Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Hoitajat riuhtoivat 70-vuotiasta muistisairasta, penkoivat huoneen ja söivät joulusuklaat tyttäret näkivät kaiken

Vierailija
19.12.2025 |

Kristiina Smeds todisti, kuinka palvelukodin hoitajat muun muassa riuhtoivat hänen Alzheimerin tautia sairastavaa äitiään ja söivät tämän tuliaissuklaat.

https://yle.fi/a/74-20200223

Kommentit (271)

Vierailija
261/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä palstasta on tullut tällaista saastaa. 

Päättäjiä ei kiinnosta, koska heillä on rahaa ja valmiuksia laittaa omaisensa parhaisiin hoitokoteihin (ja valvoa toimintaa). Tiedän tämän tavallaan omalta osaltani, koska olen itse kyvykäs valvomaan vanhempieni hoitoa ja rahaa on tarpeeksi. Olen hyvin tietoinen siitä, miten karmeaa vanhustenhoito nyky-Suomessa voi pahimmillaan olla.

Lähihoitajiksi valitettavasti pääsee kaikenmaailman heikkolahjaisia. 

Sairaanhoitajina on rikollisia ja jälkeenjääneitä.

Vierailija
262/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt tässä hoitajat ja omaiset tappelevat keskenään ja syyttelevät toisiaan, vaikka syytä on myös lääkäreissä. Nykyään geriatriassa on trendinä, että rauhoittavia lääkkeitä käytetään todella pieniä määriä, vaikka potilas olisi levoton ja äärimmäisen aggressiivinen. Joskus jopa toisten omaiset ovat kysyneet minulta, eikö tiettyä häiritsevästi käyttäytyvää potilasta voisi lääkitä rauhallisemmaksi.

Tiedän, että tällä yritetään estää liikaa lääkitsemistä, mutta joskus tuntuu hullulta, että potilaan sydän, verisuonet, haima ja vaikka eturauhanen lääkitään, muttei levottomuutta ja aggressiivisuutta, johon ei enää muistisairaalla keskustelut yms auta. Itse ainakin toivoisin nimenomaan ahdistukseni ja levottomuuteni hoidettavan. Eikö olisi tärkeintä, että potilaalla olisi hyvä olla? 

Mutta lisään, ettemme tiedä jutun asukkaan käytöshaasteista mitään. Tämä on vain spekulointia

Jos piti retuuttaa nin haasteita on varmaan ollut.  Kämppäkin on hyvä penkoa  ei tiedä mitä sinne on jemmattu.  Suklaita ei olisi saanut itse syödä,  vaan viedä vaikka roskiin jos mummeli itse ei osaa syödä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-vuotias on nykyisin normaali työikäinen. Mikä ongelma siis?

Se lukutaito, se lukutaito.

Vierailija
264/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkätähden omaiset jättivät muistisairaan yksin käytävälle? Minkätähden edes raahasivat sinne tuohon aikaan? Mikä siinä oli ideana. Minkätähden olivat tuohon aikaan vierailulla? Monet vanhukset ovat jo nukkumassa tai ainakin petissä tuohon aikaa ja ulkopuolisten ihmisten liikkuminen ja puhe häiristsee ehkä jo muutenkin levottomia hoidettavia. Ajattelematonta. 

Fiksuinta olisi omaisilta ollut jättää sukulainen omaan huoneeseensa ja lähteneet siitä rauhallisesti pois. 

Vierailija
265/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä sitten kaikki muut osaston asukkaat odottaisivat iltapalaa, -lääkkeitä ja kuivaa vaippaa, kun molemmat työvuorossa olevat hoitajat saattaisivat hitaasti liikkuvan vanhuksen huoneeseensa laulellellen "Reippahasti käypi askeleet."? Ja kohta oltaisiin syyttämässä, että kun minun mummo ei saa lääkkeitä ajallaan? Tai makaa ulosteissaan? Vaikea joka paikkaan on yhtaikaa jakaantua. Ja jos muistisairaalla on tapana syödä, tunkea vessanpönttöön kaikki, varastaa muilta, tms, niin pakko se huone on tsekata, että tiedetään mitä siellä on. Tai niin kuin joku sanoi, etsiä vaikka kuulolaitetta. Vanhus saattaa myös itse tarjota hoitajille suklaata. Pahoittavat mielensä, kun ei ota, niin usein otan ihan sen takia, vaikka en söisi edes. Toki toisaalta hyvä näistä on avoimesti puhua. Olen nähnyt itsekin aidosti tarpeetonta vanhuksen huonoa kohtelua. Olen ollut alalla 20v ja yritän vaan ymmärtää mitä mahdollisesti on voinut olla syynä. 

Mee ny jo hoitoon.

Vierailija
266/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin  omaisen laajemman kirjoituksen FB:ssa.

Omaiset siis olivat olleet isolla joukolla muistisairaan omaisen luona käymässä. Veli vaimoineen lähti pois ensin, kirjoittajan sisko käytti äitinsä suihkussa ja sitten kirjoittaja ja sisko kävelyttivät äitinsä huoneestaan päiväsalin keinutuoliin  klo 20.30. Kävely oli hidasta ja vaivalloista ja sisko lauloi joululaulua "reippahasti käypi askeleet". 

Hoitajien käytös oli moitittavaa mutta ihmettelen muutamaa asiaa. Eikö palvelutalossa ollut normaaleja vierailuaikoja joka  päättyy klo 19? Klo 20.30 useimmat vanhukset ovat jo nukkumassa iltapesun jälkeen. Miksi tyttäret kävelyttivät huonokuntoisen äitinsä pitkää käytää pitkin päiväsaliin eivätkä itse peitelleet äitiään nukkumaan koska oli jo niin myöhä? Päiväsalissa ei ollut enää muita asukkaita, he olivat jo nukkumassa. Tytär oli hoitaja, hänen olisi luullut tietävän palvelutalon rutii

Olen minäkin ollut hoitajan ammatissa viimeiset 18 vuotta, mutta ei minulla ole harmainta hajuakaan jostain vanhusten palvelutalon rutiineista tai käytännöistä kun olen ikäni ollut kliinisen fysiologian osastolla...

Vierailija
267/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkätähden omaiset jättivät muistisairaan yksin käytävälle? Minkätähden edes raahasivat sinne tuohon aikaan? Mikä siinä oli ideana. Minkätähden olivat tuohon aikaan vierailulla? Monet vanhukset ovat jo nukkumassa tai ainakin petissä tuohon aikaa ja ulkopuolisten ihmisten liikkuminen ja puhe häiristsee ehkä jo muutenkin levottomia hoidettavia. Ajattelematonta. 

Fiksuinta olisi omaisilta ollut jättää sukulainen omaan huoneeseensa ja lähteneet siitä rauhallisesti pois. 

Nimenomaan. Ja hoitajien pitää olla jo kirjaamassa, koska se nyt on ihan pakko tehdä. Ja antamassa raporttia yököille. Tosiaan, saattoivat olla paikan ainoat iltahoitajat niin päättivät tehdä saattamisen nopeasti ja varmasti olisi saatettu yksin jos asukas olisi ollut yhteistyössä. 

Miksei omaiset ajattele yhtään? Ja mikseivät he itse pesseet hampaita, Facebookissa sekin mainittiin, e tä ne jäivät pesemättä. Mulla ei kyllä kävis mielessäkään alkaa pestä kenenkään hampaita enää tuossa vaiheessa iltaa ja jos vielä pistää hanttiin. Tämä on valitettavasti ihan arkea palvelukodeissa.

Vierailija
268/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että ei ole suostunut nukkumaan ja vastustanut omaisten lähtöä. Helpommin ovat päässeet lähtemään noin. Hoitajille sitten kivasti tehty. Pitäisi aloittaa illan eka kierto, mutta yks aggressiivinen huonosti liikkuva olisi saateltava huoneeseen. Noiden kohdalla voidaan puhua ihan vaikka parista kymmenestä minuutista, vaikka eivät edes olisi kiukkuisia. Ottavat askeleen, sitten jalat ei taas tottele tai jumittavat jonkun muun asian takia. Yksinkään ei voi tuoliin jättää, ettei siitä lähde ja kaadu, mene muiden huoneisiin, tms.

Vierailija
269/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo yllätä. Kouluissa jo pitkään toteutettu vieroittamista ja eristämistä Jeesuksen opetuksista. Kouluviranomaiset onnesta ekstaasissa 'sivistämis'politiikkansa menestyksistä. 

Vierailija
270/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko porukka istunut koko illan ja mummon tavallinen nukkumaanmenoaika jo mennyt. Yliväsyneet vanhukset ovat hankalimpia, valitettavasti. Kyllä mullakin ois kiire viedä se nukkumaan kun yökkö kyllä suuttuu jos sen hänelle jättää yksin saateltavaksi, onnistuisko edes..? Ei tässä paljon hoitajia ajatella. 

Vierailija
271/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä palstasta on tullut tällaista saastaa. 

Päättäjiä ei kiinnosta, koska heillä on rahaa ja valmiuksia laittaa omaisensa parhaisiin hoitokoteihin (ja valvoa toimintaa). Tiedän tämän tavallaan omalta osaltani, koska olen itse kyvykäs valvomaan vanhempieni hoitoa ja rahaa on tarpeeksi. Olen hyvin tietoinen siitä, miten karmeaa vanhustenhoito nyky-Suomessa voi pahimmillaan olla.

Lähihoitajiksi valitettavasti pääsee kaikenmaailman heikkolahjaisia. 

aika rasistinen väite sinulla lähihoitajista

No eihän sinne ole juuri keskiarvorajoja.