HS: Petteri Orpo ehdotti anteeksipyyntöä - Saamelaiset vaativat miljoonakorvauksia
Anteeksipyyntö on iso asia, mutta se ei yksin ratkaise saamelaiskulttuurin tulevaisuuden varmistamista, sanoo Saamelaiskäräjien puheenjohtajan sijainen Tuomas Aslak Juuso.
Konkreettisia toimia tarvitaan, ja myös korvauksista on totta kai neuvoteltava.
Ensimmäiseksi valtion on tunnustettava se, mitä saamelaismetsissä on tapahtunut vuosikymmenten aikana. Suomessahan on pitkään kiistelty siitä, että mitään kolonisaatiota olisi edes tapahtunut, Juuso sanoo.
Yksi kanne on jo vireillä. Osa Muddusjärven paliskunnan osakkaista valittanut YK:n ihmisoikeuskomiteaan. Mukana on 35 poronhoitajaa kolmesta sukupolvesta.
Vaikeiden talvien aiheuttamista porotuhoista paliskunnan osakkaat vaativat miljoonaluokan korvauksia Suomen valtiolta. Ne liittyvät katotalviin 20192020 ja 20212022, jolloin valtava määrä poroja kuoli nälkään.
Vaatimuksena ovat saamatta jääneet porotuhokorvaukset, kertoo paliskunnan osakas Tiina Sanila-Aikio, joka on yksi valittajista.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000011677135.html
Olen sanonut palstalla aiemminkin, että saamelaiset ovat eteläsuomalaisten lompakolla niin pitkään kuin heille suostutaan maksamaan euroakaan. Täällä etelässä jos karjaa on enemmän kuin ruokaa niin sitä ruokaa ostetaan karjalle, paliskunnissa ilmeisesti ei, vaan annetaan kuolla nälkään ja haetaan sitten korvauksia etelän ahkerilta ja vastuullisilta.
PS. Mitään kolonissatiota ei ole tapahtunut.
Kommentit (29)
Pakkoruotsi ei ole itsenäisyyttä se on KOLONIALISMIA!
Minä haluan että Ruotsi, ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset pyytävät meiltä anteeksi kolonialismia ja lopettavat sen. Muuten meillä ei ole itsenäisyyttä. Emme saa edes itse päättää mitä kieliä opiskelemme. Se on KOLONIALISMIA!
Koulun pakkoruotsi on kolonialismia ja kulttuuri-imperialismia. Lapset ymmärtävät tämän jo viimeistään koulussa eivätkä siksi halua opiskella pakkoruotsia.
Pakkoruotsilla on suomalaiset sorrettu, alistettu ja sillä on koulussa pilattu meidän lastemme itsetunto ja ylpeys jo vuosikymmenien ajan. Siksi niin suuri osa suomalaisista hyväksyy itseensä kohdistuvan kulttuuri-imperialismin ja kolonislismin.
Liian moni suomalainen tuntee olevansa huonompi kuin ruotsinkieliset. Se on luonnollista kolonisoiduille kansoille. Siitä on silti päästävä eroon.
Nunnukanunnuka takaisin Kuolaan, nunnukanunnuka takaisin Kuolaan.
Nunnukanunnuka loisiiloisii nunnukanunnuka loisiiloisii
Onko joku taas väännellyt silmiä?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku taas väännellyt silmiä?
Ei vaan killisilmä on alkanut ajamaan jänkhäläisten asiaa 😂 demari suhmurointia
Jos elukka ei pärjää metsässä ilman että sitä tarvitsee erikseen ruokkia ja hoitaa niin silloin se ei kuulu sinne metsään lainkaan. Minun mielestäni koko porotalouden joutaa lakkauttaa ja voisivat mennä oikeisiin töihin. Saisi porotkin elää ilman että joku perverssi tulee pureskelemaan niiden munia.
Vierailija kirjoitti:
Jos elukka ei pärjää metsässä ilman että sitä tarvitsee erikseen ruokkia ja hoitaa niin silloin se ei kuulu sinne metsään lainkaan. Minun mielestäni koko porotalouden joutaa lakkauttaa ja voisivat mennä oikeisiin töihin. Saisi porotkin elää ilman että joku perverssi tulee pureskelemaan niiden munia.
:D
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi ei ole itsenäisyyttä se on KOLONIALISMIA!
Minä haluan että Ruotsi, ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset pyytävät meiltä anteeksi kolonialismia ja lopettavat sen. Muuten meillä ei ole itsenäisyyttä. Emme saa edes itse päättää mitä kieliä opiskelemme. Se on KOLONIALISMIA!
Koulun pakkoruotsi on kolonialismia ja kulttuuri-imperialismia. Lapset ymmärtävät tämän jo viimeistään koulussa eivätkä siksi halua opiskella pakkoruotsia.
Pakkoruotsilla on suomalaiset sorrettu, alistettu ja sillä on koulussa pilattu meidän lastemme itsetunto ja ylpeys jo vuosikymmenien ajan. Siksi niin suuri osa suomalaisista hyväksyy itseensä kohdistuvan kulttuuri-imperialismin ja kolonislismin.
Liian moni suomalainen tuntee olevansa huonompi kuin ruotsinkieliset. Se on luonnollista kolonisoiduille kansoille. Siitä on silti päästävä eroon.
Pakkoruotsin opetus lisääntyy yläasteella Marinin hallituksen viimeinen märkä rätti peruskouluille
Pakkoruotsin opetus lisääntyy yläasteella - Marinin hallituksen viimeinen märkä rätti peruskouluille - Suomen Uutiset https://share.google/eEHZigHtKU29ll27E
Eikö Lapissa ole erilaisia maametalleja tai muuta kaivettavaa? Eikö porotalouden sijaan voisi koettaa saada pääomaa kasaan kaivostoiminnan aloittamista varten ja ylimääräiset poromiehet mennä töihin sinne ja näin vähentää riippuvuutta porotaloudesta? Selvästihän poroja on liikaa jos niitä kuolee nälkään.
Juurihan presidentti Stubb puhui että Suomessa on useita harvinaisia maametalliesiintymiä joita tarvitaan moderneissa mikrosiruissa ja puolijohteissa.
Ai niin, ei tietenkään voi, koska pitää saada paimentaa poroja neljäntuulenhattu päässä mieluummin ja kannella jokaisesta kaivosprojektista YK:hon että tuhoutuu palliskuntien poromaat.