Nyt kun työttömyys on valtaisaa, eikö olisi järkevämpi siirtyä 4 tunnin työviikkoon?
Esim. hoitoalan työntekijät ovat aivan ylikuormitettuja ja samaan aikaan meillä valmistuu hoitajia kortistoon. Mua ainakin motivoisi 4-päiväinen työviikko vaikka 10 - 15 % palkanalennuksella. Verothan kuitenkin vähenisi progression myötä. Valtio säästäisi työttömyysetuuksissa ja saisi veroja enemmän, ihmiset eivät syrjäytyisi, kun heillä on työtä. Nuorilla säilyisi luottamus siihen, että kannattaa opiskella. Perheelle jäisi enemmän aikaa, samoin palautumiselle ja itsensä hoitamiselle.
Mut veikkaan, että kohta keksitään joku Kiky uudestaan. Että jo valmiiksi työuupuneet saadaan hajottamaan itsensä ja perheensä, lapset voivat huonosti jne. Onneksi olen yrittäjä niin voin tehdä just sen verran, mikä hyvältä tuntuu.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne verot laske pelkästään progression takia. Ne laskevat myös sen takia, että työntekijät eivät enää elätä työttömiä kun kaikki (useammat) on töissä. Tätä ei ymmärretä vaikka tästä olen kertonut täälläkin.
Niin, vastustajat antavat mielummin rahansa työttömälle kuin työaikaansa. He eivät ymmärrä että se on tasaraha.
Nykyään tehdään todella paljon turhia paperihommia, jotka tekoäly hoitaisi. Vain fyysiset ja kädentaitoa vaativat työt ovat tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tehdään todella paljon turhia paperihommia, jotka tekoäly hoitaisi. Vain fyysiset ja kädentaitoa vaativat työt ovat tulevaisuutta.
Mä voisin näyttää käden taidon.
Kannatettava ehdotus erityisesti terveydenhoitoalalle. Jo pelkästään henkinen kuormittuminen olisi hyvä syy neljäpäiväiselle työviikolle. Ruumis saisi myös lepoa, ja jaksaisi tehdä hoitajan töitä vaikka yli 70-vuotiaaksi vetrein askelin. Sitten voisi suorilla lähteä saappaat jalassa tätä maapalloa kuormittamasta. Tehy, jota ei ole saavuttanut tieto suomalaisten hoitajien runsaasta työttömyydestä, tuskin kannattaa 4 päivän työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
4 päivän työviikossakin on jo puolet liikaa. Voisi olla about 3-4 tunnin työpäivät eikä näkyisi useimmissa töissä mitenkään. Eli täyspitkinä päivinä ihan muutama työpäivä.
Niinhän se on jo valtiolla ja kunnilla, ihmiset saavat 8 tunnista palkan, mutta työsuoritteen tekisi monessa tapauksessa 1-2 tunnissa.
nyt olisi kannattavaa siirtyä 10 tunnin päiviin.ei sitä huomaa eroa lyhyeen 8 tunnin päivään.
4 tunnin työviikkoon? Timothy Ferriss?