~~~MARRASMURUJEN VKO 17~~~
Kommentit (56)
Meidän poitsu aloitti soseet kk sitten ja edelleen on tekemistä kasvisten kanssa!! Taitaa olla tyypillinen suomalainen mies,kun ei rehut putoo=)Marjasoseista hän tykkää,hedelmistä ei kaikista,varsinkin mango ja ananas ovat aika pahoja ilmeisesti.Eilen aloitin puurot ja se maistuu.
Määristä sen verran,että tarjoan enintään puol prk kasvista ja saman verran jälkkäriä,koska pojulla on taipumus vetää itsensä niin ähkyyn että vatsaa kipristää(tullu selkeesti isäänsä=)) Illalla kannattaa tässä olla tarkkana ettei mee yö piloille.
Poika ei vielä käänny,mutta ryömii ja pyörii lattialla kun laittaa siihen mahalleen.Hän on alusta asti masuvaivaisena nukkunut vatsallaan,joten asento sinänsä on tuttu.
Onkos muilla minkä ikäistä jälkikasvua?Mullahan on tosiaan tämä iltatähti jo kolmas.
Tervetuloa!!!
täälä yksi 24v äiti jolla 4 lasta joiden iät ovat pian 8v,6v ja pian 5v ja nuorin täyttää vappuna 6kk
kaikille:
Täälä aamusta kanssa syötiin puuroo joka kelpasi yllättävän hyvin,aikaisemmin ei puuro kelvannut mutta nyt laitoin sekaan kuningatar sosetta niin jo maistui.
Kasvissoseet ovat taas meidän pojan herkkua ja varsinkin jos niiden seassa on lihaa niin sitten syödään hyvin.
Pelkät marjasoseet ei oikein maistu mutta puuron kanssa näyttää menevän.
Juuri tultiin sisälle ulkoa ja vettähän sielä alkoi sataa kun oltiin kotiin leikkikentältä kävelemässä...
Mutta suht kuivina päästiin kotiin.
Ei ainakaan Joelia haitannut ollenkaan vesisade nukkui tyytyväisenä vaunjen suojissa.
toivoovauvaa ja muu lössi!
Täällä on 27v äiti ja 5kk poika, joka on meidän esikoinen :)
Ite aikoinaan tosi pitkään vaan luin tätä marrasmurujen pinoa odotus-puolella ja sitte ihan odotuksen viime metreillä uskaltauduin mukaan :)Täällä on tosi mukavan tuntuinen porukka ja kaikki tuntuu suhtautuvan kivasti ja kannustavasti muiden juttuihin!
Joten ei muuta kun mukaan kirjottelemaan vaan minunkin puolestani :)
Piparminttu
Päiväunet jäi kesken kun alkoi niin kovasti sataa, Veeti heräsi kun yritin laittaa vaunujen sadesuojaa päälle. Vielä siis täytyy yhdet unet jossain välissä ottaa, muuten ei kyllä jaksa valvoa ilta 20-21 asti.
Annoin eilen ensimmäistä kertaa vähän perunaa löysäksi äidinmaitoon sekoitettuna, ja hyvin tuntui Veeti hoksaavan mistä oli kysymys, ilme oli kyllä hyvin epäileväinen aluksi. Tänään annoin myös vähän, ikää siis nyt 5 kk ja ehkäpä pikkuhiljaa aloitamme nyt maistelut koska noin hyvin tuntui onnistuvan.
Sammermannille myös minun puolestani tervetuloa, minulla ikää 33v. lapset 7v ja 9v sekä tämä marrasmuru 5 kk.
Ruuan laittoon...
Täällä on aika vanha, 35v, äippä, jolla " vasta" kolme lasta. Vanhin 3½, keskimmäin kohta 2 ja tämä nuorin tulee nyt viikon päästä 6kk.
Mitenhän minulla ei ole jäänyt tarkkaa jälkeä muistiin, jotta miten isommille aikanaan kiinteitä annoin... Meillä on täysimetetty siihen 6kk ikään ja sitten viikko/ruoka-aine tahtiin aloiteltu. Ensin niitä pieniä määriä ja sitten kun syöminen on ollut tuttua, niin annettu sopivaan tahtiin kertoja lisäten siihen 5/pv ja määriä sen mitä menee. Tissiä on vedelty kiinteiden ohessa vuoden ikään ja lopeteltu sinä asteittain.
Jännittää neidin mitat... taas... ensi viikolla neuvola. Olen nyt tavannut useampia pienten tyttöjen äitejä ja kaikkien vauvat ovat olleet meidän Möykkyä paaaaljon pienempiä! Tuntuu neiti tulleen äitiinsä, ruoka tarttuu kinkkuun ja ruokahalu on pohjaton ;-/
Täälläkin " vaan" kääntyillään. Yritystä on aavistus venytellä sormenpäitään, mutta siinä se :-O Kamalasti kädet ja jalat viuhtoo, vaan ei lennä, ei! Muutenkin huvittaa, kun neitisemme on varsinainen viskikurkku, örinää ja murinaa mahdollisimman matalalta ;-P
Juu, kädet nappaa oitis kiinni kaikkeen, mikä lähellä on! Eli pöydässä on oltava varuillaan ettei nuo vieterikädet yllä kaatamaan tms. mitään ;-)
Nyt tuli peppupyykkiä... uiiihhh!
TalviSalama kera trion
Tervetuloa Sammermanni mukaan! Täällä on tosiaan aktiivinen pino ja erittäin mukavia äitejä kaikki järjestään!
Itse olen kolmen lapsen äiti; lapset 9v tyttö, 8v poika ja tämä kuopus " iltatähti" tyttö 5½kk. Neljäskin saa tulla jos on tullakseen :-)
Meille ei mitään ihmeitä kuulu. Kävelin kaatosateessa hakemaan kouluaiset koulusta ja kastuin päästä varpaisiin matkalla kun en sitten ottanut mukaan mitään järkevää sadevarustetta.
Niin, otin sitten minäkin varaslähdön niihin kiinteisiin ja tuohon meidän neitiin uppoaisi porkkanaperunaa ihan tajuton määrä, mutta annan vain puoli purkkia päivässä jaettuna kahdella syöttökerralla, eli muutamaa teelusikallista enempää ei mene.
Ruoan kerjäämisestä: Meillä ei vielä Aino ole sitä tehnyt, mutta olen antanut imeskellä esim kurkunpalasta sillä tavoin, että se on minun käsissäni ja neiti imeskelee siitä vettä. Vähän on kielellä saanut myös kokeilla voileipää kun on sitä hapuillut sylissä ollessaan. Silmät kosteina kyllä katsoo vieressä jokaisen suupalan minkä suuhuni laitan...neiti vain " lypsäisi" kielellään kaikkea...
Nyt pitää lopettaa, ruoanlaitto kutsuu...
Kanelisokeri
Mä olen 25v kolmen lapsen äiti, lapset 6/00, 6/05 ja sitten tämä nuorin 13.11 syntynyt
Esikoinen, poika, sitten tyttö ja tämä kolmas poika
Tervetuloa Sammermanni toivotan minäkin, meitä onkin monta " lähes" nelikymppisiä kolmen lapsen äitejä, minä olen 37v ja lapset 8 v, 9v ja 5 kk. Juuri tämä ikäjakaumakin on monella, eli kaksi koululaista + iltatähti.
Ruokamääristä: Sofialle siis aloitin 4.5 kk iässä kiinteitä, määrät mitä syö ovat pieniä, aluksi en antanutkaan kuin kerran päivässä muutaman tl (kun halusin että olemme " lähes" täysimetyksellä), nyt antaisin mutta ei neiti halua syödä... Tarjoan kiinteitä 2 krt/pv ja korkeintaan puoli purkillista menee kerralla. Kasvu on kyllä edelleenkin mitä parhainta, listasta katselin 5 kk mittoja ja Sofia taitaa olla edelleenkin tytöistä suurin (8.2 kg ja 69 cm). Joten en viitsi yhtään huolestua siitä ettei kiinteitä paljon mene.... tisu kuitenkin kelpaa hienosti.
Joku kuitenkin kyseli sopivaa kiinteiden määrää joten kerron mitä veljensä söivät aikanaan tässä iässä: Kaksi liha/kasvissose-ateriaa jolloin meni koko purkki + hedelmäsose jälkiruoksi + yksi puuroateria ( 2dl) johon myös lisänä hedelmäsosetta. Mutta pojistani kasvoi hiukan paksuja, tai siis se vauva-ajan pyöreys ei ikinä hävinnyt, ovat nyt koululaisinakin hiukan pyöreitä (8 vuotias 135cm/34 kg ja kesäkuussa 10v täyttävä 145cm/42kg) joten en siitäkään syystä murehdi jos Sofia syö vähemmän kuin veljensä ja päätyy hiukan hoikemmalle kasvukäyrälle...
Mari (Maria) ja Sofia 5 1/2 kk
Joku kyseli kävelytuoleista. Esikoisella sellainen oli ja kyl se oli hauska ja hyödyllinenkin kapitus. Et mä kyl aion taas sellaisen hommata. Nyt ollaan viritelty Inkerille sellainen hyppykiikku ja meno on melkoista. Ihan intona tytsy siinä pomppii. Suosittelen sitäkin. Kohta otetaan taas joku pallo tms. mukaan leikkiin, niin kiikussa voi treenata jalkatyöskentelyä. Isoveli hyppii vieressä tasajalkaa, kun haluis myös kovasti kiikkuun.
Soseita on kans treenattu parisen viikkoa. Tulokset ovat vaihtelevia. Tänään ei suu auennut oikeestaan olleenkaan, vaikka oli tarjolla suosikkisosetta eli omena-porkkana Pilttiä. En oo viitsinyt itse tehdä vielä niitä muutamia lusikallisia, mut eiköhän sitä täs sit kohta taas vois jotain itsekin kokata. Puurot meillä on ainakin esikoiselle tehty melkeinpä pelkästään tavallisista hiutaleista eikä sellaisista vauvojen jauheista, jotka maksaa ihan himona vrt. tavallinen puuro. Nyttenkin olen jo pari kertaa tavallista kaurapuuroa sotkenut hedelmäsoseeseen, mut ei tunnu kelpaavan vielä.
Meidän perheessä on siis kaksi lasta: poika 6/2004 (apua, kohta jo 3 v!) ja tää tytteli 11/2006 eli 5,5kk. Itsellä ikää kohta 32 v. ja mies 33 v. Varsinaisessa Suomessa Turun seudulla asutaan.
G:ootteko esittäneet jo äitienpäivälahjatoiveita? Mulla on jo pitkä lista.Riittää miehelle ainakin täksi vuoksi siitä sitten synttäri, nimppari ja joulumuistamiset samalla. :=)
t: Lempi
Eihän teistä pääse eroon vaikka kuinka koittaa...heh heh=)!
Meillä tää pikkumies on esikoinen,mulla ikää 28v ja miehellä 31v. Just tänään " kauhulla" aattelin että toi poika vois oikeesti olla melkein 10vuotias...ollaan meinaan oltu isännän kans 10,5 vuotta yhessä...=)!
Neuvolassa tuli käytyä juu...pojulla painoa 7220g ja pituutta 65,5cm että ihan kivasti tullu kahessa viikossa n.800g painoa! Tuntuu olevan nyt kova kiire saada noita muita marraskuisia kiinni tossa kasvussa,nyt kun kaikki on VIHDOIN kunnossa=) (tai ainakin toivottavasti)! Rokotusta tuskin huomas,mutta oli sitte koko loppupvän hiukan kärttynen ja laitoinkin nyt yötä vasten supot.
Poika oli mummilassa tänään kolmisen tuntia hoidossa kun äippä kävi laittamassa " tupeensa" taas vaihteex ojennukseen=)! Oli menny ihan hyvin kuulemma,huuto alko vasta ku äiti astui ovesta sisälle...tosi kiva...=)!
Mutta nyt suihkuun peseen noi pirun hiuksen pätkät pois=)!
Tiitiäinen78
Kivaa kun tulee uusia. Ju meitä on kaikenikäistä ja kokoista hih mut melko samnhenkistä sakkia. Kukaa ei oo liian tuomitteva ja aina yritetään kannustaa toisia!
Ite en oikein ehdi kunnolla kirjottaa kaikkia ajatuksi a kun meidän perheen tahti on aika hurja mut tapaamistakin ollaan järkkäämässä ehkä Tampereelle kesällä ja sit kiva nähä ja jutskailla. Ite oon ihan kauhee puhuun nykyään aina ollu!
Jotenkin vaan se on se mun juttu, saan voimia kun juttele muiden äitejen ja naisten kans ylipäätään ilman ikää katsomatta.
Tässä tapasin just 24 -c kahen lapsen äidin ja ihan hurjan smanhnekinen ihminen oli et ei se yks 14 vuotta aina tee mitään.
Itse oon varmaan tän porukan vahus. Eli oon kohta 37.v, Lapset 11-v, 9-v ja 3-v.Ja sit tietty tämä 5kk ihana kuopus.
Kauheeta sanoo mut kyllä mä viiskin voisin tehä, mut en nyt kuiteskaan taida ruveta....Anoppi pyörtys varmaan.
Meille kuuluu hyvää. Imetellään ja nukutaan edelleen koko yö putkeen ja mä oon ollu kauheen pirtee. Kauhulla odotan kuinka tämä ihanuus kohta katoaa kun neiti alkaa liikkuun. No nyt oon ainakin nauttinu olla kotona nimenomaa noiden isompien takia. Osaavat arvostaa kun olen nyt kotona kun joutuivat kantamaan aikapaljon vastuuta viime vuonna kun olin töissä. (aamupalt, välipalat, riidat sisarusten kesken jnee,..) kaikki tietää mistä puhun jolla on koululaisia tai muistaa omasta lapsuudesta jos ei ollu vahnepia kotona.
Kertokaa jotakin kesälomasuunnistelmistanne?
Meillä leirejä isommilla ja jotakin mökkiä ollan vuokrailtu mut muuten rannoilla, Särkässä jne...
Ite nautin kun pääsen kesätorille ja ulkoileen. Nyt on jääny ulkoilut aivan liian vähälle ja alkaa kans tuota painoa kertyä Laihduin 15 kiloa rasakusaikana mut nyt taas paino nousussa. Kääk!
Mut mitä vappuna?
Meillä mies tekee munkit ja tippaleivät, nautitaan parvekkeella jos sää sallii. Vapputoria jonkin verran. Terassille ei vielä pääse ehkä sit kesällä vois tuopin käydä höräsemässä.
Jaksamisia muruille!
Täällä tosiaan ollaan aktiivisia!! Olen eräällä toisella palstalla myös jäsenenä ja siellä on hiljaista kuin huopatossutehtaalla.
Onko kaikilla raskauskilot jo pois?Itsellä on jäänyt viitisen kiloa ja se hiukan harmittaa,kun olin ennen raskautta hyvissä mitoissa.Raskausaikana olin niin huonovointinen ja selkävaivainen,etten voinut pitää yllä urheilullisia harrastuksiani.Ja nyt ei sitten ole tarpeeksi aikaa.Mutta onneksi kilot ovat murheista pienimpiä tässä maailmassa!Saatu kuitenkin olla terveenä ja onnellisia.Meidän vauva kun leikattiin jo heti synnytyslaitoksella ja hänen vierelään kun teho-osastolla valvoi yötäpäivää,niin osaa arvostaa lastaan ihan eri lailla.Ei se ole itsestään selvää,että kaikki menee hyvin ja laitokselta lähdetään hymyillen terve nyytti kainalossa.
Mitäs vaippoja ihmiset käyttää??Meillä on Lidltin vaipat,koska kaikki merkit läpikäytyämme huomasimme että paitsi vaippojen olevan huokeita,ovat myös meidän vauvalle parhaita=)
Annoin vauvalle lihasosetta tänään eikä ollut kovin suuri hitti.
Valveilla vielä,juuri lisäsin supon neidille.Taitaa rokotus ärsyttää pikkuista,patti pepussa on ainakin punainen ja iso?
Meillä syöty soseista peruna-porkkanaa ja peruna-maissia sekä jälkkärinä persikkaa ja persikka-banaania.Muutamia lusikallisia menee,enkä nyt kiirettä ole pitänytkään.
Ikäloppuhan minäkin (37v.) mutta mieleltäni ikuinen parikymppinen =)
Lapset 8v. ja 3v. sekä tämä 5kk
nyt neiti taas kutsuu...
Tervetuloa Sammermanni. Meillä on tämä vauva reilut 6kk ja isoveli 3,5v., minä vielä muutaman kuukauden 26v. Raskauskilot (joita tuli huikeat 20kg) on karistettu ja nyt mennään miinuskiloilla jo. Imetys ja ruokavalioremontti... Ne vei mun kilot. Nyt ei tarvis yhtään enää lähteä, joten pitää tarkkailla tuota syömistä toiseen suuntaan. Pömppömaha on jäänyt, sitä ei vissiin saa pois pelkillä kilojen lähtemisellä, pitäisi kai jaksaa jumpata... Vaan ku jaksais. No, ajattelin kesäksi hommata sopivan mallisen kokouimapuvun ;) Bikinejä ei tämä mamma kesällä käytä.
Meillä soseet aloitettiin noin 2 viikkoa sitten ja nyt syödään 4 kertaa päivässä. Aamupuuro, kasvissoselounas, kasvissose päivällinen ja iltapuuro. Puuron kanssa luumu- tai päärynäsosetta. Kasviksista ollaan maistettu porkkana, maissi, peruna ja kukkakaali. Tänään ajattelin laittaa parsakaalia. Annoskoot on tosi pieniä, siksi noin monta kertaa päivässä näin pian :) Aamupalaksi tyttö söi esim. 3tl puuroa ja saman verran päärynäsosetta... Jonain päivänä ei syö juuri mitään, toisena päivänä uppoaa kaikki mitä tarjotaan...
Yöt on meillä ihan kaameat ja äiti onkin nyt vähän väsynyt... Hampaat kai vaivaa, yksi tuli pari päivää sitten läpi. Myös kakkahätä on tuossa klo 6 aikaan aamulla, silloin sitä aletaan vääntämään. Pikkuisen meinaa olla pinna kireällä, kun ensin koko yö ähistään, kitistään ja roikutaan tissillä ja sitten ylös älyttömän aikaisin. Tätä nyt jatkunut pari viikkoa. Aikaisemmin ei ihan näin pahaa ole ollut, mutta tuolta 3kk iästä mennyt yöt koko ajan huonompaan suuntaan.
Kesälomasta, ollaan mietitty alustavasti reissua Tampereen (ois kiva jos se treffipäivä päätettäis hyvissä ajoin, ties vaikka mekin päästäis :)) kautta pääkaupunkiseudulle. Noin viikko ajateltiin tähän varata, osa öistä hotellissa ja osa sukulaisilla/ystävillä.
Mutta eipäs tässä kai sen kummempaa tänään...
Aurinkoinen päivä näyttäisi tänne tulevan!
Marrastoive
Meillä käytössä Liberot, ajattelin ton paketin jälkeen koittaa pampersia. Ollaan koitettu jotain halvempia, mutta pylly helahti heti ihan punaiseksi, joten jätetty kokeilut sitten siihen.
Heppuli on jo yrittämässä ekoja torkkuja.Hänkin kun on aina klo6 vääntämässä kakkaa.Ihan hyvä aika se on mulle,kun herään sitten laittelemaan koululaisiakin koulutielle.Ihanaa kun saa olla laittamassa kunnon ravitsevat aamiaiset ja antamassa pusut ovella.
Kiva olis tulla sinne Tampereen tapaamiseen myöskin.Meillä on sukulaisia siellä suunnalla ja sinne on menoa kesällä muutenkin.Joku näitä kesälomasuunnitelmia kyselikin.Ne on ihan auki,riippuu miehen töistä.
Mitäs mammat harrastaa?Mä en oo käsityöihmisiä,kun en osaa ommella enkä neuloa mitään.Sen sijaan maalaan,kuntoilen,kirjoittelen ja teen stand upia.Siis mitä nyt tässä vauvan kans ehtii...Vappuaattona on stand up-keikka.Tauluja maalailen,kun vauva nukkuu.Eilenkin illalla kun heppuli meni yöunille,maalailin.
Tänään on neuvola,niin saadaan sitten taas uudet mitat.Entiset oli 7300g ja 63,5cm.
Mahtuuhan meitä tänne.. :) Itekin vasta aloin tänne vauvapuolelle kirjotteleen. Odotuspuolellakin lueskelin, mut en sinne alkanu kirjotteleen. Eikä sinne nyt niin paljoo olis ollukkaan kerrottavaa, enempi nyt.
Me hommattiin pojalle potta toissapäivänä! Eilen ja tänään on jo vähän istuttu ja on saalistettu jo yllättävän paljon pissoja ja kakkaakin. Eilen tuli kakkaa vaan yks pieni nökäre, mut tänään aamulla kun herättiiin, laitoin potalle niin tuli pari pökälettä ja isot pissat. Sit äsken syötiin kasvissosetta (höystettynä hieman broilerilla) ja sen jälkeen vein potalle ja tuli ihan kunnon satsit kakkaa! :)
Innostuin tästä pottahommasta kun tässä yks päivä sain saalistettua pöntölle yhden pökäleen.. Ja kun kotona tässä ollaan ja on aikaa, niin mikäs siinä jo pikkasen harjottelis. Olishan se hienoo kun oppis kuivaks ajoissa. Mut en mä tätä mitenkään tosissani ota, et hieno homma jos jotain tulee pottaan, mut ei paniikkia jos ei tuu! Ja hienosti toi osaa jo potalla istuakin. Ostin sen Baby Björnin, mikä on ihan sen tuolin mallinen. Olihan se kalliskin (jotain 28e), mut on kyllä tuntunu olevan ihan hyvä ostos nyt näin parin päivän kokemuksella...
Pitäs kohta lähtee vähän ulkoileen pojun kanssa, kun meillähän ei tosiaan nukuta ulkona noita päiväunia...
Vielä pieni kertausesittely, eli minä olen 24 (täytän 25 tänä vuonna) ja mies täyttää kohta 24. Poika on esikoisemme. Olemme olleet jo pian kuusi vuotta yhdessä. Ollaan kihloissa ja tarkotus olis käydä maistraatissa vielä tän vuoden aikana...
joelaa ja Niklas
Voi tervetuloa joukkoomme Sammermanni (meniköhän oikein...) eiköhän me Murut sut oteta mukaamme=)!
Soseista...Meillä siis menee jo aamulla puuro+hedelmäsose yhteensä varmaan joku desi puuroo ja puol purkkia sosetta, n.klo14 purkillinen kasvissosetta, n.klo 18 purkillinen kasvis-kinkkusosetta ja vielä illalla n. klo21 samanlainen satsi puuroo ku aamulla. Hurja määrä,mutta oon jo antanu niin paljon ku poitsu syö ja hyvinhän noi tuntuu uppoovan=)! Niin ja tietty joka välissä maitoo.
Tänään neuvolassa nähdään sitte onko ruokamäärät kohdallaan=)!
Muuten ei ihmeitä,tarttis lähtee lenkille...ilma ei kyllä maailman paras,mutta pakko...=)!
Iltapvällä neuvola kuulumisia=)!
Tiitiäinen78 ja papupata Jansku=)!