Mette-Maritin terveydentila heikentynyt vakavasti
Kommentit (3)
Iltalehti päivittää uutista, eli toimittajat istuvat käännöshommissa.
Alkuperäistä uutista voi lukea esim. täältä:
https://www.vg.no/rampelys/i/L4A07Q/kronprinsesse-mette-marit-maa-opere…
Verdens Gang:
Kruununprinsessa Mette-Maritin keuhkosairaus on kehittynyt dramaattisesti syksyn aikana. Tilanne on nyt niin vakava, että lääkärit ovat alkaneet valmistella häntä mahdolliseen keuhkonsiirtoon.
Olen viettänyt suuren osan tästä kuudesta kuukaudesta Jessheimissa tai Kansallisessa sairaalassa uusien testien parissa, ja olemme käyneet useita keskusteluja tänä syksynä keuhkonsiirrosta. Uutta on, että alamme lähestyä sitä vaihetta, kruununprinsessa kertoo NRK:n "Vuosi kuninkaallisen perheen kanssa" -ohjelmassa.
Kehitys on ollut nopeampaa kuin minä ja lääkärit olisimme toivoneet, hän jatkaa.
Suurin ero on se, etten pysty enää tekemään samoja asioita kuin ennen. On yksinkertaisesti niin paljon asioita, joita en pysty tekemään, hän sanoo.
On kulunut seitsemän vuotta siitä, kun kruununprinsessalla diagnosoitiin krooninen keuhkofibroosi. Tauti aiheuttaa arpikudoksen muodostumista keuhkoihin, mikä vaikeuttaa hengittämistä.
Onko keuhkonsiirto siis kruununprinsessan kannalta oikea tie eteenpäin?
Kyllä, olemme tienneet koko taudin ajan, että näin se menee. Mutta mielestäni se tapahtui hieman nopeammin kuin olin kuvitellut ja toivonut, sanoo kruununprinsessa Mette-Marit.
Valmistellaan keuhkonsiirtoa