Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Hoitajat riuhtoivat 70-vuotiasta muistisairasta, penkoivat huoneen ja söivät joulusuklaat tyttäret näkivät kaiken

Vierailija
19.12.2025 |

Kristiina Smeds todisti, kuinka palvelukodin hoitajat muun muassa riuhtoivat hänen Alzheimerin tautia sairastavaa äitiään ja söivät tämän tuliaissuklaat.

https://yle.fi/a/74-20200223

Kommentit (271)

Vierailija
241/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä henkilöt eivät välittömästi puuttuneet tilanteeseen. Outoa että antoivat ottaa suklaat ja näkivät että hoitajat söivät ne. Hoitajien kanssa heti tiukka keskustelu. Sen jälkeen osaston tai hoiva yksikön vastaavan puheille. Ei auta mediassa voi ottelu. Asiat esiin paikanpäällä. Seuraavana päivänä puhelu niin korkealle taholle mitä houvafirmassa löytyy.

Seuraavan kerran jos sama hoitaja paikalla pyytää poistumaan ja vaatia toinen henkilö.

Nimi ylös ja kirjallisesti valitus hoivakoti on ja vastaus vaade.

He olivat jo ulkona kun näkivät tapauksen!

Monilta puuttuu sisälukutaito, lukevat mutta eivät ymmärrä eivätkä sisäistä lukemaansa. 

Vierailija
242/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, eipä vanhukset tuosta niin kärsi. Muistisairaskin vielä joten ei muista edes huonoa kohtelua. Penkominen ja suklaiden syönti oli ikävästi tehty. 

Tietäisitte vaan että kuinka paljon omaishoitajat pahoinpitelee sitä hoidokkiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-vuotias on nykyisin normaali työikäinen. Mikä ongelma siis?

Et sitten sinäkään tiennyt että jokainen ihminen on yksilöllinen joku voi ollakin raihnainen vanhus tuon ikäisenä, joku toinen ikiliikkuja, terve, kova treenaamaan, jumppaa jne. 

Vierailija
244/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-vuotias on nykyisin normaali työikäinen. Mikä ongelma siis?

Muistisairaus.

Vierailija
245/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä minkä värisiä ja millaisia silmillä varustettuja hoitajia haluaa itselleen kun käy vaaliuurnilla. Myös uskonto ja kielitaito kannattaa miettiä.

Vierailija
246/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se mummo vain vietiin reippaasti sinne huoneeseen koska luuli pääsevänsä omaisten mukaan ja oli vähän hankalalla tuulella? Jos häneltä oli kuulolaite hukassa ja sitä etsittiin? Pakastimesta ja roskiksestako hoitajat söis?

Tapahtuiko tässä nyt oikeasti jotain ihan kamalaa? Ookoo, en söis toisen herkkuja, ei niin saa tehdä. (Jos oikeasti verensokeri laskee niin osaston keittiössä on kyllä aina jotain.)

Uskon todellakin, että on hoitoalalla on hirveitä ihmisiä, mutta kävikö tässä nyt niinku siinä missikohussa et yksi lynkattiin vaikka pahempaa rasismia ja kiusaamista on eikä sille tehdä mitään?

Taisi kalikka kalahtaa, Aino Nykop-Koskiko se siellä?

Kuoliko tässä nyt joku? Eiköhän myrkkyhoitajat toimi salakavalammin ku nuo jotka liian kovaa kävelyttivät ja peitonkin heittivät. Jos joka mummelin kanssa jää lauleskelemaan ja juttelemaan niin jää kyllä joku kokonaan hoitamatta.

Vierailija
247/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia pitää kunnioittaa. 

Olen persu ehkä siksi minulla on empatiakykyä. Minua surettaa eräs nuori mies joka asuu kadulla. 10 vuotta sitten hänellä oli puhtaat vaatteet.  Oli ujo. Katsoi maahan aina mutta kuulin hänen jopa puhuvan. Mietin että mitähän ikävää on hänen elämässä on tapahtunut. 

"Olen persu ehkä siksi minulla on empatiakykyä." 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Persut empatisoi suomalaisiakin.  Muut nuolee ulkkiksia. 

Vierailija
248/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan.

Hoitajat ovat naisia.

Vierailija
249/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se mummo vain vietiin reippaasti sinne huoneeseen koska luuli pääsevänsä omaisten mukaan ja oli vähän hankalalla tuulella? Jos häneltä oli kuulolaite hukassa ja sitä etsittiin? Pakastimesta ja roskiksestako hoitajat söis?

Tapahtuiko tässä nyt oikeasti jotain ihan kamalaa? Ookoo, en söis toisen herkkuja, ei niin saa tehdä. (Jos oikeasti verensokeri laskee niin osaston keittiössä on kyllä aina jotain.)

Uskon todellakin, että on hoitoalalla on hirveitä ihmisiä, mutta kävikö tässä nyt niinku siinä missikohussa et yksi lynkattiin vaikka pahempaa rasismia ja kiusaamista on eikä sille tehdä mitään?

Kuoliko tässä nyt joku? Eiköhän myrkkyhoitajat toimi salakavalammin ku nuo jotka liian kovaa kävelyttivät ja peito

No en ole kiirettä nähnyt hoitokodissa, eikä ole tuttavanikaan. Kiire voinut olla hoitajilla kahvihuoneeseen korkeintaan. Ihme myytti tuo hoitajien kiire. 

Vierailija
250/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ovat yhteiskunnallinen ongelma.

Vierailija
251/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästä palstasta on tullut tällaista saastaa. 

Päättäjiä ei kiinnosta, koska heillä on rahaa ja valmiuksia laittaa omaisensa parhaisiin hoitokoteihin (ja valvoa toimintaa). Tiedän tämän tavallaan omalta osaltani, koska olen itse kyvykäs valvomaan vanhempieni hoitoa ja rahaa on tarpeeksi. Olen hyvin tietoinen siitä, miten karmeaa vanhustenhoito nyky-Suomessa voi pahimmillaan olla.

Lähihoitajiksi valitettavasti pääsee kaikenmaailman heikkolahjaisia. 

Vierailija
252/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitten kaikki muut osaston asukkaat odottaisivat iltapalaa, -lääkkeitä ja kuivaa vaippaa, kun molemmat työvuorossa olevat hoitajat saattaisivat hitaasti liikkuvan vanhuksen huoneeseensa laulellellen "Reippahasti käypi askeleet."? Ja kohta oltaisiin syyttämässä, että kun minun mummo ei saa lääkkeitä ajallaan? Tai makaa ulosteissaan? Vaikea joka paikkaan on yhtaikaa jakaantua. Ja jos muistisairaalla on tapana syödä, tunkea vessanpönttöön kaikki, varastaa muilta, tms, niin pakko se huone on tsekata, että tiedetään mitä siellä on. Tai niin kuin joku sanoi, etsiä vaikka kuulolaitetta. Vanhus saattaa myös itse tarjota hoitajille suklaata. Pahoittavat mielensä, kun ei ota, niin usein otan ihan sen takia, vaikka en söisi edes. Toki toisaalta hyvä näistä on avoimesti puhua. Olen nähnyt itsekin aidosti tarpeetonta vanhuksen huonoa kohtelua. Olen ollut alalla 20v ja yritän vaan ymmärtää mitä mahdollisesti on voinut olla syynä. 

Vierailija
253/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia pitää kunnioittaa. 

Olen persu ehkä siksi minulla on empatiakykyä. Minua surettaa eräs nuori mies joka asuu kadulla. 10 vuotta sitten hänellä oli puhtaat vaatteet.  Oli ujo. Katsoi maahan aina mutta kuulin hänen jopa puhuvan. Mietin että mitähän ikävää on hänen elämässä on tapahtunut. 

"Olen persu ehkä siksi minulla on empatiakykyä." 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Persut empatisoi suomalaisiakin.  Muut nuolee ulkkiksia. 

Missä pensaassa sä oot pidellyt päätäs tän hallituskauden? 

Vierailija
254/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomaiset kyllä tietää ruokarajoitteet yms.  Ainakin minä ja veljeni tiedetään mitä nyt sairaalahoidossa oleva ei voi syödä. Sairaalassa taas eivät tahdo muistaa. Ymmärrän, niit on paljon mutta joku lappu kohdalla voisi auttaa etteivät vie sitä kalaa. 

Vierailija
255/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä palstasta on tullut tällaista saastaa. 

Päättäjiä ei kiinnosta, koska heillä on rahaa ja valmiuksia laittaa omaisensa parhaisiin hoitokoteihin (ja valvoa toimintaa). Tiedän tämän tavallaan omalta osaltani, koska olen itse kyvykäs valvomaan vanhempieni hoitoa ja rahaa on tarpeeksi. Olen hyvin tietoinen siitä, miten karmeaa vanhustenhoito nyky-Suomessa voi pahimmillaan olla.

Lähihoitajiksi valitettavasti pääsee kaikenmaailman heikkolahjaisia. 

aika rasistinen väite sinulla lähihoitajista

Vierailija
256/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mulla ois jo puoli yhdeksän aikaan kiire kirjaamaan ja kotiin. On toki työaika voinut loppua aiemminkin. Eikä me tiedetä, mitä muuta siellä oli meneillään.

Vierailija
257/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimit ja nee... mustat ovat niin ihania. :-)

Vierailija
258/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, eipä vanhukset tuosta niin kärsi. Muistisairaskin vielä joten ei muista edes huonoa kohtelua. Penkominen ja suklaiden syönti oli ikävästi tehty. 

Tietäisitte vaan että kuinka paljon omaishoitajat pahoinpitelee sitä hoidokkiaan. 

Sinulla on kehitysvamma.

Vierailija
259/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä minkä värisiä ja millaisia silmillä varustettuja hoitajia haluaa itselleen kun käy vaaliuurnilla. Myös uskonto ja kielitaito kannattaa miettiä.

Me olemme kaffireita muslimeille.

Vierailija
260/271 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoliko tässä nyt joku? Eiköhän myrkkyhoitajat toimi salakavalammin ku nuo jotka liian kovaa kävelyttivät ja peito

Voisitko mennä lanttulekuriin päivittämään lääkityksesi.