Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsivesitutkimus

23.04.2007 |

Olin tänään np-ultrassa ja np-ultran ja veriseulan yhteenlasketut tulokset (ikä, paino yms.) olivat riskirajalla eli Downin riskiluku oli 1:25 (suositellaan lapsivesipunktiota, mikäli riski seulonnassa suurempi kuin 1:25). Ikää on 35 v ja painoakin reilusti. Np-turvotus oli 1,8 mm.

Kamalaa odottaa kuitenkin vielä yli kolme viikkoa ennen kuin pääsee edes lapsivesitutkimukseen ja tulosten odottelukin kestää vielä sitten kaksi viikkoa. Kuinka paljon teillä on tullut vääriä hälytyksiä vai onko hälytys ollut oikea? Olisiko punktio kamala toimenpide?

Tällä hetkellä viikkoja 12+1.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin mennä yksityiselle lääkärille tänään ja selvittää mahdollisuuteni istukkanäytteeseen. Sen voisi tehdä jo näillä viikoilla ja tulosten pitäisi tulla nopeammin. Keskenmenon riski samaa luokkaa eli 0,5-1 % kuin lapsivesipunktiossa.

Vierailija
2/10 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli np-turvotusta liikaa,eli rv:lla 13+6 tulos 2.7-2.8-2.8.

Raja-arvo noilla viikoilla oli 2.7mm.

Siltä istumalta soitettiin aika nkl:lle lapsivesitutkimukseen,jossa olin viime perjantaina.Viikkoja sillon kasassa 15+2.

Ensin ultrattiin,jossa kaikki oli ok.Lääkäri kysyi vielä siinä vaiheessa haluanko punktion.Se tehtiin ja oli kivuttomampi kuin kuvittelin.Kaksi kertaa minuakin jouduttiin pistämään,kun ei ekalla kerralla päästy kalvojen läpi..Tuntui epämiellyttävältä,muttei kipeältä.

Nyt sitten tuloksia odotellaan se 2-4 vkoa..Toivotaan kirjeen saapumista,koska sieltä kuulemma tulee ns.hyvät uutiset!Kurjemmat ilmoitetaan puhelimitse..

Itsellä siis ikää 36v ja yksi terve 2v tenava ;o))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen yksityisellä lääkärillä, josko olisin saanut jotakin tulkintaa arvoista. Pettymys oli suuri, tällä synnytysten- ja naistentautien erikoislääkärillä ei ollut mitään käsitystä tulosten tulkinnasta eli ihan turha käynti. Kyseinen lääkäri ei ollut myöskään yhtään kuusalla istukkanäytteen ottamisesta. Oli kuulemma joskus ottanut muutaman lapsivesinäytteen, mutta siinä se sitten olikin. Näemmä näitä jäähdyttelijöitä on vain paljon, jotka eivät viitsi seurata oman alansa kehittymistä.

Lupasi kuitenkin yrittää selvittää mahdollisuutta istukkabiopsiaan yksityisellä puolelle ja soittaa tänään minulle. Jollei mitään kuulu, pitää kai lähteä Tampereelle tai Helsinkiin näytettä varten.

Kyllä tämä on yöunet vienyt ja asia pyörii koko ajan mielessä.

Vierailija
4/10 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen lämpimästi Vilho Hiilesmaata. Ottaa vastaan helsingin Lääkärikeskuksessa ainakin, mutta voi olla vaikea löytää aikaa näin pikaisella tarpeella. Istukkabiopsian voi tehdä vain noin viikon puolentoista ajan juuri sun raskausviikoilla/päivillä, joten pidä kiirettä. Toinen hyvä siellä on kuulemma Ämmälä, etunimeä en muista, mutta nainen kumminkin.. ;) Ja itse olin istukkabiobsiassa. Kyllähän neulalla pistäminen aina tuntuu ja jännittää, mutta mitäpä ei tekisi rauhoittaakseen mieltään. Tulokset ovat jo tulleet ja olivat ok. Hyvä näin, koska nyt alkaa vauvan liikkeetkin jo tuntua ja kesketys olisi henkisesti aina vain hankalampaa pidemmillä viikoilla.

Vierailija
5/10 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota veivaamista. Jos haluat maksaa itse biopsian yksityisellä, luulisi ettei siihen ole mitään estettä. Mutta jos haluaa sen menevän kunnan/kaupungin piikkiin, siinä pitää tietysti olla riskitekijät: korkea ikä tai muuta vastaavaa...En tiedä tarkkaan. Itse kävin Taysissa biopsiassa kun ikää on jo 40v. Tulosta odotin kiduttavat 4 viikkoa 2 päivää! Taysissa on tapana soittaa (jos haluaa), on sitten tulos kumpi vain. Kohdallani tulos oli normaali.

Vierailija
6/10 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, jos asiani tuntuu veivaamiselta. Olen tänään soittanut yksityisiä läpi ja joka paikka tuntuu olevan täynnä. Yhtä vastausta soittopyyntöön vielä odottelen.

Vierailija
7/10 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähetteen sain samasta syystä kuin sinäkin ja aivan samoilla viikoilla. (Nyt rv 23) Selvittelin myös vaihtoehtoja tuolloin, ja hiukan tuskastuinkin kun kovin nihkeästi tietoa näistä asioista sain mistään. Päätin kuitenkin muutaman päivän pähkäilyn jälkeen, että luotan äitiyspolin asiantuntijoiden mielipiteeseen siitä, mitä asian suhteen kannattaisi tehdä. Tähän tulokseen tulin kun keskustelin pitkään puhelimessa kätilön kanssa, hän jaksoi paneutua asiaani huomattavasti syvällisemmin kuin lääkärit. Olin kirjoittanut paperille aivan kaikki mieltäni askarruttavat asiat ja ne häneltä kysyin.

Punktiota jännitin aivan kauheasti, mutta lääkäri joka sen minulle äp:lla teki osasi todellakin hommansa, toimenpide oli nopea ja täysin kivuton. Sosiaaliset taidot tuolla lääkärillä oli kyllä jotain aivan muuta, jonka vuoksi miehen tuki oli todellakin tarpeen!

Sain sellaisen käsityksen, että yleisesti ottaen noilla äitiyspoleilla näihin sikiötutkimuksiin on perehdytty paremmin kuin yksityisillä. Ellei sitten löydä sellaista yksityistä joka olisi juuri näihin asioihin erityisesti perehtynyt.

Punktion odotus oli tuskaalisempaa kun tulosten odottelu.. mutta yhtäkaikki aika rankka kokemus. Yhteensä 4 ja puoli viikkoa meni asiaa enemmän ja vähemmän miettiessä. Tuo aika opetti kyllä arvostamaan tervettä taaperoa joka jaloissa pyörii, sekä sitä että tässä nyt odotellaan ainakin kromosomeiltaan tervettä lasta :-) Jotenkin sitä nyt osaa arvostaa näitä elään pieniäkin iloja enemmän kuin joutui valmistamaan itsensä huonoihinkin uutisiin.

Joka tapauksessa onnea ja jaksamista, mihin tulokseen tuletkin, ja/tai mihin tutkimukseen päädyt. Suurin osa meistä " kiinni jääneistä" saa onneksi hyviä uutisia!!

Vierailija
8/10 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 100% varmasti down ja muut trisomiat löytyvät. Se on aina hyvä muistaa. Että onko down oikeasti se kauhein asia ja onko se riittävä syy keskenmenon riskiin. Lukuisat vaikeaan vammaan johtavat kromosomimuutokset edelleen jäävät löytymättä. Joo, joku ärähtää taas tiedän. Mutta saa kai kertoa kaikki näkökohdat asiasta. Ja aina täytyy muistaa se, että suurin osa lapsista syntyy ihan terveinä eikä ylimääräinen niskaturvotus aina tarkoita mitään vakavaa. Ylimääräinen np:hän ei muuten kerro mitään kromosomeista, vaan lähinnä sydänvika voi aiheuttaa sitä. " Sydänviaton" down-vauva siis usein putkahtaa maailmaan edelleen yllätyksenä, josta sitten tuleekin rakastettu jäsen perheeseen.

Vierailija
9/10 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tehtiin lapsivesipunktio kohonneen niskaturvotuksen vuoksi. Toimenpide oli ainakin minun mielestäni helppo ja ei koskenut oikeastaan ollenkaan, tuntuu epämielyttävältä ennemmin. Keskenemon riski kasvaa 1-2%. Tulokset sain viimeviikolla ja ne olivat normaalit! Tiedän tunteen että testiin pääsyn odotus ja tulosten odottelu on erittäin rankkaa. Mutta punktiohan on vapaaehtoinen että jos katsoo ettei tulos muuta mielipidettä raskauden jatkon suhteen kannattaa miettiä meneekö ollenkaan.... Itse ainakin kokenut tämän kevään ja kaiken tämän erittäin rankaksi henkisesti. onneksi tulokset olivat kuitenkin kunnossa.

Toivottavasti teilläkin kaikki on hyvin. Paljon jaksamista isojen päätösten edessä.

-Adalmina-

Vierailija
10/10 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista kertaa en suostuisi menemaan. Punktion ottaminen kesti kohdallani yli viisi minuuttia, neula ei kertakaikkiaan ollut menna lapi kalvojen. Laakari pyoritti neulaa ja pisti neulan kolme kertaa ennen kuin onnistui. Toimenpide ei minun kohdallani ollut todellakaan kivuton. Olin pyortya ja jainkin lepohuoneeseen makoilemaan punktion jalkeen. Minulle kokemus oli kamala. Tulosten saaminen kesti tasan nelja viikkoa.