Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela teki fiksun ratkaisun tukien saajille joulua ajatellen:

Vierailija
17.12.2025 |

Ne, jotka saavat jättää päivärahahakemuksensa ajalla 19.-23.12., saavatkin nyt jättää hakemuksen jo perjantaina 19.12., jolloin rahat ehtivät tilille 23.12. eli juuri ennen joulua. Tuo helpottaa omaakin tilannettani, sillä jos jättäisin hakemuksen lauantaina 20.12. (niin kuin oikeasti pitäisi), niin ke jouluaattona ei raha tilille olisi tullut vaan vasta maanantaina 29.12. joulun jälkeen.

"Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy 19.23.12.2025

ilmoituksen voi palauttaa 19.12.2025

rahat ovat tilillä aikaisintaan 23.12.2025."

https://www.kela.fi/ajankohtaista/hoida-kela-asiat-ajoissa-ennen-joulua…

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää saatanat töihin niin ei tarvitse päivien kanssa puljailla

Missä olet itse töissä?

Vierailija
22/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne ehtii käsitellä nuo hakemukset noin nopeasti.🤔

Kyllä mulle tulee aina muutenkin jos laitan keskiviikkona niin rahat on perjantaina.  Siellä näkee heti mulla se maksupäivä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli ennen ajateltu vetonpaluut juuri joulukuussa että jää rahaa sekä joulun että uuden vuoden ruokajuoma . Vähän lahjoja.  

Vierailija
24/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä merkitystä sillä on saako rahaa nyt vai ensi viikolla, jos kuitenkin saa saman rahan. Eri asia jos puhe on monesta kuukaudesta.

Tuosta "mä en" alusta näkee jo että olet ylimielinen  täysi mulkku.

Vierailija
25/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää saatanat töihin niin ei tarvitse päivien kanssa puljailla

Missä olet itse töissä?

Syvä hiljaisuus.

Vierailija
26/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno uutinen. Heti kun Lehtonen on poissa, alkaa homma toimimaan asiakaslähtöisesti.

Vierailija
27/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan tuet 29 päivä. Olen koko vuoden säästänyt kyllä että on minulla joku 2500 euroa säästössä. Joskus vuosia sitten  jouluna minulla ei ollut rahaa kun joku 7 euroa ja söin jouluna makarooneja koska kelatuet tuli vasta joulun jälkeen. Sen jälkeen päätin että alan säästämään ihan tammikuusta alkaen joka kuukausi säästän rahaa.

Se onkin fiksua säästää aina vähän että jouluna saa sitten kunnon ruuat.

Joulun jälkeen samalla rahalla saa Teslallisen jouluruokaa punalapuilla.

Vierailija
28/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ovat aikaisintaan tileillä." Eli ei välttämättä ole.

Päivärahan jatkohakemus menee automaatiokäsittelyyn edellyttäen että lisäselvitettävää ei ole. Näin on ainakin itselläni joka kerta ollut. Eli alustava maksupäivä tulee heti näkyviin kun hakemus on lähetetty, ja saman päivän aikana yleensä näkyy virallisesti maksupäivä. Niin se on tähän asti mennyt, että jos vaikka maanantaiaamuna jättää hakemuksen, niin raha on keskiviikkona tilillä. Eli yksi pankkipäivä siinä välissä. Sama se on toimeentulotuen kohdalla. 

Ap

Vierailija
29/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkohakemukset, joissa ei ole lisäselvitettävää, menevät automaatiokäsittelyyn. Sama se oli liitossa (Pam).

Vierailija
30/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä merkitystä sillä on saako rahaa nyt vai ensi viikolla, jos kuitenkin saa saman rahan. Eri asia jos puhe on monesta kuukaudesta.

Et ole koskaan ollut vähissä rahoissa ja odottanut rahapäivää?

Vierailija
31/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan tuet 29 päivä. Olen koko vuoden säästänyt kyllä että on minulla joku 2500 euroa säästössä. Joskus vuosia sitten  jouluna minulla ei ollut rahaa kun joku 7 euroa ja söin jouluna makarooneja koska kelatuet tuli vasta joulun jälkeen. Sen jälkeen päätin että alan säästämään ihan tammikuusta alkaen joka kuukausi säästän rahaa.

Miksi vasta 29. pv? Voit varmaan jättää hakemuksen 19.pv kuten tuossa Kelan tiedotteessa lukee.

Vierailija
32/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En niin, että muutamalla päivällä olisi ollut merkitystä. Niin tiukalle ei kannata talouttaan päästää. Tässähän oli kyse työttömyyskorvauksesta, ei toimeentulotuesta.

Vierailija
33/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina saanut vanhemmiltani kun vaan pyytänyt.

Vierailija
34/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ovat aikaisintaan tileillä." Eli ei välttämättä ole.

Tarkistin kalenterista ja 2014 minulla oli sama tilanne, ja Kela tarjosi silloin saman mahdollisuuden, ja silloin ainakin rahat olivat tilillä 23.12.  Toki nyt työttömiä on enemmän ja moni muukin asia on muuttunut, mutta tarkoitus lienee, että mahdollisimman moni saisi korvaukset ennen jouluaattoa.

Todellakin toivon, että kaikki tarvitsevat saavat tiedon tästä. 

Omalta kohdaltani laitan työttömyysilmoituksen torstain ja perjantain välisen yön ensi tunnilla, jotta työttömyyskorvaus todellakin tulisi 23.12.

Hyvää joulua kaikille. 

Ps. Ei tehdä tästä nyt "työttömät vs. työlliset" ketjua. 

Vierailija
35/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan tuet pitäisi maksaa kuitteja vastaan, jolloin säästäminen olisi mahdotonta. Nythän sinä omin sanoin todistat että tuet ovat aivan liian suuria.

Hyvä idea. Kelaan pitäisi palkata tuhansia työntekijöitä lisää, että kaikki kuitit ehditään käydä läpi.

Vierailija
36/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen hakemuksen käsittely vie pari viikkoa, seuraavat käsitellään automaattisesti 2 päivässä. 

Vierailija
37/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietipä jos olisit Kelan työttömyystuella ja saisi juuri sen verran rahaa, että selviät tukikauden loppuun juuri ja juuri. Säästöjä ei olisi. 

Sitten joulunaikaan maksupäivä sijoittuisikin pyhien takia niin, että joutuisit odottamaan seuraavaa tukea lähes viikon. Eli sun pitäisi elää 4 viikon tuloilla 5 viikkoa.  Kun se 4 viikonkaan tuki ei riitä mihinkään.

Mietipä itse tätä kun mätät kinkkua naamaan jouluna. 

Vierailija
38/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietipä jos olisit Kelan työttömyystuella ja saisi juuri sen verran rahaa, että selviät tukikauden loppuun juuri ja juuri. Säästöjä ei olisi. 

Sitten joulunaikaan maksupäivä sijoittuisikin pyhien takia niin, että joutuisit odottamaan seuraavaa tukea lähes viikon. Eli sun pitäisi elää 4 viikon tuloilla 5 viikkoa.  Kun se 4 viikonkaan tuki ei riitä mihinkään.

Mietipä itse tätä kun mätät kinkkua naamaan jouluna. 

Mutta jos yksi tuki maksetaan aikaisemmin kuin yleensä, niin seuraavaan maksupäivän on sitten vastaavasti pidempi aika. Mitä väliä?

Vierailija
39/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle tulee aina muutenkin jos laitan keskiviikkona niin rahat on perjantaina.  Siellä näkee heti mulla se maksupäivä

Jos haluaa saada työttömyystuen Kelasta ajoissa, kannattaa hakemus tehdä heti keskiyön jälkeen. 

Vierailija
40/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa saada työttömyystuen Kelasta ajoissa, kannattaa hakemus tehdä heti keskiyön jälkeen. 

Mulle on tullut raha ihan yhtä ajoissa vaikka olen jättänyt sen aamullakin (olen tosin monesti jättänyt heti puolen yön jälkeen).