Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nuoren urasuunnitelmiin puuttua?

Vierailija
18.12.2025 |

Meillä on kotona helvetti irti ja ovet paukkuvat.

19-vuotias tytär kirjoitti tänä syksynä ylioppilaaksi, todistuksessa on älliä, eetä ja yksi m. Siis todella hyvät paperit. Tyttö haaveilee nyt tosissaan, että hakeutuu lähihoitajan opintoihin! Syynä tähän jokin tet-harjoittelukokemus päiväkodista. Haluaa siis lastenhoitajaksi, mutta kuulemma voisi innostua myös vanhustyöstäkin.

Minulla on itselläni työkokemusta molemmista hommista muutaman vuosikymmenen takaa ja oman työni takia olen valitettavan hyvin perillä hoitoalan valtavista ongelmista. Minun käsitykseni on, että ala on todella raskas sekä henkisesti että fyysisesti, palkka yksi Suomen pienimmistä ainakin lastenhoitajalla, jos ei saa mitään lisiä ja useissa paikoissa todella surkea työilmapiiri ja johto. Nyt meneillään juuri isot yyteet kaikkialla, hoitajia irtisanotaan, vajaamiehityksellä tehdään mitä keretään vanhuspaikoissa.

19 vuotias, minun silmään vielä teini-ikäinen, ei tällaisia osaa ajatella eikä ole ollenkaan kiinnostunut esim. palkasta yhtään. 

Tajuan, että ammattinsa jokainen valitsee itse eikä liikaa saisi painostaa ja ohjailla, mutta vaikeaa on. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti et voi mitää. Täysi-ikäinen nuori. 

Niin minullakin tyttö halusi poliisiksi ja valmistuu pian. Minä en olisi halunnut työn vaarallisuuden takia. Yritin puhua, että miettisi muita ammattia, mutta ei auttanut. 

AP, voit vain puhua, mutta et muuta, jos se ei auta niin et voi mitään.

Vierailija
2/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*muita ammattia = muuta ammattia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kertoa oman kokemuksesi, mutta sitten annat hänen itse päättää ja olet hiljaa. Ei hänen olisi ollut täysi-ikäisenä ihmisenä mikään pakko edes kertoa koko asiaa sinulle. Kertoi kuitenkin. Kunnioita sitä ja häntä.

Vierailija
4/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä pitkään aikaan ole kukaan pärjännyt vain yhdellä koulutuksella koko työuraa. Vaikka eduskunta on vaikeuttanut uudelleenkouluttautumista, niin se on edelleen mahdollista. Uskon, että lähihoitajan koulutuksella pystyy jatkossakin tekemään keikkatyötä opintojen ohella.

Vierailija
5/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taitaa olla jo liian myöhäistä ilmoittautua kevään ylioppilaskirjoituksiin korottamaan kokeita, mutta menee sitten myöhemmin korottamaan ja hakee lääketieteelliseen tai edes AMK:hon.

Vierailija
6/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajapohjalta on helppo hakea muihin terveysalan opintoihin myöhemmin jos haluaa.

Vierailija
7/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta ehdottomasti toteuttamaan unelmiaan. Kerta tyttö on fiksu ja hyvä koulussa, niin onnistuu se alanvaihto sitten myöhemminkin, jos haluaa. Ehkä sen verran voisi vinkata, että kannattaisi mielummin hankkia LTO:n pätevyys. Heistä on päiväkodeissa pulaa. Palkka on hieman parempi. Työtehtävät suurin piirtein samoja mutta lisäksi ovat mukana tekemässä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmia ja vastaavat siitä päiväkodin viikko-ohjelmasta. Opinnot ovat kuitenkin vain sen kolme vuotta, joten ajallisesti sama panostus.

Vierailija
8/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran puutuin lastenpsykiatriasta haaveilevan tyttären uratoiveisiin että kysyin kestäisikö hän työssään 12v huorittelevaa lasta joka käy päälle puukon kanssa. Itse kuitenkin elänyt normaalin turvallisen lapsuuden ja nuoruuden ilman traumoja. 

Siirtyi sitten yrityspsykologiaan ja johtamiseen ja on oikealla alalla. 

Vierailija
9/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, ehtii vielä lukea itselleen vaikka mitä tutkintoja myöhemmin. Yo-pohjalta se on max kaksi vuotta, kun on ammattikoulun paperit kädessä. 

Voi hakea myöhemmin korkeakouluun jos haluaa ja noilla papereilla pääsee sisään helposti (plus bonuksena ei hassaa ensikertalaisuuspisteitä ammattiin, joka ei välttämättä olekaan oma, kun hakee nyt amikseen) 

En oikein ymmärrä asennetta, että ammatin pitäisi olla ikuinen? Luin itse lähäriksi lukion jälkeen, koska se oli helppo tie enkä tiennyt mitä muuta olisin tehnyt. Työstä en sitten välittänyt ja luin myöhemmin toisen ammatin korkeakoulussa, mutta opiskeluajoilta jäi hyviä kavereita ja paljon mukavia muistoja. 

Lisäksi vielä olin ainakin itse niin loppu lukion jälkeen, että oli kiva tehdä helppoa käytännön opiskelua/työtä vähän aikaa. 

Anna tyttäresi valita itse tiensä, muuten pilaat vaan välinne. 

Vierailija
10/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähihoitajaksi lukiosta, miksi ei varhaiskasvatuksen opettajaksi? Varsinkin kun siis jatkossa päiväkodeissa pitää olla korkeakoulutettuja opettajia aiempaa enemmän (ja vastavuoroisesti vähemmän lähihoitajia siis).

Vierailija
11/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää puuttua mikäli hän aikoo jotain perussuomalaisuuteen liittyvää. Taistolaiskommunismi muuttunut sellaiseksi.

Vierailija
12/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat puuttui, kuuntelin enkä ole vieläkään antanut sitä heille anteeksi. 

N32 unelmat kuolleet ja siivet katkottu 

Vierailija
13/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kannattaa ja pitää puuttua. Uudelleen kouluttautuminen on tehty korkeakoulutasolla mahdottomaksi. Siksi ensimmäisen tutkinnon on oltava työllistävä ja kiinnostava. Uuden tutkinnon voi toki tehdä, jos sattuu pääsemään niille muutamalle paikalle sisään valtavasta hakijajoukosta ja jos on varaa elättää itsensä tutkinnon ajan. Mitään tukiahan ei enää saa uuteen tutkintoon.

Nuorilla on usein hyvin hatarat käsitykset työelämästä ja eri ammateista. On meidän aikuisten tehtävä auttaa tekemään valinnat.

Vierailija
14/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä työväenluokan ajattelua, että annetaan lasten tehdä eeppisiä virheitä ammatinvalinnassa, Oma lapsi on vasta ala-asteella ja keskustelemme usein tulevaisuudesta ja uravalinnoista. Olen kertonut reilusti, että jos haluaa elää samanlaista elintasoa kuin nyt elää, pitää koulussa pärjätä ja vapaallakin lukea lukea ja lukea.  Olen kertonut mitä eri aloilla suurin piirtein tienaa ja millaista työ on.  

Vierailija
15/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajapohjalta on helppo hakea muihin terveysalan opintoihin myöhemmin jos haluaa.

Saako opintotuet moneen kertaan ?

Vierailija
16/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä yrittää. Tuossa nyt ainakin kysyisin että mitä järkeä mennä lähihoitajaksi kun voi mennä amk:un ja sairaanhoitajaksi?

Vierailija
17/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat puuttui, kuuntelin enkä ole vieläkään antanut sitä heille anteeksi. 

N32 unelmat kuolleet ja siivet katkottu 

Omalla kohdallani äitini haukkui tyyliin kaikki, mihin uskalsin hakea. Vääriä kuulemma olivat. Äitini mukaan olisi pitänyt mennä Laajasalon opiston medialinjalle, mikä nyt virallinen nimi nyt onkaan. Tuo sitä paitsi oli maksullinen koulutus ja varmasti äitini olisi seuraavaksi valittanut tuosta. Mitään muuta, mihin äitini mielestä olisi pitänyt hakea ei äitini oikein suostunut sanomaan. Lopulta olen käynyt lukion jälkeen kaksi koulua ammatillisen ja AMK:n. Siihen, mitä oikeasti olisin halunnut eli opinnot Helsingin yliopistossa valtiotieteellisessä en koskaan päässyt. 

Vierailija
18/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä työväenluokan ajattelua, että annetaan lasten tehdä eeppisiä virheitä ammatinvalinnassa, Oma lapsi on vasta ala-asteella ja keskustelemme usein tulevaisuudesta ja uravalinnoista. Olen kertonut reilusti, että jos haluaa elää samanlaista elintasoa kuin nyt elää, pitää koulussa pärjätä ja vapaallakin lukea lukea ja lukea.  Olen kertonut mitä eri aloilla suurin piirtein tienaa ja millaista työ on.  

Tule kertomaan vasta sitten, kun sun lapsi on käynyt ne paremmat koulut ja töissä siellä paremmissa uravalinnoissaan. 

Vierailija
19/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut alkua pidemmälle. Kirjoitus ei antanut ymmärtää, että antaisi jotain.

Kyseessäkö ei ole sinun elämäsi vaan toisen irrallisena yksilön elämän. Puhua voit, et muuta. Ellet sitten halua olla diktaattori ja runnoa tahtosi väkisin läpi ja rikkoa toisen elämä/haaveet/tulevaisuus. 

Vierailija
20/21 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, hän on aikuinen ja päättää ihan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän