Kela teki fiksun ratkaisun tukien saajille joulua ajatellen:
Ne, jotka saavat jättää päivärahahakemuksensa ajalla 19.-23.12., saavatkin nyt jättää hakemuksen jo perjantaina 19.12., jolloin rahat ehtivät tilille 23.12. eli juuri ennen joulua. Tuo helpottaa omaakin tilannettani, sillä jos jättäisin hakemuksen lauantaina 20.12. (niin kuin oikeasti pitäisi), niin ke jouluaattona ei raha tilille olisi tullut vaan vasta maanantaina 29.12. joulun jälkeen.
"Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy 19.23.12.2025
ilmoituksen voi palauttaa 19.12.2025
rahat ovat tilillä aikaisintaan 23.12.2025."
https://www.kela.fi/ajankohtaista/hoida-kela-asiat-ajoissa-ennen-joulua…
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ehtii käsitellä nuo hakemukset noin nopeasti.🤔
Kyllä mulle tulee aina muutenkin jos laitan keskiviikkona niin rahat on perjantaina. Siellä näkee heti mulla se maksupäivä
Jos haluaa saada työttömyystuen Kelasta ajoissa, kannattaa hakemus tehdä heti keskiyön jälkeen.
Mulle on tullut raha ihan yhtä ajoissa vaikka olen jättänyt sen aamullakin (olen tosin monesti jättänyt heti puolen yön jälkeen).
Mutta entä jos olisit jättänyt hakemuksen iltapäivällä tai illalla?
Vierailija kirjoitti:
Minulle soitti virkailija tänään. Uhkaili kaikennäköisillä kiristyksillä, ensi vuonna. Jäi surkea olo juuri ennen joulua. Meni koko joulufiilis. Haen töitä, mutta en kelpaa. Ikää 63.
Etkö oo saanut säästöjä jos oot tehnyt töitä.
Jännä kuinka kelalla alkoi taas hommat sujuun paremmin ilman nepovauvaa johtajaa, erityislaatusen jännä!
: ]
SillVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä merkitystä sillä on saako rahaa nyt vai ensi viikolla, jos kuitenkin saa saman rahan. Eri asia jos puhe on monesta kuukaudesta.
Et ole koskaan ollut vähissä rahoissa ja odottanut rahapäivää?
Olen aina saanut vanhemmiltani kun vaan pyytänyt.
Silloin kun on lapsi niin ei voi elää kädestä suuhun eli tilillä pitää olla rahaa ettei tarvi kieli pitkällä odottaa .
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä merkitystä sillä on saako rahaa nyt vai ensi viikolla, jos kuitenkin saa saman rahan. Eri asia jos puhe on monesta kuukaudesta.
On sillä merkitystä. Esimerkiksi minä olen liikuntarajoitteinen ja joudun ostamaan aivan kaiken kotiinkuljetettuna. Tukien varassa elävänä yritän säästää kuljetusmaksuista ja teen ruoka- ja päivittäistavaratilauksen kolme kertaa kuukaudessa. On siinä eronsa, saako jollakin tarkastelujaksolla rahaa perjantaina vai vasta maanantaina.
Koska saan toimeentulotukea, en saa säästää ollenkaan. Tilillä "lojuvan" summan ei tarvitse olla kovin suuri, jotta Kela saa syyn harkita toimeentulotuen pienentämistä.
Tänä vuonna joulu ei vaikuta minuun, mutta vuodenvaihteessa maksupäivä hyppää taas viikonlopun yli, ja loppiainen on pelotteena heti perään; esimerkiksi palvelunestohyökkäys voi tehdä kaikenlaista kiusaa. Kuvittelepa omalle kohdallesi, että kaupasta ilmoitetaan, että ruoat on kerätty, mutta tilillä ei ole katetta.
Olen ollut työtön (täysin työkyvytön) niin pitkään, että olen tottunut puljaamaan maksupäivien kanssa. Pari vuotta sitten hyppäyksiä kuitenkin oli loppiaisena, pääsiäisenä, vappuna ja juhannuksena ja taisi olla pari loppuvuodestakin. Silloin kävi työlääksi. Ei siis hakemusten tekeminen ja kalenterin tuijottaminen, vaan se, että koko ajan joutuu ajattelemaan sitä, miten onnellista elämä oli vielä silloin, kun oli töitä eli palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ehtii käsitellä nuo hakemukset noin nopeasti.🤔
Kyllä mulle tulee aina muutenkin jos laitan keskiviikkona niin rahat on perjantaina. Siellä näkee heti mulla se maksupäivä
Jos haluaa saada työttömyystuen Kelasta ajoissa, kannattaa hakemus tehdä heti keskiyön jälkeen.
Mulle on tullut raha ihan yhtä ajoissa vaikka olen jättänyt sen aamullakin (olen tosin monesti jättänyt heti puolen yön jälkeen).
Mutta entä jos olisit jättänyt hakemuksen iltapäivällä tai illalla?
No silloin se todennäköisesti ei olisi ehtinyt lähteä maksuun jos illalla lähettää, iltapäivästä en tiedä. Tämä siis oma oletukseni.