Wal-Martin rekkakuskit tienaavat keskimäärin noin 87 500 dollaria (noin 77 000 euroa) vuodessa, mikä vastaa noin 6400 euron kuukausipalkkaa.
Yhtiön kuljettajaksi päästäkseen henkilöllä täytyy olla vähintään 30 kuukautta työkokemusta viimeiseltä kolmelta vuodelta, sekä puhdas turvallisuushistoria.
Vertailun vuoksi, Suomessa keskiansio yksityisellä sektorilla on Tilastokeskuksenmukaan 3631 euroa kuukaudessa ja mediaaniansio 3220 euroa kuukaudessa.
Kommentit (48)
siellä ameriiikassa maksetaan koko eläminen itse. ei ole lapsperheille tukietuuksia, hammashoito, terveydenhoito, kaikki maksetaan itse ja kalliimman kautta. Tuo palkka on siellä ei ole kovinkaan suuri. Lasten koulut voivat maksaa helposti useita kymmeniä tuhansia dollareita vuodessa. onhan siellä yleisiäkin kouluja, mutta ne on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla melko matalaälyinen, että ei ota huomioon paikallisia kuluja.
Ei ne kulut ole kummallisia jos jenkeissä asuu samalla tavalla kuin tyypillinen suomalainen. Eli asuu 20m2 kopissa, tekee tyypillisiä suomalaisia ruokia, vaatteet tasoa hm tokamanni ja menee julkisilla tai 15v vanhalla pensapihillä miniautolla. Mutta tuo on sitten pultsarin tai n e e k e r in elintaso jenkeissä.
Tuolta voi etsiä asuntoja jenkkilästä. Hyvä maksaa, mutta halpojakin on. https://www.zillow.com/
Kannattaa sitten katsoa myös mikä on kk erä 15/30 yr fixed rate mortagessa vastaan suomen 20v-30v asuntolaina. Meinaan että se 15 tai 30v kiinteä usd korko on moninkertainen verrattuna 12kk euriboriin.
Noh, toki tuo kiinteä korko hyödytti todella paljon jenkkejä jotka ostivat koronan nollakorko ei aikoihin.
Lyhyesti - rekkakuskiksi kouluttautuminen Yhdysvalloissa ei yleensä tarkoita isoja opintovelkoja, ainakaan verrattuna korkeakouluun.
Peruskuvio menee näin:
CDL-ajokortti (Commercial Drivers License) vaaditaan.
Koulutus kestää tyypillisesti 3-8 viikkoa.
Koulutuksen hinta on usein noin 3 000-7 000 USD.
Miten se maksetaan käytännössä:
1. Itse maksettu koulutus
Jos maksat itse, velka jää usein muutamaan tuhanteen dollariin tai ei velkaa ollenkaan. Moni maksaa säästöillä tai lyhyellä lainalla.
2. Työnantajan maksama koulutus
Erittäin yleinen malli. Iso kuljetusfirma maksaa koulutuksen, ja sitoudut ajamaan heille esim. 6-12 kuukautta.
Ei opintovelkaa
Jos lähdet liian aikaisin, joudut maksamaan koulutuksen takaisin
3. Community college
Joissain osavaltioissa CDL-koulutus on community collegessa. Hinta voi olla alempi, joskus osittain julkisesti tuettu. Velka yleensä pieni tai olematon.
Vertailun vuoksi:
Keskimääräinen amerikkalainen korkeakouluopiskelija valmistuu kymmenien tuhansien dollarien opintovelalla.
Rekkakuski voi olla töissä muutamassa kuukaudessa ja maksaa mahdollisen pienen velan pois nopeasti.
Plussana vielä:
Aloituspalkat usein 50 000-70 000 USD vuodessa
Pitkän matkan kuskit voivat ansaita enemmän
Velkataakka yleensä kevyt tai nolla
Jos haluat, voin avata erikseen:
ulkomaalaisen mahdollisuudet CDL-ajokorttiin
millainen elämä ja työrytmi oikeasti on
palkat osavaltioittain
onko tämä järkevä vaihtoehto Suomesta katsottuna
Sano vaan.
Eikö olisi mukavampi olla burgeripojuna läskimaassa , ostakaa tuotetta se on suoraan suomesta sieltä jossa keljuillaan kiinalaisille, trumppi tilaisi heti miljardin dollarin satsin aamupalavarastoihin.
Mitenkä Arabimaissa ,rekkakuskeilla miljoonatulot varmaan.
Vierailija kirjoitti:
siellä ameriiikassa maksetaan koko eläminen itse. ei ole lapsperheille tukietuuksia, hammashoito, terveydenhoito, kaikki maksetaan itse ja kalliimman kautta. Tuo palkka on siellä ei ole kovinkaan suuri. Lasten koulut voivat maksaa helposti useita kymmeniä tuhansia dollareita vuodessa. onhan siellä yleisiäkin kouluja, mutta ne on mitä on.
Käydään kohta kohdalta.
Eläminen ja tuet
Suurin osa arjesta maksetaan itse. Tämä on totta.
Lapsiperheille on silti tukia:
Child Tax Credit eli verohyvitys per lapsi
Earned Income Tax Credit pienituloisille
Osavaltio- ja kaupunkikohtaisia tukia, esimerkiksi asumiseen ja päivähoitoon
Nämä eivät vastaa suomalaisia etuuksia, mutta eivät ole nolla.
Terveydenhoito ja hammashoito
Terveydenhoito on kallista ilman vakuutusta. Tämä on täysin totta.
Käytännössä työssäkäyvillä on työnantajan tarjoama sairausvakuutus, joka kattaa ison osan kuluista.
Hammashoito ja näkö yleensä erillinen vakuutus, usein osittain omavastuulla.
Ilman vakuutusta järjestelmä on armoton, vakuutuksen kanssa se on siedettävä.
Palkkojen ostovoima
50 000-70 000 USD vuodessa ei ole USA:ssa rikas palkka, mutta ei myöskään köyhä.
Ostovoima riippuu valtavasti osavaltiosta:
Texas, Midwest, etelän osavaltiot - elämiskulut matalat
Kalifornia, New York, Seattle - elämiskulut erittäin korkeat
Monilla alueilla tuolla palkalla elää ihan normaalisti, etenkin jos taloudessa on kaksi tulonsaajaa.
Lasten koulutus
Peruskoulu ja lukio ovat pääosin ilmaisia julkisia kouluja.
Koulun taso riippuu vahvasti asuinalueesta ja paikallisveroista. Tässä kritiikki on osin perusteltua.
Yksityiskoulut maksavat helposti 10 000-30 000 USD vuodessa tai enemmän, mutta ne eivät ole pakollisia.
Korkeakoulutus on kallista, tämä on totta.
Yhteenveto
USA:ssa vastuu on yksilöllä, ei valtiolla
Turvaverkko on ohut verrattuna Suomeen
Työssäkäyvälle, terveelle ja vakuutetulle arki toimii
Jos putoat väliin, järjestelmä rankaisee kovaa
Väite että kaikki maksetaan itse ja kaikki on kallista on liioiteltu
Jos haluat, voin verrata tätä vielä suoraan Suomi vs USA lapsiperheelle euroissa ja dollareissa tai katsoa nimenomaan rekkakuskin näkökulmasta.
Ajoin aikoinaan rekkaa jenkeissä huonot on tulot, sain huoltoasemalla kuulan olkapäähän kun ryöstäjät hyökkäsivät ja rekkani vietiin, sairaalakulut oli 45.000 dollaria ja maksamatta jäi kahvi josta myöhemmin jouduin pulittamaan juristien takia 12.000 taalaa.Ikinä en enää sinne matkusta.
Tuolla yhdysvalloissa myös ammatillinen koulutus on maksullista. Todennäköisesti rekkakortin joudut ainakin käymään. Tosin tuskin tuosta mahdottomia velkoja tulee, mutta et sä high schoolin jälkeen suoraan rekkaa pääse ajamaan.