Kela ja asumismenojen enimmäismäärä
Jäin yllättäen työttömäksi ja haimme työkyvyttömän puolisoni kanssa asumistukea. Oli järkytys kun luimme, mitä ovat kelan hyväksymät vuokramenot, mietin onko tämä vitsi. Kunnassamme on erittäin huonosti tarjolla vapaita asuntoja ylipäätään, saati sitten edullisia. Nykyistä asuntoa olen pitänyt yleiseen tasoon nähden edullisena, vaan ei, yhä vuokra menee kelan rajojen yli. Samoin on kuulema täysi-ikäisellä pojallani, joka asuu niin pienessä yksiössä ettei sinne mahdu edes pakastinta tai pyykkikonetta.
Ihmettelenkin, miksi tukipäätöksiä tehdään epärealistisin odotuksin, kun rajat vastaavat huonosti ainakin kaupunkialueiden vuokratasoa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ylimenevän osan voi piilottaa eri tavoin, niin Kela ei kehota muuttamaan halvempaan koko ajan. Sen voi piilottaa vaikka suurempaan vesimaksuun, tai maksat lordille ylimenevän osa itse käteen tai jonkin toisen tilin kautta. Työttömänä ei ole hirveästi valinnanvaraa asunnoista, täytyy ottaa se minkä saa, maksoi mitä hyvänsä.
Luulet että monikin vuokranantaja suostuu tekemään kirjallisen vuokrasopimuksen pienemmälle määrälle ja sitten vaan luottaa siihen, että saa enemmän vuokralaiselta? :D :D
En minä mitään luule. Oma sopimukseni on tuollainen.
Se on petos sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni Helsingissä yksinasuvan kohdalla hyväksyttävä raja asumiskuluille on 715 euroa per kk plus vesi ja sähkö. Alle tuon hintaisia vuokrayksiöitä on hyvin tarjolla, itse asiassa kaikissa Hekan yksiöissä vuokra on alle tuon. Ja ihan mukavasti on vapaalla markkinallakin tarjolla asuntoja tuossa hintaluokassa.
Työtön ei käytännössä saa asuntoa Hekalta, jollei ole häätöuhkaa. Jos liikut markkinoilla sillä periaatteella, että sanot nykyisen asuntosi irti kun uusi varmistuu, niin et saa asuntoa Hekalta työttömänä koskaan.
No sitten pitää vaan jättää vuokrat maksamatta niin kyllä se häätöuhka noppaan toteutuu. Ja siinä vaiheessa Hekalta irtoaa asunto.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni Helsingissä yksinasuvan kohdalla hyväksyttävä raja asumiskuluille on 715 euroa per kk plus vesi ja sähkö. Alle tuon hintaisia vuokrayksiöitä on hyvin tarjolla, itse asiassa kaikissa Hekan yksiöissä vuokra on alle tuon. Ja ihan mukavasti on vapaalla markkinallakin tarjolla asuntoja tuossa hintaluokassa.
Ei todellakaan ole kaikissa Hekan yksiöissä vuokra alle 715 euroa. Nykyään myös Hekan uudiskohteiden ja peruskorjauskohteiden vuokrat jyvitetään myös siten että pienissä asunnoissa maksetaan huomattavasti korkeampaa neliövuokraa kuin isommissa. Yksiössä saattaa olla neliövuokra 26 €/neliö ja kolmiossa 15 €/neliö. Ei ole normaalista jyvityksestä kyse vaan pienissä asunnoissa asuvat laitetaan maksamaan osa isompien asuntojen vuokrista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ylimenevän osan voi piilottaa eri tavoin, niin Kela ei kehota muuttamaan halvempaan koko ajan. Sen voi piilottaa vaikka suurempaan vesimaksuun, tai maksat lordille ylimenevän osa itse käteen tai jonkin toisen tilin kautta. Työttömänä ei ole hirveästi valinnanvaraa asunnoista, täytyy ottaa se minkä saa, maksoi mitä hyvänsä.
Ei Kela pakota muuttamaan. Jos asunto on normeihin nähden ylihintainen, se erotus täytyy maksaa siitä toimeentuloen ns. Perusosasta.
Siitä ei ollut kysymyskään, vaan siitä että Kela valittaa ja vinkuu koko ajan, jos vuokra on liian suuri. Ei sellaista syyllistämistä jaksa kuunnella.
Eikä vingu. Itse vingut. Mun vuokra on 120e suurempi kuin normi, eikä Kela ole kertaakaan vinkunut siitä mulle. Maksan vinkumatta ylimenevän osan toimeentulotuen perusosasta, koska en terveys ym. tilanteen takia pysty muuttamaan. Sopiva asunto ja sijainti on minulle tärkeämpi kuin mikään muu. Tingin kaikesta muusta. Kela ei ole sen jälkeen maininnut asiasta mitä, kun ilmoitin että en aio muuttaa.
Byrokratialla ei ole tapana "vinkua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei käytännössä saa asuntoa Hekalta, jollei ole häätöuhkaa. Jos liikut markkinoilla sillä periaatteella, että sanot nykyisen asuntosi irti kun uusi varmistuu, niin et saa asuntoa Hekalta työttömänä koskaan.
No sitten pitää vaan jättää vuokrat maksamatta niin kyllä se häätöuhka noppaan toteutuu. Ja siinä vaiheessa Hekalta irtoaa asunto.
Hyvin lapsenuskoinen olet, läheskään kaikki asunnottomat/asunnottomaksi jäämässä olevat eivät saa Hekalta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
"1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään enintään 563 e/kk"
Tämä on tilanne Helsingissä jos et saa toimeentulotukea. Ja asumistuki korvaa tuosta 70% eli 395,1 euroa. Lisäksi tuosta vähennetään nykyään muuten vaan joku "perusomavastuu" ja jäljelle jää noin 362 e. Tuon vuokrasi ja asumistuen erotuksen maksat sitten työttömyyskorvauksesta, joka alimmillaan on verotuksen jälkeen muistaakseni noin 595 e /30 päivältä. Plus tietysti maksat siitä myös sen vuokran osuuden, joka ylittää tuon 563 e.