~~~MARRASMURUJEN VKO 17~~~
Kommentit (56)
Nyt on käyty ulkoilemassa. Olikin aika kiva keli. Pilvinen, mut silti aika lämmin (n. +15), vähän kyllä tuuli kävi välillä.
Piti noista vaipoista kanssa tulla vielä sanomaan. Meillä myöskin Lidlin vaipat ja nyt on jo siirrytty siihen isompaan kokoon. Eli se punanen paketti, en nyt muista kiloja, olisko ollu 7-18kg? Aikasempi koko oli 4-9kg.
Paino on samoilla sijoilla kuin ennen raskautta ja siinä myös sitkeesti tuntuu pysyvänkin.. (~74kg). Olis siinä pikkusen ylimäärästä, kun pituutta löytyy 170cm. Jos sais vaikka viis kiloo pois, niin se olis ihan jees. Mut en mä mitenkään tosissani oo laihduttamassa. Ainakaan vielä.. Maha on kans löysä, pitäs jotenkin sitä treenata, mut oon vaan TOSI laiska jumppaamaan! Eli toisinsanoen en jumppaa. :)
Raskauskiloja mulle tuli joku n. 10kg jotka lähti viikossa synnytyksen jälkeen... No mulle iski loppuvaiheessa vähän turvotusta jalkoihin, joka jaloissa vielä paheni synnytyksen jälkeen. Se kun lähti ja sit mulla oli maha ruikulilla melkein viikon siitä kun päästiin takas kotio, niin sinne ne kilot häipy.
Mutta pikkukaveri taitaa tarvia huomiota. :)
joelaa ja Niklas
Vauvallamme oli napavarsityrä eli oli osa vatsalaukun tavaroista siellä napanuorassa.Ne piti asennella oikeisiin paikkoihin ja sulkea napa-aukko-Leikkaus meni hyvin,mutta teholla tuli hoitovirhe,kun antoivat vauvan ruumiinlämmön laskea 35asteeseen ja vauva taantui ja menetti painoaan jne.En tiedä miten lähellä Manalan mies kävi,mutta kyllä olivat sitten huolissaan.Yökkönä oli ollut joku sijainen,joka ei ollut aivan tehtäviensä tasalla.Säästetään ja säästetään ja tämmöiseksi on maailman meno sitten menny!!!Itse kun lohduttelin itseäni että Suomessa on ainakin paras vastasyntyneitten tehohoito,niin näinpä sitten todellisuus on tarua ihmeellisempää...
Sisarukset olivat tietenkin hämillään,mutta emme antaneet heidän tulla vauvaa katsomaan etteivät olisi huolestuneet liikaa.Kauhea näky nimittäin pikkuruinen sinertävä vauva monissa letkuissa...Isojen lasten täytyi saada keskittyä kouluun ja elämään.Vauva kotiutui viikon seurannan jälkeen nenämahaletkussa.Siitä tiputettiin kotona maitoa letkua pitkin vatsaan,kunnes oppi itse kunnolla imemään.
Siinä se kysymys tulikin :) Nyt ollaan tällä viikolla oltu niin reippaita kirjottelemaan, että tää pino on sunnuntaina jo valtavan pitkä jos samaan malliin jatketaan.
Piparminttu
Ihana ilma=)! Varjossakin +19 astetta...ei valittamista=)!
Vaipoista...Meillä on alusta asti ollu Liberot käytössä, tällä hetkellä kokona MIDI (kiloja en muista),mutta öisin oon jo pitänyt isompaa vaippaa ja kohta varmaan saa päivälläkin ruveta siirtyyn siihen kokoon. Öisin pissaa tulee niin valtavasti,ku illalla menee sitä nesteenpoistoa vielä...
Meillä pientä kärttysyyttä ilmassa,varmaan siitä eilisestä rokotuksesta...koko aamupvän hereilläolo aika oli yhtä kätinää...plääh...toivottavasti tätä ei kauaa kestä...
On teilläkin sitte Sammermanni ollut hankala alku pikkumiehellä,onnex noi pikkuset on ihan mahdottoman sitkeitä=)! Meillä poitsu kans leikattu jo pariinkin otteeseen,mutta nyt onkin jo entistä ehompi=)!
Vois varmaan loppuvkolle laittaa oman pinonsa,on taas välillä kamalasti asiaa=)!
Mutta aurinkoista torstaita Murut ja muksut=)!
Tiitiäinen78
Piiiiitkästä aikaa.
Tervertuloa sammermanni (noinko se oli?)!
Minä en ole pitkään aikaan " ehtinyt" edes lukemaan pinoja. Oikeesti taitaa olla pientä kevät masennusta ilmassa tällä mammalla. Meinaa kotityöt kaatua niskaan ja muutenkaan ei vaan saa aikaseksi mitään.
Kyllä mä ne " pakollise" työt hoidan ja pihankin olen saanut haravoitua ja kesäkukkia olen kylvänyt, mutta sitte vaikka just joku s.postiin vastaaminen tuntuu vaikeelta tai puhtaiden pyykkien selviminen ym. =o(
Uudelle marrasmurulle: Olen siis 27 v äiti Kymenlaaksosta ja mieheni täyttää 40 kesällä ja meillä on su 5kk täyttävä esikois-poika Vili.
Vili on edelleen aika helppo tapaus. Pikkusen on alkanut kitisemään enemmän, allkaa oma tahto löytyä. Ympäri hän on mennyt jo 3kk iästä lähtien ja kova on hinku eteenpäin. Päääsee jo konttausasentoon, mutta ei varsinaisesti ryömi eikä konttaa vielä. Liikkuu kyllä omalla tyylillään lattialla jonkunlaisia matkoja. Hampaita ei vielä ole.
Viime neuvolassa (4,5kk) lääkäri sanoi pojan lihasjäntevyyden olevan ihan " omaa luokkaansa" , että ei haittaa, vaikka jo vähän istuskeleekin. Jos nimittäin ottaa käsistä kiinni, niin Vili on noin sekunissa punnertanut itsensä istumaan ja nousee ihan jaloilleenkin ilman nostoapua, pitää vaan tukea käsistä. Mitat oli tuolloin 4,5kk 8135g/65,5cm Ei kuintenkaan näytä pyöreältä, on vaan tosi jämäkkä, sellanen isäntä =o)
Syömisistä: aamulla syödään puuroa (vähän otettii siihen varaslähtöä, kun alkoi yöt olemaan katkonaisia), päivällä yleensä yksi kasvissose (joskus 2, jos syö huonosti ensimmäisellä kerralla) joskus, jos itse oen illalla pois kotoa, isä antaa vielä hedelmäsosetta ja sitten vielä illalla puuroa.
Puuroa teen mikrossa ihan tavallisista kaurahiutaleista 1/2 annoksen ja siitä riittää sitten aamuksi ja loput illalla. Laitan puuron vielä sauvasekoittimella hienoksi ja lisään sekaan n.1/2 purkkia hedelmäsosetta. Kasvissosetta menee vaihtelevasti. mulla on pakastimessa sellainen " perusmössö" , jossa on pesunaa, porkkanaa ja bataattia. Se on jaettu annoksiin, olisko jotain puoli pientä purkillista/annos. On kyllä aika jämäkkää sosetta, niihin kaupan soseisiin verrattuna. Sitten lisään tuohon perusmössöön maissia, kukkakaalia tai parsakaalia. Tuliskohan siitä sitten max purkillinen. Varmaan vähän vajaa.
Kaupan purkkiruoista parhaiten uppoaa se -kasvksia- sose, missä on perunaa, porkkanaa ja maissia. Sitä saattaa mennä ihan koko purkillinen, jos on nälkä.
Väliin siten tissiä ja hyvin on poika tyytyväinen. Vatsakin toimii nyt useamman kerran päivässä, kun siitä meinas tulla ihan ongelma silloin, kun oltiin täysimetyksellä. Kakkaväli saattoi olla 10 päivää. Sekin oli yks syy, miksi aloitettiin soseet jo tosi aikaisin. Maisteltii vähän jo alle 4kk iässä.
Mitähän täällä oli kyselty...
No ainakin kiloista.. Mulla raskauskilot on karisseet jo jonkun aikaa siten, mutta vielä olis niitä sitä ennen tulleita... Jossain vaiheessa pari kiloa tippuikin, mutta kun oon NIIIIIN perso tolle makealle, että ihan hirvittää. Nytkin olen leiponut tosi paljon ja sitte aina työnnän niitä miehelle mukaan töihin. No, ainakin sen yökaverit tykkää =o)
Kesäsuunnitelmia ei ole, kun mies pitää loman jo toukokuussa ja se käytetään vessa-remonttiin. Laatat ym on jo hankittu ja uudet kaapistot. Puuttuu enää kattopaneelit, pytty ja lattialämmityskaapeli sitte olis kaikki, senkun alkais tekemään.
Vappu ajateltii olla kotosalla ja grillata (sään salliessa) naapurien kanssa. Heillä kun on la 10.5, niin ihan rauhallisissa merkeissä heilläkin vappu otetaan vastaan.
Oletteko muuten mammat ottaneet mitään alkoholin puolta nyt lapsen syntymän jälkeen? Minä olis viime viikonloppuna " viihteellä" parin kaverin kanssa joilla myös pieniä lapsia, toisella nuorin on 7 vko:n ikäinen. Otin kolme siideriä ja nautin illasta. Vaikka ilta menikin lapsista puhuessa ja miettiessä, ettö kuinkahan ne kotona pärjää, niin kun tulin kotiin joskus yhden aikaa yöllä ja laitoin pään tyynyyn, niin uni tuli varmaan alle minuutissa. Seuraavana aamuna vasta tajusin, että olin tosissaan käynyt ihan ylikierroksilla (mulla ollut univaikeuksia) ja toi pieni irtiotto teki tosi hyvää.
Mutta pitänee lopettaa, tätä ei muuten kukaan jaksa edes lukea. Kiitos heille, jotka loppuun asti jaksoivat =o)
yritän ihan oikeasti lukea taas enemmän pinoja, kun on ollut ihan ikävä teitä. Eiköhän se mielikin taas kesän kynnyksellä kohoa. Ainakin tämä romaani jo tuntui helpottavan, vaikken edes paljoa valittanut =o)
Annitanni
ainakin toi miehen yökaverit oli aika hauska.. Siis tarkoitin TYÖkavereita. Kyllä se minun kanssa on viime vuodet yönsä viettänyt ;o)
Voi kuinka lohduttavaa lukea, että muillakin on mahanseutuun jäänyt vauvarengas :-) Itsellä on nyt vasta paino raskauden alun lukemissa. Tosin saisi siitä vielä sen 5kg ottaa pois. Mutta kuten muutkin... olen niiiiin laiska ja perso herkuille :-O
Meillä pojat nousivat itsekseen tukea (eli esim. tuoli tms.) vasten seisomaan puolivuotiaina. Tämä neitisemme ei osoita mitään viitteitä sellaiseen. Ja hän tosiaan näyttää paljon pulleammalta kuin veljensä aikanaan, vaikka painoa ja pituutta onkin samassa suhteessa. Että siinä sen näkee, kuinka miehet ovat rotevampia jo vauvoista. Ei meilläkään pojat näyttäneet pulskilta vaan ainoastaan jämäköiltä, mutta tämä neiti tosiaan on ihan " löysä" ;-P
Kesälomasta... ollaan varmaan metsässä! Raivataan siis tonttia... yritän päästä mökillä käymään lasten kanssa. Mutta noin muuten ei mitään suunnitelmia kuin että koko ajan vaan pitää " rakentaa" . Vappu varmaan samoissa merkeissä. Meillä kun ei mies perusta mistään juhlista (paitsi omista saunailloista), niin mitään ei vietetä...
Nyt kaffeelle!
TalviSalama kera trion
Täälä kiukkunen pikkumies sylissä ajattelin muutaman rivin kirjoittaa...
Kiukkusuus johtuu siitä että päiväunia ei ole nukuttu kuin vajaa 2 tuntia ja sekin sillain että aamu unia ei ollenkaan eikä nyt iltapäivästäkään ole nukkunut.
Vappu suunnitelmia kyseltiin...
Me mennään koko perheen voimin anopille grillaan ja paistaan vohveleita.
Niin ja lapset saavat koristella serpentiinillä ja ilmapalloilla huoneita.
Kesälomasta sen verran että mies on kai töissä,aloittaa nyt seuraavalla viikolla ja sitten mökin vuokraamisesta on ollu puhetta ja otettu jo selvääkin joten varausta vailla enään mökkiloma.
Viherlandiassa varmaankin myös käydään.
Ja varmaan muuten menee loma kotona kasvimaan ja lasten seurassa.
Mutta nyt pian alkaa tuhkimo tarina joten lopettelen.
Toivoovauvaa ja lapset...
Huh, yritin lueskella pitkästä aikaa kuulumisia ja johan täällä ollaan aktiivisia oltu :-))
Meillä ei erikoista, menee erittäin hyvin itse asiassa pienen miehen kanssa. Aurinkoinen kaveri tuntuu olevan. Soseet maistuu - kaikki maut menee hyvin alas. Vauvauinti aloitettiin juuri, ja näyttäisi olevan varsinainen vesipeto, silminnähden nautti meiningistä!
Raskauskiloista: teenköhän minä ennätyksen, raskausaikana tuli yhteensä 26 kg!! Järkyttävää. Vielä on jäljellä about 7 kiloa. En jaksa ottaa suurempaa stressiä, vaikka kivahan se olisi vihdoin mahtua vanhoihin vaatteisiin.
Kesälomasuunnitelmista: kesäkuussa teen jo muutamia päiviä töitä, valmistelen syksyn hommia etukäteen. Muuten ollaan mökillä lähinnä, ja laitellaan varmaan kotia vähän. Nähdään kavereita paljon, grillaillaan ja uidaan. Talvella sitten voi lähteä kaukomaille, kesällä viihtyy täälläkin hyvin. Tuska-festareilla ja Metallican keikalla käydään myös.
Hö, vapuksi lupasivat kylmää ilmaa... Meidän oli tarkoitus aloittaa mökkikausi silloin. Ja olin tilannut kyllä lähemmäs 20 astetta ja aurinkoa, missä vika?
Lepposta viikonlopun odotusta,
Anyara & Joel 5 kk
PS. Uudelle tiedoksi (sorry unohtui jo nimimerkki): mies 33 ja itse 31 v., ensimmäinen lapsi. Niin ja tervetuloa :-)
Piikkiä tuli kinkkuun pojalle tänään neuvolassa.Ei edes inahtanut!!!Mitat 7880g ja 65cm.Mutta ei kiinnosta kääntyminen lainkaan,on siin ä asennossa johon hänet laitetaan.Keskimmäinen jo konttas viiskuisena!!!On meitä moneks.
ilmoittautuisin tännekin puolelle. karistelen kiloja murujen kanssa tuolla toisella palstalla . Kävinkin silloin kertomassa pikaisesti itsestäni..eli olen lukenut juttujanne raskausajasta alkaen ja nyt saatiin kotiin oma tietokone vihdoinkin (töissä kone) ja pojan kanssa alkaa arki sujumaan niin jää aikaa itsellekin....ja te vaikutatte niin mahdottoman mukavilta kaikki!!!!
Elikkäs..olen 28-v, mies 33-v, esikoispoika syntyi 15.11.
Meillä on kaikki mennyt hyvin, ainut että maitoa ei riittänyt joten imettämisen lopetin pojan ollessa reilu 3kk..se harmittaa mutta minkäs sille teet. Kiinteitä aloitettiin n.4kk ikäisenä hyvin varovasti ja nyt menee jo lihaisampaa sosettakin. neuvolan täti sanoi eilen (5kk neuvola) ohjeeksi että: aamulla puuro, lounaaksi sose, välipalaksi makeampaa, päivälliseksi sose, iltapalaksi puuro ja maitoa niin kuin on tarvis. ja niin ollaan nyt kokeiltukin tehdä.
Poika kääntyilee, pyörii, kiljuu ja käkättää (se on NIIIN ihanan kuuloista)
Mihin aikaan teillä päivä yleensä alkaa? meillä alkaa kokoajan vaan aikaisemmin. Nykyään iloinen jokellus alkaa kuulumaan 6-7. mutta niin ihmeellistä kuin se on, näinkin aamu-uninen ihminen kuin minä, iloitsee kun saa nukkua 7 asti.
Asiaahan minulla riittäisi loputtomiin mutta nyt nukkumatti taitaa kutsua....
pätkis06
että olen aivan koukussa tuhkimotarinaan!!!! Joku vaan kertoi myös olevansa niitä " omituisia" ketä sitä sarjaa katsoo. Ystäväni ei ymmärrä minua ollenkaan kun kerron mitä Orestes on tänään saanut aikaiseksi.. =)
Pätkis06
Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne palstalle,sivusta olen koko ajan seurannut keskustelujanne,mut oli vähän hankala osallistua keskusteluun kun muisti teki tepposet ja unohdin tunnukset..no tuurilla alku viikosta onnistuin kirjautumaan,ois varmaan pitäny helpommat tunnukset keksiä=) Niin et toivottavasti tänne mahtuu vielä mukaan????
Asustellaan täällä tampereen kulmilla,olinkin katsovinani et suunnitelmissa on treffit tampereelle..onko paikka jo selvillä? Aivan mahtavaa kun aurinko paistaa..(vielä) kohta tulee tietysti taivaan täydeltä vettä!! Mitä olette pukeneet vauveleille päälle tällaisina lämpiminä päivinä? Meillä toi poika on sellanen kuuma kalle, et tuntuu aina olevan liikaa päällä! Kokemusta kun ei oikein ole vauvojen pukemisesta entuudestaan,olen kyllä yrittänyt maalaisjärjellä ajatella vaatetusta..järki on vaan tainut jäätyä kun aina saa ottaa jotain nuttua pois,parempi tietysti et voi riisua kuin se et pukisin liian vähän!
Tunnin päästä onkin sitten neuvola, joten en ehdi kamalan paljon kirjoittelemaan.
Tervetuloa joukkoomme Pamis! Kiva, että uusiakin uskaltautuu mukaan. Käsittääkseni sitä Tampereen treffiaikaa saati paikkaa ei ole vielä sovittu. Jossakin lienee se ketju, jossa sai ehdottaa paikkaa.
Kesälomasta: Meillä lomaillaan heinäkuussa. Lomaan sisältyy mökkeilyä, Korkeasaaren reissu, Linnanmäki tai Särkkä. Viime vuonna olimme Linnanmäellä ja täytyy sanoa, että siellä pääsee laitteisiin paljon nopeammin kuin Särkänniemessä, jossa on valtavat jonot joka paikkaan. Kesäkuussa on vielä viikonloppumenoja, jotka vaativat hotelliyöpymisen, joten eiköhän sitä siinä ole tarpeeksi rientoja. Täytyy pitää löysä ohjelma, jotta siinä on sitten säätövaraa ex-tempore reissuihin :-)
Tulevalle viikonlopulle ei ole suunnitteilla muuta kuin keskimmäisen synttärit kavereille. Vappua emme juhlista juuri ollenkaan, ehkä käymme vapputorilla ostamassa pallot jos sää sallii. En jaksanut tehdä simaakaan kun siinä on niin kauheasti sitä sokeria...painonhallintaprojektini on päässyt sen verran hyvään alkuun, etten anna minkään vaarantaa sitä...
Nyt pitää alkaa valmistautumaan lähtöön. Tulee se rokotuskin...blääh, viimeksi Aino itki pitkään kun se terkka tuikkasi sen piikin jotenkin nolosti...
Hyvää viikonloppua kaikille!
Kanelisokeri
Meillä on Pamperssit käytössä (koko 4+ nyt), ostin niitä aluksi enkä ole viitsinyt muita kokeilla kun nämä ovat tuntuneet hyviltä.
Viime viikolla vaaka näytti samaa kuin ennen raskautta! (62 kg) jee! Painoa nimittäin tuli 20 kg, joten olen ihan tyytyväinen. Tosin kyllä minulle aimmissakin raskauksissa tuli se sama 20 kg, mutta silloin nuorena (alle kolmekymppisenä) se lähti tosi nopeasti, olin jo 4 kk:ssa takaisin mitoissa. Nyt kesti melkein 6kk, ja vaikka paino on normaali, niin vyötärönympäys ei, siinä se löysä maha hyllyy... täytyisi kai jumpata .... Ja tällä kertaa jouduin vähän vahtimaan syömisiä että paino putoaisi, eli iltanapostelut piti jättää pois, ja aterioiden välillä piti myös vähän vahtia...
Sammermanni, kerroit että lapsesi oli leikattu ja ollut teholla. Mitä häneltä leikattiin? Miten isot sisarukset suhtautuivat vauvan leikkaukseen ja sairaalaan jäämiseen?