Mikä oli entisaikaan kouluissa paremmin kuin tänä päivänä? Yksi asia, mikä mulle tulee heti mieleen on pulpetit.
Entisaikaan, mun omana kouluaikana oli kiva kun jokaisella oli oma pulpetti, mihin laittaa omat tavarat talteen. Siellä ne pysyi tallessa ja hyvässä järjestyksessä. Oli ihana kun sai tuoda vielä sellaisen pulpetinpohjapaperin sinne pulpetin pohjalle, minkä itse halusi.
Nyt kun oma lapsi on koulussa, pulpeteista on kuulemma luovuttu kokonaan. Tilalla on pelkkä pöytä ja luokan nurkassa joku lokerikko, missä jokaisella oppilaalla oma lokero, mihin laittaa tavarat. Siinä sitten ees taas rampataan oman pöydän ja lokerikon väliä ja yritetään pitää huoli omista tavaroista, ettei ne rikkoudu tai häviä.
En ymmärrä, että miksi niistä peruspulpeteista on pitänyt edes luopua?
Kommentit (4)
Samaa olen ihmetelly. Oli oma kannellinen pulpetti ja kaikki pysyi järjestyksessä sen sisällä. Jopa repulle oli pulpetin sivussa pieni koukku, joten reppua ei tarvinnut pitää maassa.
Se, että kouluun mentiin oppimaan, ja opettajat opettivat. Luokissa ei ollut apukoululaisia vaan kaikki oppilaat olivat samalla tasolla. Tunneilla tehtiin muistiinpanoja joten oli pakko osata lukea ja kirjoittaa.
Nykykouluissa oppimisympäristössä kuuluu saada kiipeillä ja roikkua verhoissa, jos siltä sattuu tuntumaan. Saa maata mahallaan lattialla ja kuolata tai pitää käsittämätöntä älämölöä tyyliin: ääääoooaaaauuumöööääääööö. Todistuksiin vaan kymppejä ettei mammat ja papat suutu ja nosta oikeuskannetta. Tällä hetkellä Korkeasaaresta löytyy enemmän älykkyyttä kuin kaikista kouluista yhteensä.
Kuri ja järjestys ja opettajaa toteltiin .