Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuvat mielenterveysongelmat - en saa riittävää apua

Vierailija
22.12.2025 |

Odottelen tässä nyt kuukauden, että voin yrittää varata ajan lääkärille lähetteen saamiseksi nettiterapiaan ja lääkityksen arvioimiseksi.

Minulla oli hoitajan arvio, ainoastaan nettiterapiaa ja mahdollisesti lähete kuntoutuspsykoterapiaan oli tarjota, kunhan itse hoitaa ajanvaraukset lääkärille.

Omahoito-ohjelmia minulle ei tarjottu, sillä sanoin jo tutustuneeni niihin jo aikaisemmin ja muutenkin samanlaista materiaalia on käytetty muilla hoitojaksoilla. Lyhytterapiaa (5 käyntiä) eivät voi antaa kun tiimissä ei ole kukaan erikoistunut näihin minun ongelmatyyppeihini.

Oireet aina toistuu jossain kohtaa elämää ja en koe saavani itsehoidosta apua. (Toki minulla on hyviä ihmissuhteita, ei väkivaltaa, ei päihteitä, liikuntaa, harrastuksia jne).

Parhaita apuja on ollut kuntoutuspsykoterapia sekä vuosien kontakti psykiatriseen sairaanhoitajaan, keskusteluapu. Muutamien kuukausien hoidot ovat korkeintaan kannatelleet ja jos kemiat ei ole kohdaneet, on ollut aika hyödytöntä.

Uudessa kuntoutuspsykoterapia on suurin ongelma raha, minulla ei ole juuri nyt laittaa 200-300e kuussa siihen, pienet lapset jne en halua avata syitä tässä tarkemmin. 

Lisäksi minulla on ongelmia lääkityksen kanssa, usea SSRI ja SNRI kokeiltu ja eivät ole auttaneet. Yksi ehkä vähän vähensi silloin ilmenevää ärtyisyyttä.

Olin ennen arviota toiveikas että kyllä tämä tästä mutta nyt itkettää . Kun pitäisi päästä sinne lääkärille että jotain voisi tapahtua. Ja jos en psykoterapiaan pysty maksamaan niin tarjolle ei liene muuta kuin "hoitoa". 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako muualla apua? 

Vierailija
2/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaalisi on sekaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaa joku nyt jotain, olen tekoälynkin kanssa pallotellut asiaa, vaikka olen tekoälyvastainen

Vierailija
4/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Minulle työterveyden psykiatri sanoi, että lopeta alkoholin (Peht-teskin mukaan kohtuu) käyttö. Lopetin ja mitään ei ole kuulunut sen jälkeen.

Vierailija
5/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaalisi on sekaisin?

Lapsuuden kokemukset, geneettinen alttius (paljon mielen sairauksia suvussa)

Vierailija
6/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Minulle työterveyden psykiatri sanoi, että lopeta alkoholin (Peht-teskin mukaan kohtuu) käyttö. Lopetin ja mitään ei ole kuulunut sen jälkeen.

Joo minullakin hoitaja ihmetteli matalia AUDIT pisteitä (2?) T aloittaja 

Vierailija
7/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

Vierailija
8/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääset lääkärille kerro tälle toiveistasi saada keskustella psykiatrisen hoitajan kanssa, jos tästä koet sinulle olleen hyötyä. Tuo on kuitenkin matalan kynnyksen palvelu, joten luulisi onnistuvan.

Voit tarkistaa mikä on odotusaika tänä päivänä hoitotakuun mukaan.

Olen itse kokeillut useita - useita - mielialalääkkeitä, mutta mistään ei ole apua ollut. Ehkäpä onkin hyvä tuuri, jos se auttava lääke sieltä jollekin löytyy.

Tsemppiä sinulle ja rauhaa jouluusi.

Vierailija
9/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Häkkänenkö teki aloituksen samalla kun nosti reservin iän 65 vuoteen?

Vierailija
10/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia käyttävä jää ulos hoidoistta, jos haluat hoitoa, et puhu käytöstäsi.

Vierailija
11/11 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pääset lääkärille kerro tälle toiveistasi saada keskustella psykiatrisen hoitajan kanssa, jos tästä koet sinulle olleen hyötyä. Tuo on kuitenkin matalan kynnyksen palvelu, joten luulisi onnistuvan.

Voit tarkistaa mikä on odotusaika tänä päivänä hoitotakuun mukaan.

Olen itse kokeillut useita - useita - mielialalääkkeitä, mutta mistään ei ole apua ollut. Ehkäpä onkin hyvä tuuri, jos se auttava lääke sieltä jollekin löytyy.

Tsemppiä sinulle ja rauhaa jouluusi.

Kiitos. Meillä psyk hoitajia vain esh psyk polilla. Tkssa perus sairaanhoitajien pitämiä terapiat etulinjaan "terapioita"