Väsyttääkö teitäkin tämä jatkuva pimeä sadekeli?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Juuri hetki sitten laskeskelin, että vielä 4 päivää talvipäivän seisaukseen. Joulun jälkeen minulla yleensä fiilis vähän paranee, kun tiedän, että joka päivä on minuutin tai kaksi pidempi päivä mitä eilinen oli.
Ikävintä oli loka-marraskuussa kun päivä lyhenee ja jouluun on vielä aikaa. Näihin aikoihin piristyy, koska pian voi alkaa odottaa kevättä. Valon määrä lisääntyy, mieli kevenee.
Ensimmäisen parin viikon aikana seusauksesta valon määrä ei toki lisäänny kuin vartin verran. Eikä ole juuri pimentynytkään enää moneen viikkoon. Tuskin huomaat käytännössä mitään eroa ainakaan kahteen viikkoon, jos et tuijota silmä kovana laskuaikoja almanakasta. Nousuajoissa ero on nollatasoa.
Vaikutus on lähinnä psykologinen. Mistään tätä tuskin huomaisi paljaalla silmällä moneen viikkoon, jos ei tietäisi, että päivä alkaa pitenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa nukuttamaan heti, kun iltapäivällä alkaa pimeys. Jos edes paistaisi joskus aurinko, niin se piristäisi. Täällä Etela- Suomessa on se kaamos, eikä Lapissa.
Etelä-Suomessa ei ole kaamosta. Kaamos eli polaariyö on vuotuinen ajanjakso, jonka aikana aurinko ei nouse horisontin yläpuolelle. Ilmiö esiintyy maapallon napapiireillä ja niitä korkeammilla leveysasteilla. Mitä lähemmäs napoja mennään, sitä aikaisemmin kaamos alkaa ja sitä pidempi on kaamosaika.
Jos oikein saivarrellaan, niin oikeaa polaariyötä (täysin pimeää ympäri vuorokauden) ei koeta Suomen alueella lainkaan. Aina on jokunen tunti vähintään hämärää.
Parempi tämä kuin se jatkuva ja tukala helle jota ei pääse karkuun minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Parempi tämä kuin se jatkuva ja tukala helle jota ei pääse karkuun minnekään.
Sitä parempi kyllä, mutta tynnyrin pohjalta joutuu kaapimaan, että löytää tätäkin huonomman.
Ei oikeastaan, mikä tuntuu hämmentävältä, kun yleensä mua väsyttää pimeys ja pilvisyys. Ehkä kroppa on itsellä jotenkin jo sopeutunut, kun tätä samaa harmautta ollut koko syksy.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan, mikä tuntuu hämmentävältä, kun yleensä mua väsyttää pimeys ja pilvisyys. Ehkä kroppa on itsellä jotenkin jo sopeutunut, kun tätä samaa harmautta ollut koko syksy.
En tiedä kuvittelenko vaan, mutta marraskuu ainakin vaikutti tänä vuonna normaalia auroinkoisemnalta.
Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen Oulussa ei ole lunta jouluna. Tykkään! Mystistä ja kaunista tällainen pimeys ja sade. Ei väsytä yhtään!
Ei. Tämä on ihanaa jatkuvan hellehelvetin vastapainoksi.
Vierailija kirjoitti:
Pimenee vielä 32 tuntia.
Ja talviaikaa jäljellä sata päivää.
Ei. Se ahdistaa että alkoi sataa lunta just ja liukkaat alkaa taas. Jatkuva kaatumisen pelko.
Ei väsytä, tuossahan tuo päivä alkaa ihan koht'sillaan pitenemään.
Muut syyt voivat välillä aiheuttaa väsyä.