Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko teineille joululahjoja?

Vierailija
19.12.2025 |

Niin, missä iässä olette lopettaneet joululahjojen ostamisen lapsillenne vai annatteko vielä teini-ikäisille ja aikuisille lapsille lahjoja? Lähipiirissä useampi perhe on lopettanut lasten siirtyessä yläasteelle. Itse olen vela, mutta kyllä ostan vielä lukioikäisille kummilapsille lahjat ja syntymäpäivinä muistan rahalahjoilla. Onko yleistäkin jättää nuoret ilman lahjoja? Tämä siis ollut tuttavapiirissä jo pitkään käytäntö, ei mikään lamakauden juttu.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin annan. 

Vierailija
2/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet trollit eivät ymmärrä, että paljastavat kommenteillaan vain oman sairaan mielenmaisemansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska en tunne yhtään teiniä. 

Vierailija
4/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä saa rahaa ja/tai lahjakortin. Lisäksi jotain tarpeellista. 

Vierailija
5/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo lähipiiri. 

En tunne yhtäkään perhettä, jossa ei annettaisi lahjoja kotona asuville lapsille.  Sitten kyllä aikuisten kesken myöhemmin useat kyllä sopivat lahjattomasta joulusta. 

Vierailija
6/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein 40 ja saan vanhemmiltani lahjan jouluna. On itsekin tapana antaa lahjoja monille ystäville ja ystäväperheille, saan myös usein heiltä lahjoja.

Vierailija
7/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan kaikkea mitä tarvitsevat.  Hyviä lahjoja ovat itsenäisen elämän aloittamiseen tarvittavat tavarat. Pitkin vuotta kysyn ohimennen, että tykkääkö jostain vai ei, niin voi valita ostaa jotain mistä piti. Vaatteet ja elektroniikka ostetaan yhdessä, jotta tulee varmasti sopivaa.  Näin omille teineille.

Viimeksi  vein kummilapselle  joulukukan ja siskon teinille leffalippuja. Kerran ostin kampaamolahjakortin, kun hiukset olivat niin, että totesi, että olisi aika käydä ja tiesin missä käy.

Vierailija
8/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa annan niin saavat itse ostaa mitä haluavat. Pojalle 100€ ja tytölle 50€. 

Vierailija
9/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55v ja sain jo lahjan vanhemmiltani. Aina olen saanut.

Vierailija
10/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lahjojen antamisen kun tyttö muutti omilleen. Nykyisin annan rahaa, kai sekin lahja on.

Vierailija
11/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemissani suurperheissä, pääsääntöisesti uskovaisia, ei ole tapana antaa lahjoja enää isommille lapsille tai saavat jotain pientä, kuten suklaata tai joulukortin. Ehkä heille joulussa hengellinen sisältö on materiaa tärkeämpää.

Vierailija
12/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin sovittiin lahjattomasta joulusta siinä kun täytin 14v. Ei jättänyt traumoja, en ole suurperheestäkään. Jouluna panostamme hyvään ruokaan ja koko perhe satsaa rahaa mieluummin siihen kuin lahjoihin.

Vierailija
13/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 48 ja saan joka joulu ja syntymäpäivä lahjan vanhemmiltani.

Vierailija
14/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan joululahjoja myös aikuiselle lapselleni ja saan omalta äidiltäni joululahjan (ja hän minulta).

-N50

Vierailija
15/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan joululahjoja myös täysi-ikäisille lapsilleni. Ostan lahjat myös vanhemmilleni. Mutta kummilapsille olen ostanut joululahjat vain rippikouluikään asti. 

Saan itsekin lahjoja aikuisilta lapsiltani sekä omilta vanhemmiltani. Mieheni perheessä taasen ei ole tapana antaa joululahjoja aikuisille. Sekin on ihan ok.

Vierailija
16/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan jotenkin vähän surullisena sen hetken, kun teini-iän kynnyksellä joskus 12-13-vuotiaana lahjat muuttuivat ns. hyödyllisiksi aikuisten lahjoiksi. Sain mm. kynttelikön ikkunalle, uuden päiväpeiton ja jotain kahvikuppeja ja lautasia, koska lähipiirin aikuiset oli sitä mieltä, että nyt pitää ruveta keräämään jotain astiasarjaa kuin kapioarkkua...

Eihän teini-ikäinen tuollaisista lahjoista erityisesti innostu. Olisi edes ollut jotakin mieleistä, murrosikäiselle tytölle sopivaa tavaraa kuten kosmetiikkaa, hyviä kirjoja (luin paljon) tms. 

Omille teineilleni ostan ainakin yhden toivelahjan, tänä vuonna molemmat toivoi yhtä kirjaa, ja sitten jonkun hyödyllisen ja tarpeellisen lahjan, tänä vuonna kylpytakit ja uudet pyjamat. Lahjoja saavat toki myös isovanhemmilta, kummeilta ja toiselta vanhemmaltaan, pääasiassa lahjakortteja ja vaatetta.

Vierailija
17/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut tapana sen jälkeen kun täytin 18. Joulua vietetään kyllä muuten ja jos joku on vaikka sattunut tekemään syksyllä hilloa tai jotain muuta vastaavaa, niin niitä voi antaa lahjaksi, mutta mitään "lahjapakkoa" ei ole. Teininäkin lahjaksi saatiin rahaa suoraan tilisiirtona säästötileille.

Vierailija
18/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan lahjan aikuiselle lapselle.

Vierailija
19/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain pientä pehmeää pakettia laitan kun pyjama-aletkin on ennen joulua. Muuten rahaa niin voi sitten joulun välipäivinä tehdä mieluiset ostokset, käydä kavereiden kanssa kahvilla tai leffassa. Käydään yhdessä kaupassa niin saa lempiruokaa ja herkkuja, meillä ei ole jouluruokapakkoa vaikka niistäkin joku on toivelistalla. 

Ei ollut lapsenakaan mitään lahjaövereitä, joku toivelelu pehmeiden pakettien lisäksi. Tehtiin sitten joku pieni reissu, tyyliin Koiramäen joulu ja hotelliyö, kerran oltiin Tallinnassa. Viime vuonna risteily toisena joulupäivänä ja kyläily kaveriperheessä. 

Vierailija
20/20 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei enää aikuisille lapsille osteta eivätkä he meille. Ovat 23 ja 25. Toinen muutti kotoa 16v ja toinen 18v eikä sen jälkeen ole lahjoja osteltu. Kummilapsille en myöskään ole ostanut enää yläasteelle siirtyessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän