Toistuvat mielenterveysongelmat - en saa riittävää apua
Odottelen tässä nyt kuukauden, että voin yrittää varata ajan lääkärille lähetteen saamiseksi nettiterapiaan ja lääkityksen arvioimiseksi.
Minulla oli hoitajan arvio, ainoastaan nettiterapiaa ja mahdollisesti lähete kuntoutuspsykoterapiaan oli tarjota, kunhan itse hoitaa ajanvaraukset lääkärille.
Omahoito-ohjelmia minulle ei tarjottu, sillä sanoin jo tutustuneeni niihin jo aikaisemmin ja muutenkin samanlaista materiaalia on käytetty muilla hoitojaksoilla. Lyhytterapiaa (5 käyntiä) eivät voi antaa kun tiimissä ei ole kukaan erikoistunut näihin minun ongelmatyyppeihini.
Oireet aina toistuu jossain kohtaa elämää ja en koe saavani itsehoidosta apua. (Toki minulla on hyviä ihmissuhteita, ei väkivaltaa, ei päihteitä, liikuntaa, harrastuksia jne).
Parhaita apuja on ollut kuntoutuspsykoterapia sekä vuosien kontakti psykiatriseen sairaanhoitajaan, keskusteluapu. Muutamien kuukausien hoidot ovat korkeintaan kannatelleet ja jos kemiat ei ole kohdaneet, on ollut aika hyödytöntä.
Uudessa kuntoutuspsykoterapia on suurin ongelma raha, minulla ei ole juuri nyt laittaa 200-300e kuussa siihen, pienet lapset jne en halua avata syitä tässä tarkemmin.
Lisäksi minulla on ongelmia lääkityksen kanssa, usea SSRI ja SNRI kokeiltu ja eivät ole auttaneet. Yksi ehkä vähän vähensi silloin ilmenevää ärtyisyyttä.
Olin ennen arviota toiveikas että kyllä tämä tästä mutta nyt itkettää . Kun pitäisi päästä sinne lääkärille että jotain voisi tapahtua. Ja jos en psykoterapiaan pysty maksamaan niin tarjolle ei liene muuta kuin "hoitoa".
Kommentit (55)
Onko sulla krooninen mt-häiriö? Toivottavasti saat apua.
Vierailija kirjoitti:
No se on selvää, että ap on jatkuvasti jotain suorittava nörtti. Nyt taas vaihteeksi suoritat terapiaa. Ketä sinä oikeen koitat miellyttää?
Töissä nyt vaan on pakko käydä. Työttömyysraha on niin pieni että sillä ei pitkälle pötki. Toki jos laittaisi asunnon lihoiksi ja lopulta hakisi tt...
Liikun koska se on mukavaa ja haluan pitää kehosta huolta. Suvussa myös fyysisiä sairauksia, joita liikunnalla voi ehkäistä. En silti ole mikään fitness-misu vaan jopa lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa joku nyt jotain, olen tekoälynkin kanssa pallotellut asiaa, vaikka olen tekoälyvastainen
Oletko teettänyt yksityisellä tai yksityislaboratoriossa farmakogeneettistä paneelia, jolla selviää mitkä lääkkeet auttavat sinun geeneillesi? Suomessa on käytössä 21 erilaista masennuslääkettä. Kaikki eivät saa vastetta kaikista lääkkeistä. Farmakogeneettinen tulos kerrotaan muistakin lääkkeistä ja se on voimassa loppuikäsi ajan.
Olen harkinnut. Hinta vähän mietityttää, mutta voisin olla ehkä helmi-maaliskuussa mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa joku nyt jotain, olen tekoälynkin kanssa pallotellut asiaa, vaikka olen tekoälyvastainen
Oletko teettänyt yksityisellä tai yksityislaboratoriossa farmakogeneettistä paneelia, jolla selviää mitkä lääkkeet auttavat sinun geeneillesi? Suomessa on käytössä 21 erilaista masennuslääkettä. Kaikki eivät saa vastetta kaikista lääkkeistä. Farmakogeneettinen tulos kerrotaan muistakin lääkkeistä ja se on voimassa loppuikäsi ajan.
Oikeastaan suurin estävä syy on ollut, että en tarkasti löytänyt tietoja, mitä sisältää. Kun ne 2eriteltyä lääkettä on jo tehottomaksi todettu.
Itselleni ei toimineet nuo mainitsematon lääkkeet, joten kokeiltiin vanhan ajan trisyklistä doksepiiniä ja sain avun. Nyt jo ilman niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut. Hinta vähän mietityttää, mutta voisin olla ehkä helmi-maaliskuussa mahdollista.
Se maksaa noin 300 euroa. Tulee paljon halvemmaksi kuin toistuvat tuloksettomat tai jopa haitalliset lääkekokeilut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan suurin estävä syy on ollut, että en tarkasti löytänyt tietoja, mitä sisältää. Kun ne 2eriteltyä lääkettä on jo tehottomaksi todettu.
Lue siitä vaikka Mehiläisen tai Terveystalon sivustolta.
"Mitä teen kun en pääse näistä tipahduksista eteenpäin yksin?
Nyt alan tuntea että elämäni on turhaa ja merkityksetöntä enkä vaa jaksa sitä enää, kun tuntuu että omin voimin en saa sitä parannettua ja enkä ole parantunut psykoterapiassakaan enkä saanut sieltä muuta pitkäaikaista helpotusta kuin itsemyötätuntoa. Terapian avulla sain kyllä yliopistotutkinnon tehtyä."
Ovatko ajatusvääristymät tuttu asia?
Vierailija kirjoitti:
Onko muuallakin vain terapiat etulinjaan ja lyhytterapiaa?
Ja ilmeisesti oli jossain ylhäällä pohdittu, voiko kela terapian lakkauttaa kokonaan. Sen kyllä tietää että mitään pitkää hoitoa ei saa sen jälkeen
Kela on jo kiristänyt terapian myöntämisen ehtoja tai niitä ehtoja ei varsinaisesti ole muutettu, mutta uudelleen tulkitaan siten, että mahdollisimman harvalle tarvitsee myöntää. Itse en saa enää mitään terapiaa tämän takia. Eli hoitoa ei enää saa, eläkkeelle ei pääse. Kidutaan sitten tässä niin kauan kuin jaksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaalisi on sekaisin?
Lapsuuden kokemukset, geneettinen alttius (paljon mielen sairauksia suvussa)
ja olet päättänyt itsekin vielä hankkia lapsia...just, jokseenkin vastuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pääset lääkärille kerro tälle toiveistasi saada keskustella psykiatrisen hoitajan kanssa, jos tästä koet sinulle olleen hyötyä. Tuo on kuitenkin matalan kynnyksen palvelu, joten luulisi onnistuvan.
Voit tarkistaa mikä on odotusaika tänä päivänä hoitotakuun mukaan.
Olen itse kokeillut useita - useita - mielialalääkkeitä, mutta mistään ei ole apua ollut. Ehkäpä onkin hyvä tuuri, jos se auttava lääke sieltä jollekin löytyy.
Tsemppiä sinulle ja rauhaa jouluusi.
Kiitos. Meillä psyk hoitajia vain esh psyk polilla. Tkssa perus sairaanhoitajien pitämiä terapiat etulinjaan "terapioita"
Sairaanhoitajan "terapialla" tuskin on mitään tekemistä psykoterapian kanssa, eikä sillä voi sitä korvata. Tai voi, mutta se ei tietenkään auta sellaista, joka tarvitsisi psykoterapiaa. Lähinnä jotain keskusteluapua, joka voi toimia terveelle kriisitilanteessa, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä juominen liittyy työhön.
Sanna Mariin
Vierailija kirjoitti:
Jos masenta niin oletko kokeillut ihan vaan pitää hauskaa? Vai piinatko vaan itseäsi sillä, että pitäisi olla hyvällä mielellä ja kaikella muulla mitä sinun pitäisi olla/tehdä? Oletko koittanut ymmärtää, että on ihan inhimillistä olla surkeana välillä ja esim. haluta vaan hörppiä viiniä tai herkutella tai lomailla, mitä lie tahdotkaan. On normaalia myös olla sillä tuulella ettei huvita tai harmistua yllättävän paljon pienistäkin asioista. Se ei tarkoita mitään vaan on ihan normaalia.
Eihän se enää ole normaalia, jos tulee paljon poissaoloja töistä yms. Normaali alakulo ja vaikea masennus eivät ole sama asia. Se on kuin vertaisit kynttilän liekkiä suureen metsäpaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa noin 300 euroa. Tulee paljon halvemmaksi kuin toistuvat tuloksettomat tai jopa haitalliset lääkekokeilut.
Ei sillä tee mitään jos kuvittelee että lääke auttaa jos vain on tämän testin mukaan sopiva.
Se ei myöskään käännä lääkärin päätä jos itse koet että jokin auttaa ylitse muiden. Lääkäri seuraa omaa mielipidettään, ei tutkimustulosta.
Voi siitä itselle apua olla mutta ei missään nimessä takaa mitään.