Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

25v sitten meille toisteltiin koulussa, että väestön ikääntymisestä seuraa valtava työvoimapula

Vierailija
22.12.2025 |

Kyllä naurattaa nuo jutut nykyään.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä! Muistan hyvin tuon ajan. Annettiin ymmärtää, että töitä löytyy varmasti kaikille ja sitä on enemmänkin kuin tekijöitä. Teillä on valoisa tulevaisuus edessä töiden suhteen. On saanut samalla huomata, että kuinka paljon suurella ikäluokalla oli suojatyöpaikkoja. Jos heitä kolme eläköityi, niin yksi palkattiin tilalle.

Vierailija
22/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaista valehtelua vuosikymmenestä toiseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitihän siellä Irakissa olla joukkotuhoaseita (ja ÖLJYÄ). Ja Helena Koivun patterivalot HIRRVEEN vaaralliset (by Joonas-talonmies).

ei ollut mikään pakko mennä sinne mutta kun länsimaat meni niin nautitaan nyt seurauksista

Vierailija
24/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän toitotetaan vieläkin, että on työvoimapula.

Vierailija
25/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska puhetta koko työttömyys, nyt on vain 300 000 työtöntä, mutta - 93 oli 600 000 työtöntä, kun oli demarihallitus. Pankit kaatui ja konkursseja moninkertainen määrä nykyiseen. Kaikki tämä vain Suomessa.

Vierailija
26/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaista valehtelua vuosikymmenestä toiseen

Ok. Olisko sulla ratkaisuja? Helppo haukkua. Meidän talous ei oo kasvanut miltei 20:een vuoteen. 

Vierailija
27/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lukion opo vuonna 1999 sanoi, että on tulossa niin hirveä työvoimapula, että meidät revitään töihin kesken jatko-opintojen.

Näinhän siinä itse asiassa kävi. Firmat tulivat TKK:lle mainostamaan itseään opiskelijoille ja sopimaan haastattelukutsuja.

Vierailija
28/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah, muistan itekki ku lukion matikan ope hoki tuota "teidät REVITÄÄN töihin". Tämä joskus -97-2000, kun olin lukiossa.

Vierailija
29/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska puhetta koko työttömyys, nyt on vain 300 000 työtöntä, mutta - 93 oli 600 000 työtöntä, kun oli demarihallitus. Pankit kaatui ja konkursseja moninkertainen määrä nykyiseen. Kaikki tämä vain Suomessa.

1993 oli Ahon hallitus

Vierailija
30/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös 2010-luvun alussa oli sama virsi. Nyt olen jo kolmannella alalla töissä kun en ole jaksanut, korkeakoulutettu ihminen, jäädä käsiä väännellen katsomaan josko niitä (vaki)töitä joskus löytyisi. 

Onneksi koulutukseni monipuolisuudesta eivät valehdelleet. Työnantajien tarjoamilla perehdytyksillä on pärjätty tänne asti.

Vierailija
31/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo 25 vuotta sitten, että silkkaa valhetta, jolla perusteltaisiin massamaahan muutto ja väestönvaihto. Ja olin tuolloin vasta 10-vuotias.

Vierailija
32/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun faija oli 30 vuotiaana avioliitossa, yksi tutkinto, kaksi lasta kaksi autoa, duunari työpaikka, omakotitalo. Oli köyhää ja surkeeta elämä ja faija itki kuinka on ankeaa.

Mulla ikää 38,  5 tutkintoa,  ei autoa, ei omaa kotia vaan vuokralla, ei töitä, ei ketään.  

Turha siis puhua miksi ihmiset voi pahoin...

Nyt Metallican Sad but true soimaan. Samoin kävi minulle. Korkeakoulutus tuli opiskeltua väärältä alalta jolla pääsi työttömäksi nyky-Suomessa ja tosiaan isäni teki (vakituista) likaista käytännöntyötä jolla sai uuden ok-talon ja ihka uuden auton ostettua. Ilman työttömyyttä koskaan. 

Vierailija
33/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika laittaa boomereiden naurulle stoppi ja leikata kaikki eläkkeet joilla on riittävää omaisuutta tai eläke on yli 3000e /kk

Jep, mutta ei kuitenkaan anneta vasurin määritellä sitä mikä on "riittävä omaisuus" eläkeikäiselle.

Vierailija
34/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin koska neuvostoliitto kaatui oli lama monessa muussakin maassa. Erikoista kun tälle nykyiselle tilanteelle ei löydy kansainvälistä syytä...

Vierailija
35/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun faija oli 30 vuotiaana avioliitossa, yksi tutkinto, kaksi lasta kaksi autoa, duunari työpaikka, omakotitalo. Oli köyhää ja surkeeta elämä ja faija itki kuinka on ankeaa.

Mulla ikää 38,  5 tutkintoa,  ei autoa, ei omaa kotia vaan vuokralla, ei töitä, ei ketään.  

Turha siis puhua miksi ihmiset voi pahoin...

Eikä ollut pelkoa muutosneuvotteluista. Omat vanhemmat meni duunaritöihin 18-vuotiaina ja tekivät koko uransa samassa paikassa ja sieltä eläkkeelle. 

Minä kohta 40 ja koko työurani nähnyt ties kuinka monet yyteet ja muutosneuvottelut, saanut kerran kenkää ja ollut useasti lomautettuna. 

Vierailija
36/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on puoli miljoonaa työtöntä. Ysärillä ei ollut 9 euron töitä, joilla lukua pienennettiin.

Vierailija
37/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika laittaa boomereiden naurulle stoppi ja leikata kaikki eläkkeet joilla on riittävää omaisuutta tai eläke on yli 3000e /kk

Jep, mutta ei kuitenkaan anneta vasurin määritellä sitä mikä on "riittävä omaisuus" eläkeikäiselle.

Oikeiston mielestä se on 10000000000000000000000000000000000000000 euroa.
Tämähän on myös sinulta pois.

Vierailija
38/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät milleniaalitkin kuulemma revitään töihin, sanottiin yhteiskuntaopin kirjoissa 15v sitten. 

Nykyään olen maisteri alalta jonka piti työllistää hyvin, ja pidän kynsin & hampain kiinni 3000e/kk vakiduunista, kun näillä työmarkkinoilla uutta tuskin löytyisi. Vaimo työtön maisteri, lähtee opiskelemaan hoitsuksi, vaikka ei sillä alallakaan nyt hyvin mene. Asutaan edelleen kolmikymppisinä vuokralla, kun ei näillä seteillä pankki myönnä lainaa, eikä tiedä mistä töitä löytyy tulevaisuudessa. Unelmoin muutosta ulkomaille sitten kun vaimo valmistuu.

Vierailija
39/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep ja koulun penkiltä tullaan repimään töihin oli ala mikä tahansa. 

Yhteiskunta kaatuu, menee nurin, tuhoutuu suorastaan, ellei jokainen kynnelle kykenevä kouluttaudu hoitajaksi. Jostain syystä menin tuohon lankaan, ja tavallaan tässä hirvittävässä tilanteessa naurattaa oma typeryys ja naivi sinisilmäisyys. Onhan tämä elämä mennyt näinkin, vaikka alunperin oli aivan muut suunnitelmat. 

Vierailija
40/102 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei silloin osattu nähdä monikulttuurivyörytystä, globalisaatiokehitystä, Euroopan federalitoitumista, digitalisaatiota, keinoälykehitystä, vasemmisto uudelleenradikalisoitumista jne jne...

Eikä äärioikeistopersuja. 

Eikä sellaisia ole nähtävissä vieläkään. Persut ovat vastareaktio mm. monikulttuuripakotukselle, vasurifasismille ja islamisaatiolle. Äärioikeistoa on muutenkin lähinnä vain jossain vasurikuplan hysteerikoiden harhoissa, siellä missä sinäkin muhit aivopierujasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi