Koin joulun ihmeen - hyväntekijä auttoi
Eilen tapahtui jotain ihmeellistä. Suomalainen yrittäjä tarjosi monille pienituloisille perheille/talouksille jouluapua, mm. jouluruokakassin ja lahjakortin ruokakauppaan. Minut pyydettiin käymään paikan päällä aiemmin erityistä muistamista varten. Odotin ehkä jotain 50€ lahjakorttia maksimissaan, kiitollisena ja nöyränä tietysti.
Tää yrittäjä antoikin minulle ja lapsilleni 15 x 50 € lahjakorttia ruokakauppaan JA 1500 euroa käteistä!! Olin lapseni kanssa näitä hakemassa niin oltiin molemmat ihan puulla päähän lyötyjä eikä saatu sanaa oikein suusta edes alkuun, kun tuntui niin epätodelliselta. Itku meinasi tulla ja kiittelin varmaan kymmenen kertaa.
En uskalla kertoa tästä kenellekään, kun tiedän että ikävä kyllä jopa läheiset tai kaverit olisivat kateellisia tästä.
En tiedä vielä mihin kaikkeen tuota rahaa käytän, iso osa menee lapsiin liittyviin juttuihin joista on rahanmenoa tiedossa (en halua kertoa tunnistettavasti eli siksi ilmaisen näin) ja mietin oisko nyt varaa ostaa muutama uusi huonekalu tosi rumien ja jo romujen tilalle (esim sohva rikki ja keittiön tuoleista ruuvit sinkoilee, yksi tuoli neljästä uo rikki, ostin sen pöytäryhmän joskus 2007). Tietysti yritän säästellä lahjakortteja ja rahaa niin että niistä on meille apua ja iloa koko vuodeksi.
Eilen minusta ja minun lapsesta kyllä tuntui, että saatiin unelmien joulu vaikean vuoden lopuksi. (Meillä on perheessä sairautta ja pitkäaikaista köyhyyttä. En pysty käymään töissä, mutta teen pienimuotoisesti vapaaehtoistyötä auttaen muita siinä missä voin.)
Toivon kaikille muillekin pienituloisille jotain valonpilkahdusta, lämpöä ja iloa elämään ja jouluun!
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin ettei kaikki usko. Tuntuu kyllä itsestäkin edelleen epätodelliselta.
Jotenkin vaan hämmentävää, että jollekin 2000€ voi olla melkeinpä "pikkurahaa". Kun meille se on todella iso raha.
Tää yrittäjä kuuli mihin aion lapsiin liittyen rahaa käyttää ja totesi, että ai mietit jo nyt sitä X kuukausien päästä olevaa asiaa, että miten rahat riittää siihen. On varmasti elämä aika erilaista, jos ei tarvii normaaleihin elämän tapahtumiin ja asioihin säästää vuotta etukäteen.
- ap
Meille se olisi ja on pikkuraha, koska ruokaan menee toi kuussa ja vuokra on kanssa pari tonnia kuussa. Mutta onhan se teille varmasti hieno.
Oon parhaimmillaan saanutkin tuon verran kaverilta ns. lainaksi ja maksu jos pystyy.
Kyl se mieltä lämmittää erityisellä tavalla, kun saa jotain ns. ylimää
Vaikea tulkita sinun vastaus .OLetko kateellinen köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä asia. Mietin saavatko yksin asuvat koskaan mitään apua. Koska osalla ei enää lähisukua elossa. Eikä lapsia. Siksi riittävä kuukausittainen valuutta olisi tärkeä. On vain minituki ja leikkuri joillakin. Tai ulosotto.
Ei saa nimimerkillä kokemusta on, tässä maassa lapsiperheet saavat kaiken avun toikin ap sai noin paljon, säästöön yms kun taas me yksin asuvat ja lapsettomat joudutaan taistelemaan joka leivänmurusta ja joka sentistä, tasan ei käy onnenlahjat.
Yksin on ihan hyvä taistella. Ihan toista jos mukana on lapsetkin.
On se silti niin väärin että tässä yhteiskunnassa yksinäiset kirjaimellisesti jätetään yksin hautumaan.
On se väärin siinä mielessä että emme käytä yhteiskunnan resursseja samalla tavalla. Mutta kateellinen en ole.
Pitäis laskea veroa vanhoille piioille ja miehille 50 jälkeen jos on lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti on ilmoitettu ja poistettu
Menen jakamaan kahvia ja kotileivonnaisia huomenillalla kodittomille.
Mikähän tuossakin oli vastaan sään töjä? Mode vihaa minua näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä ekana tehtiin: annoin lapsen valita mihin mennään syömään ja hän valitsi Subwayn, joka on meistä aika kallis paikka syödä ja siksi harvoin siellä käydään. Lapseni saavat yhdet 50€ lahjakortit joululahjaksi ja suurin osa saaduista rahoista ja lahjakorteista menee säästöön.
-ap
Ei kumma että olet köyhä jos heti törsäät rahat Subwayhin.
Vierailija kirjoitti:
Muista ilmoittaa veroilmoituksessa!
Ei ole mitään syytä, miksi tuo pitäisi ilmoittaa veroilmoituksessa. Suomessa kuka tahansa saa antaa kenelle lahjan verovapaasti, kunhan lahjojen yhteissumma on kolmen vuoden aikana alle 5000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä ekana tehtiin: annoin lapsen valita mihin mennään syömään ja hän valitsi Subwayn, joka on meistä aika kallis paikka syödä ja siksi harvoin siellä käydään. Lapseni saavat yhdet 50€ lahjakortit joululahjaksi ja suurin osa saaduista rahoista ja lahjakorteista menee säästöön.
-ap
Ei kumma että olet köyhä jos heti törsäät rahat Subwayhin.
MEGAIDIOOTTI!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään syytä, miksi tuo pitäisi ilmoittaa veroilmoituksessa. Suomessa kuka tahansa saa antaa kenelle lahjan verovapaasti, kunhan lahjojen yhteissumma on kolmen vuoden aikana alle 5000 euroa.
Soitin paikkakunnan sosiaaliin koska halusin lahjoittaa 500 euroa köyhälle lapsiperheelle lapsuuden kaupungissa.
-Juu mutta se vedetään pois heidän sosiaaliavusta.
Ei antanut tietoa sellaisesta perheestä joka olisi tarvinnut minun mitättömän lahjoituksen. Näin on pirullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin paikkakunnan sosiaaliin koska halusin lahjoittaa 500 euroa köyhälle lapsiperheelle lapsuuden kaupungissa.
-Juu mutta se vedetään pois heidän sosiaaliavusta.
Ei antanut tietoa sellaisesta perheestä joka olisi tarvinnut minun mitättömän lahjoituksen. Näin on pirullisia.
Tämä on täysin eri asia. Jos perhe saa toimeentulotulea, niin siihet isot lahjat vaikuttavat, mutta veroilmoituksessa niitä ei tarvitse ilmoittaa.
Siis lapsettomien pitäisi maksaa enemmän veroa, sitten se menisi oikein.
Ei taida talousasiat olla ihan hallussa, vaikka ei ole ollut lapset häiritsemässä opiskeluja.
Tiedätkö, että suurimmassa osassa fiksuja maita UK, Saksa, USA, Australia, Puola, jne en maksaisi ollenkaan veroja koska mulla on viisi lasta. Mikäköhän niitä siellä vaivaa? Hmm ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen ap:n perheen puolesta ja lahjoittajasta, mutta on tässä sellainenkin puoli että hallituksen säästöjen takia monet perheet joutuvat puille paljaille ja amerikkalaistyylinen hyvesignalointi lisääntyy rikkaiden toimesta. Oikeampi suunta olisi köyhimpiin kohdistuvien leikkausten peruuttaminen ja varotuksen kiristäminen rikkaiden osalta. Nyt köyhät joutuvat rukoilemaan, että he kohtaisivat onnekkaasti jonkun suurisydämisen lahjoittaja, kun rikkaat voisivat mennä itseensä ja maksaa kiltisti veronsa yleisen hyvän nimissä.
Hallitusta, joka on ihan p..ka puolustelematta, suomalaiset ovat aiheuttaneet talousahdinkonsa ihan omin käsin ja hyvin suurta osaa asiassa on näytellyt nimenomaan kateus.
Kannattaisi vaan alkaa olemaan itse vähän hyvempi eikä aina syytellä jotain hallituksia.
Havaitsinko pikku särön ap:n kiitollisuudessa?
Se kauppias maksaa veroja ehken sellaisen 4t euroa kuukaudessa tai enemmän, jos yhtään ymmärrän, että olisi mitenkään pärjännyt sen kaupan kanssa. Eli ainakin tuplasti sen mitä se tavisluokanope maksaa. Työaika tosin myös 1,5kertainen luulen ja työpäivät ja vuorokaudenajat eri kuin niillä maikoilla.
Rupesko sua oikeesti kuitenkin mietityttää, että se että pystyy antamaan 1500€ onkin oikeastaan väärin..? Se voi tuntua siltä, mutta ei se oikeasti ole niin. Jokaisella osansa.
Onhan se epäreiluuden tunne inhimillistä, mutta toivon, että löydät oikeasti ilon ja tyytyväisyyden. Ja muutkin palstalaiset.
Kommentti on ilmoitettu ja poistettu
Menen jakamaan kahvia ja kotileivonnaisia huomenillalla kodittomille.