imettääkö moni vielä yli 1-vuotiasta?
ekaa kertaa siirryin tuolta vauva puolelta tänne taapero puolelle katsomaan, et mitäs täällä jutellaan...itse vielä imetän useita kertoja päivässä, aina kun poitsi tissiä vain haluaa.Onko täällä muita, joilla on vielä tissitys ihan täysillä käynnissä?Kuinka kauan aiotte vielä jatkaa imetystä?Itse ajattelisin et lopetan viimestään ens syksynä, kun ikää pojalla alkaa olla noin 1 vuosi ja 4 kuukautta...
Kommentit (16)
Poika on nyt kohta 1v2kk ja yöimetys loppui itsestään vasta viikko sitten...
Päiväimetykset loppuivat jo ehkä 5 kk sitten itsestään kun ei poika enää malttanut rinnalle rauhoittua. Yöllä imi sitten vielä useasti, vielä vuodenkin ikäisenä ehkä 3-4 kertaa yössä. Sitten väheni kertaan yössä tässä runsaan vuoden ikäisenä ja nyt itse lopetti kokonaan kun ei enää herännyt syömään siinä 5 maissa... Joten joskus käy näinkin.
Mielelläni oisin vielä esim. imettänyt iltaisinkin ennen nukkumaanmenoa mutta kun ei vaan onnistu! Mutta hyvä kun onnistui näinkin pitkään.
Kovasti lykkyä imetykseen!
Yötisuttelut lopetin vähitellen 1v2kk pintaan. Sitten jatkoin päivisin, kunnes loppuaikana vähensin päivisin imemiset tiettyyn hetkeen. Ja lopetus meni pikkuhiljaa. En usko että kroppani olisi taipunut kertalaakista lopetukseen, kun jo noin pikkuhiljaakin tuntui rinnoissa aika ilkeältä lähes kuukauden.
En siis hirveän pitkään imettänyt, mutta kuintenkin reilusti yli vuoden. Esikoista imetin aikoinaan vain tuon vuoden (lopetin kun halusin raskaaksi ja imetysaikana ei tärpännyt, mutta ekasta kierrosta lopetuksen jälkeen onnistui).
Minä imetän vielä. Poika n. 1 v 1 kk ja pari päivää päälle. :)
En aio vierottaa eikä ole mitään kiirettä lopettaa imetystä. Lopetan sitten kun poika ite haluaa jättää tissittelyn. :)
Paitsi jos nyt vielä kolmevuotiaana jatkaa, niin sitten jätän kyllä minä sen pois.
Mutta siihen asti mennään ihan lapsilähtöisesti. :)
Tissittelyä tulee vuorokaudessa keskimäärin ehkä n. 2- 5 kertaa.
Riippuu ihan päivästä, joskus on usein tissillä, jos vaikka pukkaa lisää hampaita tai muuta ja joskus vähemmän jos on niin paljon muuta puuhaa, ja jos ollaan menossa muualla kuin kotona.
Jos olemme kaupungilla, puistossa tai muuten ulkoilemassa, niin siellä en kyllä enää imetä. Kotona sitte...ja kylässäkin kyllä, jos poika haluaa ja kyllä haluaakin. :).
Silloin jäi melko itsekseen pois. Ei ollut kiirettä lopettaa, mutta tuntui, että lapsi on jo valmis siihen. Taaperoni oli halunnut rintaa enää aamuisin herätessään, päiväunille mennessä ja illalla nukkumaan mennessä. Ensin jätin pois aamutissin, toisena iltasyötön (jolloin isä hoiti nukutuksen ekat yöt) ja viimeisenä jäi pois päikkäritissi. Ilman itkuja selvittiin, pientä kitinää oli aina ekalla kerralla.
Lapsi päivisin kotona hoitajan kanssa, joten päivätissittelyt jääneet vähälle. Kun kotiin tulen, on mammaa saatava heti ja raivo on hillitön, jos joutuu odottamaan. Pari kertaa illan aikana ottaa hömpsyt ja sitten nukkumaan mennessä. Yöimetyksiä en ole säädellyt, sillä haluan imettää vielä jonkin aikaa (ilman suunnitelmia) ja se on maidontulon kannalta oleellista. Poika herää pari-kolme kertaa, mutta en välttämättä itse herää eli imetän unissani. ; ) Viikonloppuna sitten saa rintaa useammin.
Taustalla maitoallergiaa + pulloton ja tutiton lapsi.
Olisin muuten lopettanut aiemmin jo, kaikki mitä oon imettänyt on " ekstraa" tavallaan, yli vuoden on ainakin ekstraa, ohi suunnitelmien.
Nukahtamaankin opetetettiin vasta reilu kuukausi sitten ilman tissiäkin, mut tuli korvatulehdusta ja muuta, vanhat tavat tuli takaisin. Mutta tarvittaessa kyllä onnistuu ilmankin tissiä, ainaki isältä.
Nyt myös on alkanut allergiat mennä ohi, ja pullomaitoon on totuteltu piikuhiljaa. Siis nokkapulloon suoraan. Tyyliin aterialla maitoa tai vettä ja sit iltaisin ja ulkona tms ollaan annettu pullosta + imetän vielä jos itse sitä pyytää. Yöllä kerran tai pari, vrk:ssa ehkä 4-6 krt, ehkä joku 3-4 krt on " kunnollisia" syöttöjä, ja kipeänä enempi, vain maito kelpaa silloin, ja joo, maidontulo aina kyllä sopeutuu itsestään vastaamaan tarvetta vaikka olenkin pyrkinyt vähentämään... Mutta siis lapsen tahtiin ollaan vieroitettu, ja varsinkin alussa tätä prosessia on koitettu keksiä jotain vaihtoehtoista mielenkiintoista tekemistä + ruoka-aikoja on tietysti säännöllistetty tai meillä ne on aika säännölliset muutenkin olleet.
En siis kertavieroitusta ole raaskinut tehdä. Luotan tätä nykyä siihen, että kyllä se itse tosta vielä lopettaa. Nyt jo " hylkii" sen verran, että pullomaito maistuu paremmalta usein, vain öisin syö... ja kun tulee tästä taas terveeksi ja kesä tulee, niin ehkä yritämme yövieroitustakin.
Eikä sitten anneta mitään yöllä, ei siis korvata pullolla tms. Paitsi jos on selvästi nälkäinen/kipeä vieroituksen jälkeen, niin sitten...
WHO suosittaa sitä 2v imetystä, joten ei tässä kiirettä ole. :)
Meillä ikää on nyt 1v ja 1kk ja imetän edelleen. Meillä tissitellään aina ruokailun päätteeksi eli ensin syödään ruoka ja juodaan tavallista maitoa nokkamukista ja jälkiruoaksi herkutellaan tissimaidolla ;o) Imetyskertoja on yleensä 4 kertaa päivässä, yösyötöt jäivät pois 7kk ikäisenä.
Tyttö ei ole sitten pikkuvauva-aikojen tissiä pyytänyt/vaatinut tms. eli siitä asti kun alkoi kiinteää ruokaa syödä 6 kk iässä, olen häntä imettänyt vain ruokailun jälkeen ja yöllä 1-2 krt. Olisi siis ollut varmaan helppo lopettaa imetys tytön ollessa 1 v, mutta koska itse en pidä tota 1-v:tä minään rajana, olen vielä tyttöä imettänyt. Esikoista imetin 1 v 5 kk ja poika oli selvästi enemmän tissin perään kuin tyttö, mutta ei silti mikään tissifani, eikä hänkään koskaan tissiä " pyytänyt" , mutta silloin kun imetin, näytti siitä hommasta kovasti nauttivan.
Tyttö taas on ollut jo usean kuukauden sellainen, ettei malta enää oikein rinnalla olla. Ottaa pari imaisua ja lähtee " kierrokselle" eli joko sohvan toiseen päähän tai olkkarin lattialle kävelemään. Jos silloin laitan tissin pois, alkaa kyllä huuto eli haluaa sitten kuitenkin, mutta ei vaan malttaisi syödä.
Öisin tyttö on syönyt pitkään ekan kerran vasta klo 6, joten siksi mulla ei ollut tarvetta vieroittaa tyttöä yösyötöistä aikaisemmin. Reilu viikko sitten kuitenkin kokeiltiin, miten tyttö reagoi, jos ei yöllä (eli klo 6)saakaan maitoa ja hyvin meni. Heräsi tuttuun aikaan ja itkeskeli vähän, mutta nukahti hetken päästä uudelleen (mies hoiti ekat 2 yötä). Nyt meillä on takana 10 tissitöntä yötä ja edelleen tyttö herää silloin klo 6 aikaan, mutta ei huuda/itke, vaan nukahtaa pian uudelleen.
Aamulla imetän sängyssä kun ollaan herätty ja tähän asti olen imettänyt seuraavaksi sitten lounaan jälkeen. Nyt ajattelin lopettaa sen, koska tyttö syö välillä niin paljon lounasta (ja juo rakastamaansa piimää päälle), että pelkään, että tulee ihan ähkyksi, jos " joutuu" vielä ottamaan maitoa päälle. Aikaisemmin imetys oli lounaan jälkeen hyvä rauhoittamiskeino ennen päiväunia, mutta viime aikoina siitä ei ole enää ollut apua, joten ajattelin senkin takia, että ehkä on sitten aika lopettaa päiväimetykset. Reilu 1 v ikään saakka imetin myös päivällisen jälkeen, mutta silloin tyttö söi ns. oikeaa ruokaa niin huonosti, että ajattelin kokeilla, miten yhden imetyskerran vähentäminen vaikuttaa ja en tiedä, auttoiko se, mutta sen jälkeen kun lopetin sen yhden imetyskerran, alkoi ruokakin maistua tytölle.
Tällä hetkellä imetän siis illalla ennen tytön yöunia ja aamulla hänen herättyään ja noi imetykset koen myös itselle tärkeiksi, enkä haluaisi/aio niitä vielä lopettaa. Eli jos tyttö illalla ja aamulla vaan rinnalla haluaa käydä, saa vieroittaa itse itsensä niistä imetyksistä (no, ehkä joku 2 v on mulla se raja, minkä jälkeen en enää imettäisi).
ja sitten tulin raskaaksi ja lopetin imetyksen. Pikkukakkosta imetän ehkä hiukan lyhyemmän aikaa, koska toivomme kolmatta pienellä ikäerolla.
On tosi rohkaisevaa kuulla että on olemassa tosiaankin tällaisia itseni kaltaisia " harvinaisuuksia" , jotka vielä imettävät yli 1-vuotiastakin lasta. Itselläni ei valitettavsti lähi piiristä sellaisia löydy, joten kiva kuulla tätä kautta etten ole ainoa joka haluaa jatkaa imettämistä näinkin pitkään..
Ja tuntuu että imemishalut vaan kasvavat nyt. Öisin ollut 9 kk ajan jo imemättä. Oli pakko lopettaa yöt ihan unikoululla (eli raukka parka joutui itkemään). imi siihen asti öisin 2 tunnin välein ja mä olin jo unen puutteesta ihan sekaisin.
Nyt ihmettelen milloin tämä imetys loppuu. ja kun välillä vieläkin hänellä tulee äitiä ikävä öisin, pelkään että yö imetys alkaa uudelleen. Päivällä imetys nyt ei haittaa. paitsi että yleisillä paikoilla saa vähän pitkiä katseita...mutta mikäs siinä.
miten taaperoimetys lopetetaan ?
Kysyit, miten taaperoimetys lopetetaan. Itse pidin edellisen imetettävän kanssa takarajana kahta vuotta, että sitten aletaan lopettelemaan. Aika lähestyi ja hiljalleen aloin pojan tissiä pyytäessä tarjoamaan maitoa mukista " otetaan nyt vaan mukista" ja suuntaamaan mielenkiinnon muualle. Sitten kaksi viikkoa ennen rajapyykkiä olin viikonlopun poissa ja reissullani päätin, että nyt loppuu. Heti kotiin tullessa poika pyysi maitoa ja sanoin, että nyt se on mennyt rikki. Teippasin salaa laastarit, jotta olisin uskottavampi. Poika ymmärsi asian ja jollain tapaa tajusikin, että ei hänen kuulu enää tissillä käydä.
Liikuttavaa oli poja surutyö, kun joka päivä kotiin tullessani kampesi vanhaan tapaan sänkyyn odottamaan, että tulisin imettämään. Aiemmin oli huutanut, että " tuu antaa" . Nyt tyytyi peittonsa kanssa vain jotain mumisemaan. Kävin poikaa silittelemässä ja patistelin leikkimään. Tähän vaiheeseen meni max viikko ja juttu oli sillä selvä. Olin odottanut pahempaa, mutta aika oli puolin ja toisin kypsä.
Mulla lapsonen 1v10kk ja imetän edelleen. Melkolailla lapsentahtisesti ollaan koko imetystaival menty, nyt jo pidemmän aikaa koittanut ohjata huomiota muualle ja vähentää pikku hiljaa imetyskertoja. Nyt jäljellä vielä aamu ja iltaimetys. Aluksi tein vain niin, että annoin " ämmää" vain silloin kuin pyysi, en siis tarjoamalla tarjonnut kuten ennen saatoin tehdä. Sitten aloin myös ohjaamaan huomiota muualle ja antamaan äm:a jälkkäriksi, että syödään nyt tää ruoka ensin. " Lohtutissikin" oli pitkään käytössä, sen lopetin jokin aika sitten. Eli aiemmin annoin tissiä, jos tuli pipi/harmitti tms. Jotenkin olen kahta vuotta pitänyt takarajana, mutta saa nyt nähdä kuinka käy... ei mitään paniikkia tai muuta sellaista sen suhteen :) Pieneltä tuo mun " vauva" tuntuu edelleen...
Sitten päätin että alkaa olla meillä aika lopetella, tästä noin kuukausi. Lopetus käytännössä riippuu varmaan paljon lapsesta ja iästä. Meillä oli jäljellä tavallisesti 2-3 imetystä vuorokaudessa (ei yöimetyksiä tai rinnalle nukahtamista). Imetyksistä luopuminen sujui keksimällä muuta tehtävää ja vähän ylinmääräisiä herkkuja parin viikon ajan, kun kyseli tisua. Ainut vaikea pala oli aamuimetys sängyssä kuuden-seitsemän aikaan. Siihen ei auttanut pariin viikkoon muu kuin herääminen em. aikaan, sängystä pois ja muihin puuhiin. Eli ihan lapsentahtisesti vieroitus ei mennyt, mutta ei varmaan suuria traumojakaan jäänyt ;) Ei laastareita tms. käytössä, kerroin että imetän ehkä taas joskus vauvaa, mutta X on nyt iso tyttö jo.
Esikoista imetin 1v2kk. Nyt taitaa imetys venähtää pidemmäksi. Rupesimme kokeilemaan hapanmaitovalmisteita 10kk jälkeen, mutta poika rupesi oireilemaan niistä. Nyt meillä allergiatutkimukset kesken, mutta maitoallergiaa epäillään. Soijamaito ei pojalle maistu, joten tissimaidolla jatketaan toistaiseksi. Poika syö kerran yöllä ja 3-4 kertaa päivällä. Meille tullut tavaksi juoda tissiä ennen ruokaa.
olen ajatellut imettää noin 1v6kk asti. itse imetän käytännössä aina kun poika maitoa haluaa (myös öisin). minua kiinnostaakin tietää miten muut taapero-imettäjät toimivat: annatteko aina maitoa lapselle, kun haluaa vai vain tiettyinä aikoina (esim ruokailun yhteydessä ja iltaisin)?? ja imettävätkö monet vielä myös öisin?