen sijaan säästöjäni. 

Miksi ihmeessä jouluun satsaaminen jotenkin olisi parempi?

Mieluummin kuljen hyvissä vaatteissa, käyn baarissa, ruokin koirani ja matkustelen.

Kituutuuttele sinä aina vuoden, jotta jouluksi on silliä pöytään. 

Vierailija
27/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole laskenut, paljonko mennyt, vaikka äkkiähän tuon verkkopankista katsoisi. Varmaan tonni kaikkinensa. Minulla on ollut haastava elämä, vaikkei rahavaikeuksista olekaan kokemusta. Jotenkaan en jaksa tuntea syyllisyyttä asiasta. Olen joskus osallistunut hyväntekeväisyyteenkin. Silti ainakin suomalaisten lapsiperheiden jatkuva kitinä rasittaa. Ymmärrän kyllä, että jollain on tiukkaa oikeastikin.  Minulla ei lapsiin ole ollut mahdollisuutta terveyden takia. Eikä ole yhteiskunnan tarvinnut maksaa minulle. 

Vierailija
28/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä syö tavallista enempää joulunakaan,  en ihan ymmärrä tuota 10 eri ruokien mättämistä. Toki meillä on kalkkunaa (on joskus muulloinkin) ja riisipuuroa varmaan keitetään.  Suklaata toi naapuri, mutta siinäkin on maitoa, joten en voi syödä. Kasviksia on myös joka aterialla. Myös jouluna.

Meillä menee joulun aikaan kaloihin, mätiin ja muuhun tällaiseen enemmän rahaa. Arkisin ei ole kalapöytää. Makeisiin taas ei mene kuin sen verran, että lapsille suklaarasiat. Eikä alkoholiin. 

Vierailija
29/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan laittaa jouluun tonnin? 

Ei varmaan ole sinun asiasi, mihin joku toinen käyttäö rahaansa. Ärsyttäviä tuolaiset taivastelijat.

Vierailija
30/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestä ei. Tienaan n. 2500e kk, eli matalapalkkainen. Mutta en laita rahaa pitkin vuotta tatuointeihin, päihteisiin, matkusteluun, rakennekynsiin, merkkivaatteisiin tai koiralauman ylläpitämiseen kuten monet jouluna rahapulasta valittavat tekevät. Käytän sen sijaan säästöjäni. 

Miksi ihmeessä jouluun satsaaminen jotenkin olisi parempi?

Mieluummin kuljen hyvissä vaatteissa, käyn baarissa, ruokin koirani ja matkustelen.

Kituutuuttele sinä aina vuoden, jotta jouluksi on silliä pöytään. 

Mutta valitatko sitten joulun aikaan, ettei ole rahaa ja kerjäät eri ryhmissä lahjoja ja ruokaa? Luulen, että se oli tuon kommentoijan pointti. 

Vierailija
31/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja 500 euroa meni noin vaan. Toki siinä on 200 eurolla ruokaa. Olen pari vuotta säästänyt noin 6500 euroa. Toki olen tehnyt pimeitä töitäkin parin vuoden aikana. Ennen joulua meni jo tonni uuteen telkkariin ja muihin juttuihin. Olen toiveikas että saan ensi vuonnakin pimeitä töitä.

Kai tämä on provo.

Vierailija
32/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluruoka ei ole kovin kallista ( kinkku,laatikot,rosolli yms).Turhaa meidän vähävaraisten on matkia rikkaita kala/katkarapupöytineen pääasia,että vatsat tulee täyteen.

Katukuvasta päätellen juuri teillä vähävaraisilla on tullut vatsat täyteen.  Ruokajonosta on vaikea bongata edes normaalipainoista saati hoikkaa.

Vierailija
33/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan laittaa jouluun tonnin? 

samaa ihmettelen, miksi ihmeessä pitää muutamaan päivään iskeä ruokiin ja lahjoihin järjetön summa rahaa, syödä itsensä tukkoon etc. Monelle tämä tuntuu olevan kuitenkin se joulun ydin. Enkä ole uskovainen eli tästä ei nyt kiikasta. Lähinnä sitä että ihmisten järki tuntuu kaikkoavan jouluna, kaikki pitää saada suoritettu muutamassa päivässä ja joulun jälkeen on entistä enemmän poikki olevia ja ylensyöneitä/juoneita ihmisiä.

Vierailija
34/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei lasketa mitä menee. Lahjoja ei enää osteta. On silti ristiriitainen olo koska toisilla ei ole varaa syödä kunnolla. Silti en tykkää että on aivan liian paljon kaikkea.

Vierailija
35/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kulutusta kaivattiin.

Liikkuva raha työllistää. Jos yksi ihminen sai duunin kulutuksesi vuoksi. Se on iso asia.

Monesti, kun kassalla on mua ennen se 700 euron ostosta tekevä porukka. Tekee mieli heittää sinne suklaapatukoita kassan vierestä lisäksi. Huomaakohan ne? Mut kiva noi maksoi just ostoksillaan 2 myyjän päivän palkan. Itse henkilökunnan vessaan rullan vessapaperia.

Vierailija
36/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tipan tippaa ei kiinnosta mitkään vähävaraiset.

Vietän jouluni juuri kuten haluan. 

Sulla ei ole hyvä sydän. Käy vähän ostamassa lisää

Vierailija
37/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla meni pari sataa yksinelävän jouluun. Sukulaisen lapselle ostin lahjan ja siihen meni 40 prosenttia.

Vierailija
38/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tonnin hyväntekeväisyyteen. 

etkä laittanut

Vierailija
39/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan joulua enkä laske, paljonko mihinkin menee rahaa. Onneksi rahatilanne on sellainen, että ei tarvitse. 

Vierailija
40/56 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran omistamisen ja matkustelun ei pitäisi olla mitään luksusta josta syyllistetään ihmisiä.