Erikoinen työharjoittelun/työnhakukokemus
Minulla on AMK-tutkinto ihan loppuvaiheissa.
Olen hakenut työharjoittelua kahdesta eri paikasta, joista molemmissa vedottiin alustavasti ohjausresurssipulaan. No sitten omilla hauillani sain selville, että sinne oli samaan aikaan menossa rekrytointi lähes samaan työhön, johon voi tulla palkalliseksi myös opiskelija.
Kerrottiinko tuosta minulle? Ei todellakaan. Tietysti työharjoittelun kuittaaminen palkkatyöllä olisi kelvannut, joten jätin varalta hakemukset enkä tietenkään tullut valituksi.
Velttous asiassa ihmetyttää, että minulle ei tiedotettu tuosta ollenkaan ja tuli sellainen kuva, että haun laittaminen näkymään oli vain muodollisuus, ja paikat on jo varattu tutuille.
Kommentit (5)
Työharjoittelu ja työpaikka ovat eri asia. Harjoitteluun koulut vaatii kaikenmoisia sitoumuksia henkilöstöltä esim. vastuuhenkilön joka opettaa ja katsoo opiskelijan perään. Tämä on todella raskasta sille henkilölle joka ohjaajaksi ryhtyy, siksi näitä harjoittelupaikkoja ei oikeastaan ole kun ei ole henkilöstöä joka tähän omien töiden ohella ryhtyisi. Työpaikkaan jotta voi hakea niin sulla tulee olla siihen tehtävää työkokemusta. Toki saat perehdytyksen mutta et saa ohjausta ja sun perään ei katota samalla lailla kuin harjoittelijan. Työpaikkaa et varmaan saanut koska sulla ei ollu relevanttia työkokemusta.
Eipä vaihdeta puheenaihetta kesken viikon
Nyt on Persujen naama viikko.
Teetkö työharjoittelusta siis sun gradun tai muun kirjallisen tuloksen jonka voit tehdä yrityksen tarpeeseen? Älä myy että tarvitse harjoittelupaikan vaan että etsit yritystä jonne tehdä sun opinnäytetyö. Mutta jos sun opinnot vaatii kongreettista harjoittelua niin tämä ei tietenkään onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Työharjoittelu ja työpaikka ovat eri asia. Harjoitteluun koulut vaatii kaikenmoisia sitoumuksia henkilöstöltä esim. vastuuhenkilön joka opettaa ja katsoo opiskelijan perään. Tämä on todella raskasta sille henkilölle joka ohjaajaksi ryhtyy, siksi näitä harjoittelupaikkoja ei oikeastaan ole kun ei ole henkilöstöä joka tähän omien töiden ohella ryhtyisi. Työpaikkaan jotta voi hakea niin sulla tulee olla siihen tehtävää työkokemusta. Toki saat perehdytyksen mutta et saa ohjausta ja sun perään ei katota samalla lailla kuin harjoittelijan. Työpaikkaa et varmaan saanut koska sulla ei ollu relevanttia työkokemusta.
Kyllä minä aikoinaan harjoittelussa tein niitä normaaleja työtehtäviä kesällä kun vakkarit lomaili. Ohjaajakseni nimitetty oli kesälomalla melkein koko harjoitteluni. Työmenestys oli näin jälkikäteen ajateltuna vähän niin ja näin koska minut heitettiin oikeasti sinne syvään päätyyn, olin ekan vuoden opiskelija vaativalla alalla. Katsotaanko jossain muka oikeasti opiskelijoiden perään?
Yksi vaihtoehto on, että paikkaan ei valittu ketään, mutta asiakkaalle pitää näyttää, että hyvin menee ja rekryt käynnissä.