Toimeentulotuki ollaan muuttamassa ruokakupongeiksi
Jo ensi helmikuusta lähtien. Eli rahat eivät enää jatkossa tule suoraan tilille. Mitenköhän tämä muka tulee vaikuttamaan positiivisesti talouteen? Kuulostaa lähinnä köyhien kyykyttämiseltä.
Kommentit (139)
Toivottavasti vuokranantaja ja sähköyhtiö hyväksyvät ruokakupongit.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mitään uutislinkkiä tarvita. Asian voi lukea Kelan sivuilta.
Kela-tiedote: Muutoksia Kelan etuuksiin vuonna 2026
Toimeentulotukilakiin tulee 1.2.2026 muutos, joka lisää tuen velvoittavuutta ja tiukentaa ehtoja.
Työttömyystuen karenssit kiristyvät 1.3.2026 alkaen.
Uusi yleistuki työttömille 1.5.2026.
Jos oummii tukia niin ne tuet pitää käyttää siihen mihin ne on tarkoitettu. Nykyisellä tyylillä ne tuet käytetään kaikkeen turhaan jonka jälkeen aletaan vinkumaan lisää tukia että saa ruokaa ostettua. Niin äärimmäisen harvoin tukia nostavat ihmiset on rehellisiä. Ihan suoraan sanottuna kaikki tuet pitäisi muuttaa niin että ne saa vain puhdasta huumetestiä vastaan. Kaikki tukia nostavat ei ole narkkareita mutta kaikki narkkarit nostaa tukia
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran: Ihmiset tarvitsevat muutakin kuin ruokaa ja kaikki byrokratia maksaa. Tulee halvemmaksi antaa ihmisten ihan itse laskea ja päättää mihin ja miten sosiaalietuutensa käyttävät.
Oikeat tt tukeen kuuluvat suoraan kelan maksettavaksi. Siinä näkee että verorahat menevät oikeaan tarpeeseen.
Tosi hyvä että joutuvat nyt oikeasti kauppaan .
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittakaa nyt hitossa kaikki tämä ketju asiattomaksi, että tää poistuu täältä!
Miksi tämä pitäisi poistaa?
T. Ylläpito
Vierailija kirjoitti:
Musta se olis hyvä juttu, jos rahan sijaan saisi ruokakuponkeja.
Samoin, kunhan asuminenkin maksetaan. Ja säädylliset vaatteet, kaikki muukin. Lääkket tarviseville. Kävisi kyllä. Nyt pitää kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vuokranantaja ja sähköyhtiö hyväksyvät ruokakupongit.
Laskuasiat katsotaan tuessa erikseen.
Tämä kuponkiasia on tullut varmaan sen takia, ettei tilille maksettua tukea ole kaikki käyttäneet siihen, mihin se on myönnetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se vois olla hyvä, että ainakin osa ohjataan ruokaan, mihin se tuki on tarkoitettukin.. mut taitaa mennä vaan säätämiseks.. onneks vuokrahat voi ohjata jo suoraan vuokranantajalle ni ei tuu käytettyä muuhun
Toimeentulotukeen kuuluvat laskut maksuun suoraan kelalle. Näin rahat menee oikeaan tarpeeseen. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Ei. Ne pitää maksaa itse ja sit hakea Kelalta. Jos ne jättää Kelan haltuun, niin tulee vaan maksumuistutuksia kun kela ei niiltä päätöksiä tee ajallaan.
Mäkin toimitin taas sähkölaskut heti kun sain ne. Eräpäivä oli kolme päivää sitten ja ne on "käsittelyssä".
Kävis kyllä jos kela hoitaisi hommat ajallaan mutta kun se tekee vaan lisää laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä niin. Ei toimeentulotuella olekaan tarkoitus pitää taloutta pystyssä. Toimeentulotuki on hölmöläisen peitonjatkoa kun otetaan pakolla rahat kyvykkäiltä ja annetaan ne kyvyttömille tuhlattavaksi.
Kerrotko vielä mihin ne tuhlataan se? Elämiseen?
Tupakkaan, uhkapeleihin ja viinaan. Vähän jää sit ruokaankin....
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittakaa nyt hitossa kaikki tämä ketju asiattomaksi, että tää poistuu täältä!
Itkettääkö että kaja ja tupakka rahat menee syyniin... 😝😝😝
Heippa täällä Kelan etuuskäsittelijä. Kyllä, tällainen muutos on tosiaan tulossa. Tiedotus tästä on kieltämättä ollut aika heikkoa koska emme itsekään tiedä vielä kaikkia yksityiskohtia. Helmikuu on siis aikaisin hetki kun tämä mahdollisesti tapahtuu, mutta se voi myös olla myöhemmin keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä kuulinkin jo Kelan virkailijalta aiemmin tällä viikolla että jotain tällaista on tulossa. No, näillä mennään...
Niinkö kuulit?
Ne meinaa siis laskea jokaisen henkilön kalorintarpeen, painon ja kulutuksen?
Mä oon 50 kiloinen urheileva nainen, joku on 100kg mies joka taas päivät pelaa paikallaan ja juo energiajuomia. Kummalle tässä pitäis maksaa enemmän vai meinaatko että ihan samoilla mennään?
Käydäänkö siellä viikoittain punnitsemassa itsensä ja suhteutetaan kalorin kulutus ja saanti tarve?
Tiedän myös parin, joka saa toimeentulotukea. Nainen on sairaalloisen ylipainoinen ja mies on vaan ylipainoinen juoppo, heillä myös lapsia. Yhden tiedän joka on peliriippuvainen ja laiha kuin mikä. Miten nää lasketaan sit?
Vierailija kirjoitti:
Ihan suoraan sanottuna kaikki tuet pitäisi muuttaa niin että ne saa vain puhdasta huumetestiä vastaan. Kaikki tukia nostavat ei ole narkkareita mutta kaikki narkkarit nostaa tukia
Olen samaa mieltä etenkin yritystukien osalta.
Vierailija kirjoitti:
Heippa täällä Kelan etuuskäsittelijä. Kyllä, tällainen muutos on tosiaan tulossa. Tiedotus tästä on kieltämättä ollut aika heikkoa koska emme itsekään tiedä vielä kaikkia yksityiskohtia. Helmikuu on siis aikaisin hetki kun tämä mahdollisesti tapahtuu, mutta se voi myös olla myöhemmin keväällä.
Joku saa TTT 5e kuussa ja toinen 500e.
Miten siis meinaat tän antaa ruokakorttina?
Entä jos en jaksa syödä niin paljon ja miten ne muut laskut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä kuulinkin jo Kelan virkailijalta aiemmin tällä viikolla että jotain tällaista on tulossa. No, näillä mennään...
Niinkö kuulit?
Ne meinaa siis laskea jokaisen henkilön kalorintarpeen, painon ja kulutuksen?
Mä oon 50 kiloinen urheileva nainen, joku on 100kg mies joka taas päivät pelaa paikallaan ja juo energiajuomia. Kummalle tässä pitäis maksaa enemmän vai meinaatko että ihan samoilla mennään?
Käydäänkö siellä viikoittain punnitsemassa itsensä ja suhteutetaan kalorin kulutus ja saanti tarve?
Tiedän myös parin, joka saa toimeentulotukea. Nainen on sairaalloisen ylipainoinen ja mies on vaan ylipainoinen juoppo, heillä myös lapsia. Yhden tiedän joka on peliriippuvainen ja laiha kuin mikä. Miten nää lasketaan sit?
Miten tämä liittyy kuponkeihin mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Et kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta se olis hyvä juttu, jos rahan sijaan saisi ruokakuponkeja.
Millä sä sitten ostat esim. vaatteita, kenkiä ym. tarpeellista vai perse paljaana ja kengittäkö pitäisi kulkea?
Vaatelaput erikseen, kuten myös alkon laput ja tupakkiin myös omat laput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon siitä kuinka paljon nykyhallitus vihaa köyhiä.
Mitään tuollaista ei ole tulossakaan, ja sinä olet kokkare.
Mä olen luullut, että se on aina ollut noin. Olin 80-luvun alussa kaupassa kassana ja kyllä näitä ruokalappuja oli usein. Kaljaa ja tupakkaa ei saanut niillä antaa. Mulla ei ollut koskaan silloin varaa ostaa sisäfilettä, mutta niillä lappuostajilla oli sekin etu.