Kumpi on syyllinen äkkijarrutuksen tehnyt vai perään ajanut?
Koira juoksi tielle, tuli refleksinomainen äkkijarrutus ja takana peräänajo. Kumpi on syyllinen jarruttaja vai peräänajaja?
Kommentit (32)
Jarruttaja on syyllinen vain siinä tapauksessa, että on jarruttanut äkkiarvaamatta ilman pätevää syytä. Koiran väistäminen on pätevä syy.
Pitäkää ne turvavälit.
Peräänajaja lähes aina. Jos edessä ajava kiusaksi olisi tahalleen jarratutellut ilman syytä, niin voisi mennä toisin päin, mutta hankala näyttää toteen ilman takana ajavan videotaltiointia.
Vierailija kirjoitti:
Peräänajaja. Täytyy pitää riittävä turvaväli ja pystyä pysäyttämään auto näkyvällä tieosuudella.
Kyllä ja pitää keskittyä liikenteeseen eikä kännykkään.
Peräänajaja. Turvavälin pitää olla sellainen että ehtii reagoimaan yllättäviin tilanteisiin.
Auto pitää saada pysähtymään tien näkyvällä osuudella, jos edellä oleva äkisti pysähtyy niin takana tulevan on saatava auto pysähtymään siksi on keksitty turvaväli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peräänajaja. Täytyy pitää riittävä turvaväli ja pystyä pysäyttämään auto näkyvällä tieosuudella.
Kyllä ja pitää keskittyä liikenteeseen eikä kännykkään.
Kännykkäkielto liikenteessä, mutta en ole nähnyt tai kuullut että olisi sakotettu. Sama homma sumuvalojen käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Aina peräänajajan syy.
Usein myös jos risteyksessä edellä oleva auto valuu keulaan niin syy on syyttömän kenen keulaan valui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina peräänajajan syy.
Usein myös jos risteyksessä edellä oleva auto valuu keulaan niin syy on syyttömän kenen keulaan valui.
Juuri näin. On jätettävä tarpeeksi väliä edellä olevaan, että myös vahingossa tapahtuva mäessä taaksepäin valuminen on mahdollista. Etenkin raskaiden autojen puskurissa kiinni jonottaminen on suoranaista typeryyttä.
Perään ajava on aina syyllinen koska on hänen tehtävänsä valvoa sopivaa turvaväliä.
Peräänajaja. Liian pieni turvaväli.
Kuka jonkun rakin takia tekee äkkijarrutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Peräänajaja. Täytyy pitää riittävä turvaväli ja pystyä pysäyttämään auto näkyvällä tieosuudella.
Asia, jonka aniharva kuski ymmärtää. 100 metriä maantiellä olisi minimi mutta normaalisi tuohon matkaan saadaan sopimaan 3 autoa. Kelistä riippumatta.
Yks päivä kovassa lumituiskussa ajettiin n. 70 km/h ja niin vaan joku elämäänsä kyllästynyt tunki muutaman metrin päähän. Ihan kuin olisin jonossa voinu ajaa kovempaa tai sen oma matka olis edenny jotenkin nopeammin. Kortti pois tuollaisilta ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jonkun rakin takia tekee äkkijarrutuksen?
Kaikki. Inhimillinen paniikkireaktio painaa jarrua, jos jotain tulee eteen. Sitten myöhemmin vasta ehtii ihmetellä, oliko se lapsi vai koira vai orava.
Vierailija kirjoitti:
Peräänajaja. Täytyy pitää riittävä turvaväli ja pystyä pysäyttämään auto näkyvällä tieosuudella.
Ei ole aina
Peräänaja maksaa. On olemassa vaatimus turvavälistä eli 3 s sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Jarruttaja on syyllinen vain siinä tapauksessa, että on jarruttanut äkkiarvaamatta ilman pätevää syytä. Koiran väistäminen on pätevä syy.
Pitäkää ne turvavälit.
Kirjota sama ählyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peräänajaja. Täytyy pitää riittävä turvaväli ja pystyä pysäyttämään auto näkyvällä tieosuudella.
Ei ole aina
Kyllä pääsääntöisesti. Ehkä luonnonmullistus tai ohjus voisivat tehdä poikkeuksen.
Tube täynnä typeriä brake check videoita missä porukka jarruttelee rekkojen edessä.
No, kamerat kuvaa ja urpot saa maksaa.
Peräänajaja. Täytyy pitää riittävä turvaväli ja pystyä pysäyttämään auto näkyvällä tieosuudella.