Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pakottaa muuttamaan halvempaan asuntoon mutta en saa! Olen jo 3 vuotta hakenut halvempaa..

Vierailija
19.12.2025 |

Yli 500 asuntoon hakenut ja vain 2 kertaa tullut kutsu asuntonäyttöön..

Nykyisen asunnon vuokra (920€/kk + vesi) on muka Kelan mielestä liian kallis vaikka ei se ole!

Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Neuvoja otetaan vastaan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kunnassa asut AP? Eli mistä ja minkäkokoista asuntoa haet?

Onko nykyinen asuntosi yksityiseltä vuokralla vai joltain yritykseltä, kaupungilta, vai mistä?

Vierailija
22/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeat rikoksilla tietysti sponsoroimaan talouttasi. Tukien leikkaus on signaali että niin kuuluu tehdä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta kelan leivillä olisi kyllä hirveän pitkä aika. Siinä joutuu joka hakemuksessa osoittamaan ettei ole ollut halvempaa saatavilla. 

Yleensä toimeentulotuella ollaan alle vuosi kerrallaan, jaksoja voi tietysti olla elämässä että tarvitsee useamminkin. 

Vierailija
24/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota alivuokralainen

Vierailija
25/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme vuotta kelan leivillä olisi kyllä hirveän pitkä aika. Siinä joutuu joka hakemuksessa osoittamaan ettei ole ollut halvempaa saatavilla. 

Yleensä toimeentulotuella ollaan alle vuosi kerrallaan, jaksoja voi tietysti olla elämässä että tarvitsee useamminkin. 

Ai 

Toimeentulotuen keskimääräinen kesto vaihtelee, mutta se on tyypillisesti muutamia kuukausia vuodessa; esimerkiksi vuonna 2022 se oli noin 5,8 kuukautta, ja suuri osa saa tukea lyhytaikaisesti 13 kuukauden jaksoissa, vaikka pitkäaikainen käyttö 1012 kuukautta vuodessa on myös yleistä, ja tuki on tarkoitettu väliaikaiseksi, mutta voi olla pitkäaikainen ratkaisu

Vierailija
26/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ankaraksi on käynyt yleinen ilmapiiri. Omalta perheeltä meni asunto kun ei löydetty tarpeeksi ajoissa. Meni siinä samalla myös terveys lopullisesti. Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi antaa apua kun sitä tarvitaan. Ketä enää kiinnostaa puolustaa tällaista nassevaltiota?

Vierailija
27/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kela mihinkään pakota, maksat  ylimenevän osuuden itse

Niin millä rahalla?

Ap

Ihan legendaarisesti, hankit itsellesi työpaikan.

Vierailija
28/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin millä rahalla?

Ap

För första gången i ditt liv, helt med dina egna pengar. Har du inga, hittar du säkert motivation på gatan bredvid ditt utlyfta bohag, att hitta den förmånligare bostaden väldigt fort.

Vierailija
29/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Vierailija
30/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tuolta neuvoa, tuntui tietävän 

https://www.mialaiho.net/

Vierailija
31/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin millä rahalla?

Ap

Ihan legendaarisesti, hankit itsellesi työpaikan.

Mistä näitä yksisoluisia sikiää? 

Vierailija
32/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut toimeentulotukea 20 vuotta

Ap

Vierailija
33/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin millä rahalla?

Ap

Ilmeisesti pääsääntöisesti muiden tienaamilla rahoilla.

Vierailija
34/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo on kyllä aika pitkä aika. Oletko ollut myös kokonaan työttömänä samat 20 vuotta.🤯

Vierailija
35/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas moni ei tiedä ei sinne maalle saa muuttaa jos ei ole luottotiedot. Olisiko tässä se yksi syy. Kukaan ei Suomessa ota asumaan harva edes näyttöön ilman luottotietoja. Tietysti kela ei yllättäen ymmärrä, vaan oletus kaikki saa minkä tahansa asunnon ja koska vain. Ja tietysti myös kieltää vakuuden halvempaan, ettei pääse muuttaa. Vaikka onnistuisi löytää 500e asunto vaatimus luottotiedot ja 3kk vakuus tilille. Sitten kela kieltää. 

Vierailija
36/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kaupungin asuntoa ota kuva todiste liite kelalle. Niitä ei saa ellei ole muualta tullut. 

Vierailija
37/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo on kyllä aika pitkä aika. Oletko ollut myös kokonaan työttömänä samat 20 vuotta.🤯

Olin lukion jälkeen olin hyllyttämässä pari kuukautta. 

Ap

Vierailija
38/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spämmi poistoon.

Vierailija
39/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa asunto 500e vuokra Mutta 3kk vakuuden kanssa 2000 e ja kela kieltäytyy heti. Halpa ei ole aina miltä näyttää. 

Vierailija
40/42 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konalan torakka se sitten jaksaa ja jaksaa ja jaksaa, hohhoijaa.