Puolisoani ei kiinnosta laittaa laisinkaan joulua - viittaan kintaalla koko joululle 😡
Olen nyt yrittänyt neljä vuorokautta saada puolisoa laittamaan kanssani joulua. En ole pyytänyt mukaan tekemään mitään monimutkaista. Toivoin hänen auttavan ihan tavallisessa tavaroiden raivaamisessa ja siististi laittamisessa joulun ajaksi.
Hän on tullut pitkin hampain tekemään puoleksi tunniksi jotain. Silloinkin hän on valitellut stressistään ja väsymyksestään. Sitten hän on aina keksinyt jonkin oman erityisprojektin, esimerkiksi hän on muistanut jonkin kaupasta ostettavan jutun ja sitten hän on lähtenyt kauppaan pitkäksi aikaa ja sen jälkeen onkin ollut aika mennä taas koneelle ja koneelta jossain vaiheessa nukkumaan.
Nytkin hän on jossain kaupassa. Hän ei ole tehnyt mitään sen eteen, että olisimme saaneet kotia jouluksi kuntoon. Mietin asiaa äsken ja tulin siihen lopputulokseen, että annan koko joulun ja sen laittamisen sitten olla. Aivan sama! Hänelle se on selvästi vastenmielinen asia. Minä en voi pakottaa aikuista ihmistä laittamaan joulua väkisin. Tässä tapauksessa siis keräämään ja laittamaan rojuja kasaan.
En tiedä, miksi avauduin. Ehkä halusin kertoa muille samassa tilanteessa oleville, ettette te ole yksin. Te muut olette minua sinnikkäämpiä jaksaessanne vetää kivirekeä perässänne.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Laita joulu vain itsellesi, älä hanki mitään ruokia tai lahoja miehelle. Jos hän aattona kysyy niiden perään, voit hämmästyneenä todeta, etteihän mies halunnut osallistua jouluun, niin teit sitten yksin ja vain itsellesi. Kerro sittennmiehelle, että nykyään.kaupat ovat auki joulunakin, hän voi mennä sinne hankkimaan oman joulunsa, sinä et enää ehdi.
Miksi ihmeessä mies haluaisi hankkia joulun?
Miksi olette parisuhteissa jossa ette ole onnellisia, kun ei ole pakko olla onnettomassa suhteessa, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko arvata: miehesi kyllä mielellään osallistuu joulun viettoon, syö hyvällä halulla jouluruokaa ja ottaa iloisestimlahjojakin vastaan, kunhan kaikki vaan on joku muu laittanut ja järjästänyt.
Todennäköisesti tuo mies ei oikeasti välitä, saako lahjoja tai onko ruuaksi pizzaa, mutta kun toinen on ne laatikot hankkinut eikä muuta ruokaa ole, niin menee se perunalaatikko siinä missä muukin ruoka. Mies tuskin edellyttää elämältään sitä, että joka paikassa on joulukoristeita ja jos siellä on ap:n kanssa pitänyt raivata joululle tilaa, niin alunperinkään kodissa ei ole tarpeeksi säilytystilaa saati että kukaan nauttisi siitä kuusesta, joka on aina tiellä. Elämä ilman jouluverhoja on ihan elämisenarvoista!
Ehkä mun mies on sitten outo, mutta hän pitää jouluksi koristellusta kodista. Tiedän sen koska itse mainitsee monta kertaa miten kodikasta meillä on näin joulun aikaan. Mies myös osallistuu valmisteluihin ihan vapaaehtoisesti. Verhot ja joulutekstiilit laitan itse koska tykkään siitä puuhasta. Samoin hommaan ruoat, mutta helpoilla ruoilla meillä mennään, joten ei ole peruskokkailua kummempaa. Siivous on perussiivousta jonka mies yleensä hoitaa.
Olisi aika kammottavaa jos olisi mies joka murjottaisi koska laitoin joulukuusen ja uudet tekstiilit olkkariin ja haukkuisi sen palkaksi minua hössötyksestä. Heivaisin sellaisen ankeuttajan helvattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun äiti laitto whatsappiin joulunohjelman päätin jäädä opiskelupaikkakunnalle. Ei vaan jaksa.
Ois mielenkiintoista kuulla ohjelman sisältö 😅
Meillä aikuisen tyttären äitipuoli (yli 20 v ajan) on raskassarjalainen jouluttamisessa. Iskun perheen perinnejoulusta tehdään joka vuosi joulukirja, johon kaikki saavat antaa arvosanan ja parannusehdotukset. Meillä kotona on enimmäkseen tai täysin jouluvapaa vyöhyke. Joskus ammoin sitä sai olla selittämässä, että ei, ei olla jehovia, ei vaan kolise sen enempää kristillinen kuin kaupallinenkaan puoli tästä juhlapyhästä. Jouluja on tullut ja mennyt eri versioina, myös vaihtoehtoisia. Jonakin vuonna kauan sitten oltiin 5 pv peräkkäin kiinalaisessa, silloinkin oli tämä pitkä versio. Odotan mielenkiinnolla tyttären raporttia tämän vuoden superjoulusta. Siihen valmistaudutaan kuukausia.
Eilen alkoi miehen pinna loppua, pienistä lapsenlapsista lähtee ääntä ja mekastusta. Alkoi sammuttelemaan tunnelmaa tuovia pöytävalaisimia ja puhaltelemaan kynttilöitä, marmatti "liian kauan" saunomisesta ja jatkuvasta kodinkoneiden pyörimisestä. Sähköä ja vettä kuluu!
Minusta on ihanaa, että koti on "elossa", suurimman osan vuodesta vietämme kahdestaan hiljaisuudessa. Ei auta kuin miehen kestää, joulu on kohta ohi. "Niin nuortuu vanhakin kuin lapsi leikkimään" sanotaan, valitettavasti miehestä kuoriutuu mököttävä teini jouluisin.
On Joulu tai Juhannus tai jotain siltä väliltä niin minunkaan puolisoani ei kiinnosta vähääkään kodin siisteyden tai muunkaan ylläpito. Pystyy laskemaan yhden käden sormissa ne kerrat kun hän on koskenut imuriin vuoden 2025 aikana. No onneksi lähti lastensa (meillä ei ole yhteisiä lapsia) kanssa omien vanhempiensa luokse viettämään Joulua.
Itse olen siivonnut Jouluksi keittiön kaapit, kylpyhuoneen kaapit, pessyt pyykit, tampannut matot, pessyt lattiat ja pyyhkinyt pölyt. On ihanaa kun saa olla puhtaassa kodissa ja pitää paikkoja kunnossa niin että toisen käsityöt (langat ja kutimet) eivät loju pitkin sohvaa, kengät (joita ei ihan vähän ole) ei loju pitkin eteistä jne. Edellisessä elämässäni tilanne oli täsmälleen sama mitä tällä hetkellä eli toista puolisoa ei kiinnosta kodin ylläpito yhtään. Siitä suhteesta erosin aikoinaan ja vaihdoin 12 v nuorempaan. Ensimmäiset 15-16 vuotta uuden kumppanin kanssa olikin hauskaa. Tehtiin asioita yhdessä, harrastettiin paljon seksiä jne. mutta nyt kun puolisolla on vaihdevuodet koittaneet, kaikki yhteinen tekeminen on loppunut ja toinen vaan kutoo, kutoo ja kutoo. Ei viitsi pitää itsestään mitään huolta vaan on lihava ja ruma kuin fan ja lisäksi patalaiska kotitöissä. Jos haluan matkustaa niin hänestä kyllä saa kaverin kunhan vaan minä ostan ja maksan matkat, muutenkin tuntuu että se olen aina minä joka joutuu rahoittamaan kaiken koska minulla on suurempi palkka ja enemmän omaisuutta. Olen vaan totaalisen kyllästynyt nykyiseen tilanteeseen joten paras Joululahja häneltä minulle on että lähti Jouluksi pois. Minä saan viettää joulua oman aikuisen perheettömän poikani kanssa kahdestaan, joka tuli käymään Jouluksi luokseni.
Mieleni tekisi potkaista tuo saamaton avovaimo pihalle näin 21 yhdessä vietetyn vuoden jälkeen. Kun ei vaan kiinnosta enää hänen tekemättömät kotityönsä.
Terveisin M63 vee.
Vierailija kirjoitti:
On Joulu tai Juhannus tai jotain siltä väliltä niin minunkaan puolisoani ei kiinnosta vähääkään kodin siisteyden tai muunkaan ylläpito. Pystyy laskemaan yhden käden sormissa ne kerrat kun hän on koskenut imuriin vuoden 2025 aikana. No onneksi lähti lastensa (meillä ei ole yhteisiä lapsia) kanssa omien vanhempiensa luokse viettämään Joulua.
Itse olen siivonnut Jouluksi keittiön kaapit, kylpyhuoneen kaapit, pessyt pyykit, tampannut matot, pessyt lattiat ja pyyhkinyt pölyt. On ihanaa kun saa olla puhtaassa kodissa ja pitää paikkoja kunnossa niin että toisen käsityöt (langat ja kutimet) eivät loju pitkin sohvaa, kengät (joita ei ihan vähän ole) ei loju pitkin eteistä jne. Edellisessä elämässäni tilanne oli täsmälleen sama mitä tällä hetkellä eli toista puolisoa ei kiinnosta kodin ylläpito yhtään. Siitä suhteesta erosin aikoinaan ja vaihdoin 12 v nuorempaan. Ensimmäiset 15-16 vuotta uuden kumppanin kanssa olikin hauskaa. Tehtiin asi
Oivoi. Sellaista se on, vanheneminen. Toinen kääkättää kaappien siivouksesta ja toinen kutoo. Ilmeisesti molempia ottaa päähän. Vieläkö aiot etsiä kolmannen kumppanin, jota ei kiinnosta kodin ylläpito, vai aiotko pysyä nykyisessä allikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun äiti laitto whatsappiin joulunohjelman päätin jäädä opiskelupaikkakunnalle. Ei vaan jaksa.
Ois mielenkiintoista kuulla ohjelman sisältö 😅
Juuei tällainen epätoivoinen superjoulutus on omiaan karkoittamaan aikuiset lapset. Meillä.tytär pakkasi kamansa ja lähti eilen takaisin omille kämpilleen, nyt rouva epätoivoisesti maanittelee ettei 19v juniori lähtisi kaverinsa kämpille "pariksi päiväksi kunnes touhu on taas siedettävää" - että olen kateellinen noista pakomahdolisuuksista. Minua syytetään antijouluasenteen istuttamisesta, vailla jälkikasvu on ihan itse todennut kuinka typerää touhua om joulunajan ohjelmoitu raivohöösääminen.
Mieheni tekee kyllä kaikkea ja auttaa. En jaksaisi hankalaa miestä joka kiukuttelee kun pitää tehdä jotain joulun eteen tai muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tekee kyllä kaikkea ja auttaa. En jaksaisi hankalaa miestä joka kiukuttelee kun pitää tehdä jotain joulun eteen tai muuten.
(mies avautuu) viikoittain imuroin & moppaan robon lisäksi, wc-pöntöt/tilat, järkkään kenkätelineet (+20 paria, joista tasan kaksi minun), pesen 3-4 koneellista & viikkaan pyykit viikonloppuisin. Toki sitä ennen kerään pyykkikoriin pitkin poikin kämppään jätetyt epämääräiset sukkalöydökset ja vaatekasat - todella harvoin näistä löydöksistä löytyy minun vaatteitani.
Mutta jumaleisson, ei mitään ylimääräistä tuon lisäksi siksi, että on joku juhlamaanikkojen pakkoliikkeiden ajankohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita joulu vain itsellesi, älä hanki mitään ruokia tai lahoja miehelle. Jos hän aattona kysyy niiden perään, voit hämmästyneenä todeta, etteihän mies halunnut osallistua jouluun, niin teit sitten yksin ja vain itsellesi. Kerro sittennmiehelle, että nykyään.kaupat ovat auki joulunakin, hän voi mennä sinne hankkimaan oman joulunsa, sinä et enää ehdi.
Miksi ihmeessä mies haluaisi hankkia joulun?
-
Tämä tulee ilmeisesti sinulle yllätyksenä, mutta suurin osa miehistä ei ole syrjäytyneitä l00sereita kuten palstamiehet.
Huh. Elossa vielä, selviydytty jälleen joulu vaikka verenpaineet kävi korkealla (mittarilla tsekatusti), pelkästään jouluahdistuksen takia.
Minuakin kiinnostaisi.