Miksi ravintolat ei välitä asiakkaiden allergioista? Kauheita tilanteita!
Käyn suhteellisen usein, ja nyt joulun alla etenkin, työn puolesta syömässä eri seurueissa ulkona. Asiakkaita viedään joululounaille ja illalliselle, omassa työpaikassa työryhmät ja yksiköt käyvät ulkona syömässä.
Kun sihteeri tekee pöytävarausta, keittiölle toimitetaan lista mukaan tulijoiden allergioista ja erityisruokavalioista. On pähkinäallergiaa, yliherkkyyttä tietyille mausteille tai yrteille jne. Oireet ovat todella ikäviä, jopa hengenvaarallisia. Jollekin tulee hengenahdistusta, jollekin puhkeaa migreeni tms.
Kahdeksan kertaa kymmenestä keittiö ei näytä välittävän mitenkään näistä etukäteen pöytävarauksen yhteydessä heille toimitetuista tiedoista. Tai jos pääruoan yhteydessä välittääkin, niin jälkiruoan kanssa ei enää jne. Allergikkojen täytyy itse aina varmistaa ja vielä kerran varmistaa, että mitä ruoassa on.
Voisiko joku keittiöalan ihminen kertoa, miksi näin? Miten voi olla?
Istuin eilen hyvän ravintolan illallisella, jossa pähkinäallergiselle tuotiin eteen jälkiruoka, joka oli kauttaaltaan ripoteltu ja koristeltu pähkinällä. Toiselle useille yrteille allergiselle tuotiin ruoka, jossa kastikepohjassa oli käytetty kaikkia allergisoivia yrttejä ja niitä oli ripoteltu vielä annoksen päällekin koristeeksi. Onneksi ihmiset olivat itse valppaina asian kanssa, muuten olisi asiakasillallinen päätynyt päivystykseen.