Jatkaisitko minuna täysimetyksellä, korvikkeilla vai sekä että?
Lapseni on pian 2 kuukautta, ja olen osittaisimettänyt häntä tähän asti niin, että hän on saanut pääsääntöisesti äidinmaitoa ja lisäksi 100-200 milliä korviketta päivittäin.
Neuvolassa sanottiin, että korviketta on hyvä tarjota imetysten päälle varmuuden vuoksi, koska painoa tulee vain 180-200 grammaa viikossa lisää. Näin olen tehnyt.
Nyt ainakin viikon ajan on erittäin vaikea saada korviketta menemään lainkaan. Eilenkin meni vain 30 milliä! Tänään ei ole mennyt yhtään.
Vauvani nukahtaa aina, kun hän on syönyt yhden rinnan ja haluaa lisää vasta kahden tunnin päästä, jolloin annan seuraavan rinnan.
Ennen hän söi sentään molemat rinnat kerralla ja mahdollisesti vielä korvikkeen päälle.
Välillä hän jopa nukkuu öisin 6-7 tuntia yhteen menoon eikä syö välillä. Jos yritän herätellä, hän heräilee nuokkumaan mutta ei syö muulloin kuin hän tosiaan itse haluaa ja pyytää.
Olenkin epävarmana ruvennut miettimään, että riittääkö maitoni vai pitäisikö siirtyä tarjoamaan enemmän noita korvikkeita (jopa kokonaan). Mietin, että kertooko lapseni käytös siitä, että hän on väsynyt, koska rintamaitoa on niukasti vai siitä, että hän on tyytyväinen ja saa rinnasta tarvitsemansa.
Hän syö päivässä rintaa ehkä vain 6-8 kertaa, kun öisin hänellä on se pitkä tauko. Minulla kummittelee mielessä koko ajan se neuvolan täti, joka sanoi, että anna korviketta varmuuden vuoksi, kun painoa on tullut nippanappa tarpeeksi.
Toisaalta lapsi vaikuttaa ihan tyytyväiseltä ja välillä hymyileekin ja jokeltelee. Pissiä ja kakkaa tulee mielestäni ihan normaalisti. Näin luulisin.
Kommentit (4)
ja pyytäisin ylimääräisen painokontrollin neuvolasta.
Jos huolettaa, pyydä, että pääset pelkkään painokontrolliin niin tiedät varmasti, että lapsi kasvaa. Näin itse siis tekisin, jos tähtäisin täysimetykseen.
Luultavasti sinulta tulee maitoa riittävästi, jos vauva on tyytyväinen sen jälkeen. Vauvat kasvavat eri tahtia. Pyydä ylimääräinen painokontrolli.
Ehkä vauvallasi oli vain pieni notkahdus painonnousussa. Jos hän vaikuttaa tyytyväiseltä, niin antaisin pelkkää rintaa muutaman viikon ajan ja seuraisin painoa. Jos se nousee normaalisti, vauva saa tarpeeksi ruokaa.