Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä poliittisen puolueen ajatus oli rakentaa tunnin juna turkuun? ( Vastaus leipätekstissä)

Vierailija
19.12.2025 |

 

 

 

HelsinkiTurku-nopearyhteyttä eli nykyistä

Länsirata-hanketta (entinen Turun tunnin juna) on edistänyt useampi puolue, mutta sen juuret ja voimakkain poliittinen tuki jakautuvat seuraavasti:

1. Keskusta ja Sipilän hallitus (Alkuvaihe)

Hankkeen nykyisen muodon varsinainen poliittinen alkusysäys tapahtui Juha Sipilän (kesk.) hallituskaudella (20152019). 

Vuoden 2016 kehysriihessä Sipilän hallitus teki päätöksen radan suunnittelun aloittamisesta.

Keskustalaiset ministerit ja kansanedustajat, kuten Annika Saarikko, olivat hankkeen varhaisia ja näkyviä puolestapuhujia. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikille lienee sitten selvää että ko. ratahanke on Keskustan aikaansaannos.

Vierailija
2/6 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TPS-puolue lähinnä (poliittisesta kannasta riippumatta)....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta ei siten ole ainakaan se taho joka kuoppaisi ko. hankkeen. Tai haluaisi että työt keskeytetään.

 

Vierailija
4/6 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puolueet haluaa tuon radan.

Persut ehkä kaikkein nihkeimmin. Toki vievät hallitusohjelmaa eteenpäin.

Vierailija
5/6 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Sen jälkeen sitä on yrittänyt saada aikaan Sanna Marin liikenneministerinä ja nyt Petteri Orpo puolestaan eli kyllä tämä on koko eduskuntapuolueiden yhteinen tahtotila että se toteutuu vaikka jokainen populistisesti sitä piikittelee ollessaan oppositiossa.

Tosiasia on se, että nykyinen rata on rakennettu ruotsinkielisten pikkukuntien läpi erittäin typerästi, varmasti aikoinaan RKP:n itsekkään politiikan seurauksena. Suomi tarvitsee toimivan länsiradan seuraavista syistä:

 

1. Huoltovarmuus sotatilanteessa

Turun satamasta on oltavat toimivat ja modernit (eurooppalaisella raideleveydellä mieluiten) tavarayhteydet Helsinkiin ja Tampereelle ja sieltä sitten eteenpäin.

 

2. Infran hinnan takia tulevaisuudessa

Suomessa on noin vuodesta 2000 ollut kansallisena projektina keskittää väestö suurimpiin kasvukeskuksiin ja niiden kehyskuntiin. Tulevalla huoltosuhteella ei pystytä ylläpitämään valtavaa kuljetusinfraa suuressa mutta harvaanasutussa Suomessa. Siksi väestöä ja infraa keskitetään Helsinki-Tampere-Turku kolmion sisään. Poliitikot ovat tästä hiljaa koska se söisi kannatusta.

 

3. Taloudelliset syyt nyt

Nykyinen länsirata ei hyödytä ketään taloudellisesti, se on olemassa varmasti vain sen takia että rantaruotsalaisilla on hyvät yhteydet Turkuun ja Helsinkiin mutta se ei palvele kansantaloutta mitenkään.

Vierailija
6/6 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mystiseksi tässä väännössä on jäänyt se, mitä tuolla tunnin junalla oikein saavutetaan? Sitä ei ole perusteltu esimerkiksi kriisitilanteessa huoltovarmuudella tai maanpuolustuksellisella tärkeydellä. Jos tällaisia olisi, niin luulisi, että ne olisi tuotu esille aikaisessa vaiheessa.

 

Luulisi, että jos radasta on mitään hyötyä, niin vakavassa kriisi- tai sotatilanteessa Helsingin alueen vesistön ollessa miinoitettu ja vihollisen sukellusveneiden partioima, tarvitaan Helsingin huoltoon muita tavaran kuljetusreittejä. Turun rannikko satamineen olisi luontainen rahdin kuljetusreitti laivoille, ja sotakalustoakin voitaisiin NATO:ssa ollessa sieltä tuollaisessa tilanteessa liikutella. 

 

Mutta jos nykyiset kulkuyhteydet jo tuon sallivat eikä muitakaan oikeita etuja tuolla ole, niin 10 minuutin matka-ajan lyhentäminen tunnin reissulta kuullostaa lähinnä jonkinlaiselta miljonäärikerhon vedonlyöntihankkeelta, jossa katsotaan, saadaanko veronmaksajien varoilla rahoitettua jotakin vain näennäistä hyötyä tuovaa hanketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä