Miksi synnytyksen jälkeisiin supistuksiin ei tarjota automaattisesti kipulääkettä
Kommentit (13)
Eka synnytyksen jälkeen niitä ei edes huomannut, mutta toisella kerralla ne oli aivan kamalat. Ja aina supisti kun kuuli vauvan itkua, ja sitähän siellä osastolla riitti.
Ja turhaan ei lääkkeitä syödä, jokainen varmaan tajuaa pyytää jos kivut käyvät liian koviksi.
kyllä ainakin meidän synnärillä on puhuttu niistä ja kerrottu että on lääke joka tehoaa niihin erityisen hyvin jos käyvät kivuliaiksi.
Ja kerrottu jälkisuppareista... ihmeellistä jos jossain ei näin ole!!
Kyllä sairaalassa voitaisiin huomioida, että jälkisupistuskivut voi olla tosi kovia. Nyt suurin piirtein kohauttavat olkapäitään.
minä en saanut kipulääkettä vaikka valitin etten voi supistusten takia nukkua. Olisi edes yöksi antanut, mutta ei.
Ensi kerralla otan omat kipulääkkeet mukaan.
Litalgiinia tuotiin tosin en voinut sitä ottaa kun olen astmaatikko joten sain parasetamolia.
Olen synnyttänyt kolmesti ja joka kerta eri sairaalassa. Esikoisen synnytyksen jälkeen kysyttiin, tarvitsenko kipulääkettä. En tarvinnut, mutta olisin siis saanut jos olisin halunnut. Näin Hyvinkäällä v. -99.
Toisen synnytyksen jälkeen olisin todellakin tarvinnut lääkettä (epiduraali pistettiin väärään paikkaan ja sain kolmen vuorokauden HELVETILLISEN päänsäryn). Kipulääkkeeksi annettiin itkun ja anelun seurauksena vain joku hikinen puolikas Panadol, koska " vahvemmat ovat haitaksi vauvalle" . No, päänsäryltäni en sitten edes pystynyt hoitamaan ja imettämään vauvaa.. joten haitaksi oli sekin. Tämä tapahtui Kajaanissa -02.
Kolmannen synnytyksen jälkeen taas yöpöydälleni tuotiin heti osastolle päästyäni muutama särkylääketabletti (ihan kyselemättä), ja käskettiin ottaa jos olo on kipeä. Kiitokset tästä Lahteen :)
toisen synnytyksen jälkeen, pikkusen pääsivät yllättämään. ja kipulääkettä sain ku pyysin...kolmatta tässä odotellaan..kiva kun tuli nuokin supparit puheeksi
mutta mulla molskahti viikko synnytyksestä istukan palanen pönttöön- taisivat siksi kivut olla niin kovia.
tays:ssa kyllä sai kipulääkettä kun pyysi. ja varmaan joku oli sanonutkin, että sellaisia on saatavilla, kun kerran sitten niitä älysin pyytää..! ; ) ne olivat tavallisia kipulääkkeitä, ja vasta kun oli lähdössä, kuulin joltain hoitajalta, että jälkisupistuksiin olisi joku " täsmälääkekin" - siitä ei siis kaikki puhuneet mitään.
ja muuten huom! uudelleensynnytäjien kannattaa todellakin varautua
k i p e i s i i n jälkisupistuksiin...
Synnytys (lapsen ulostaminen) tapahtui sektiolla, enkä yhtään supistusta tuntenut ennen synnytystä.
Kunnes aloin imettämään ja luulin, että kuolen :-)