Ootko koskaan miettinyt joulun viettämistä myöhässä jos jouluksi ei tule lunta?
Tai ehkä jopa viettänyt vasta sitten kun lunta tullut? Esim lähempänä uutta vuotta. Joulu ei ole joulu ilman lunta ja mieluummin sitä viettäisi lumen ollessa maassa. Ihmiset vain tuntuvat ajattelevan että se on pakko viettää silloin kun kalenterissa merkitty. Onhan joululevyjäkin eli ei tarvi pelkästään radiosta kuunnella joululauluja.
Kommentit (40)
Ei se ole sama asia. Sitä jotenkin kuuluu viettää silloin kuin muutkin.
Toivottavasti pelastuisi vielä joulu ja tulisi edes ohut lumipeite ensi viikon alussa. Hölmöltä tuntui kymmenisen vuotta sitten viettää joulua kun nurmikko vihersi. Näytti ihan ankealta ja olisi halunnut vetää verhot ikkunaan mutta joka huoneessa ei ole kunnollisia. Sitten kun vielä kuuli radiosta Kun maas on hanki... niin lisäsi ankeutta ennestään. Pitäisi muuttaa Lappiin tai viettää joulu siellä.
En. En tykkää lumesta. Tällainen brittiläinen joulusää on paljon tunnelmallisempi.
Sen sijaan olen joskus miettinyt, että joulua pitäisi oikeastaan viettää 22.12. kun on se oikea juhlapäivä eli talvipäivänseisaus. 24. päivä on typerä.
Lumella ei minulle ole väliä, mutta heti tapaninpäivänä jouluruokia, -suklaita ja kukkia saa puoleen hintaan, joten joulua tosiaan kannattaisi viettää muutama päivä myöhemmin. Joulun aikahan kestää loppiaiseen tai Nuutin päivään asti.
Ainoastaan hautausmaareissu on syy poistua jouluna kotoa, joten on ihan yhdentekevää onko siellä lunta vai ei. Joulu syntyy ihan muista asioista kuin sääilmiöistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka toisaalta kieltää tekemästä toisella tavalla? Ite avaan paketit vasta joulupäivänä kuten oikeasti pitäisikin. Jos edes silloin ehtisi lumi.
En.
Joulu on 24. joulukuuta, sanoi Kakkonen tai Pouta mitä tahansa.
Eihän joulu lumesta kiinni ole. Ei se mikään talviurheilufestari ole. Sehän pääosin sisätiloissa vietettävä juhla. Tuskin oli Betlehemissä lunta ensmmäisenä jouluna. Siten minusta tunnelma on jopa aidompi ilman lunta.
Vierailija kirjoitti:
Lumella ei minulle ole väliä, mutta heti tapaninpäivänä jouluruokia, -suklaita ja kukkia saa puoleen hintaan, joten joulua tosiaan kannattaisi viettää muutama päivä myöhemmin. Joulun aikahan kestää loppiaiseen tai Nuutin päivään asti.
Tapaninpäivä on ihan täyttä joulua vielä. Se ei ole lainkaan ohi silloin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän joulu lumesta kiinni ole. Ei se mikään talviurheilufestari ole. Sehän pääosin sisätiloissa vietettävä juhla. Tuskin oli Betlehemissä lunta ensmmäisenä jouluna. Siten minusta tunnelma on jopa aidompi ilman lunta.
Joulu jossain ulkomaan kaupungissa kuten Pärnussa tai New Yorkissa olisi erityinen kokemus kun jouluvaloja kaikkialla eikä lumen puute niin haittaisi. Ennemmin asvaltti kuin ruohikko.
Mä yritän pitää aina joulun tunnelmaa yllä pitkälle tammikuuhun. Koska se on niin tylsä kuukausi. Harmi kun jouluradio lakkaa kuulumasta loppiaisena
Ei näitä siirrellä. Jos menee ohi, niin se on sitten ohi.
Vuoden päästä uusi yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka toisaalta kieltää tekemästä toisella tavalla? Ite avaan paketit vasta joulupäivänä kuten oikeasti pitäisikin. Jos edes silloin ehtisi lumi.
Jenkkilässä avataan joulupäivänä. Meillä Suomessa ne avataan aattona.
Suurimmassa osassa maailman maista, joissa joulua vietetään, ei ole jouluna lunta. En ymmärrä, miten se suomalaisilla voi olla niin lumesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaninpäivä on ihan täyttä joulua vielä. Se ei ole lainkaan ohi silloin.
Eikä ole pakko tapaninajelulle reellä lähteä, onnistuu se rattaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaninpäivä on ihan täyttä joulua vielä. Se ei ole lainkaan ohi silloin.Niin on vaikka ärsyttävästi jotkut sanovat 2. joulupäivänä että joulu on jo melkein ohi eikä ole enää niin joulua. Minun mielestä 2. joulupäivä on yhtä lailla joulua kuin muutkin päivät.
Jos lumettomuus ahdistaa niin verhot kiinni ja tunnelmavalaistusta kotiin. Pimeä tulee joka tapauksessa aikaisin niin kannattaako niitä verhoja edes avata.
Ei mulle sinänsä ole väliä, onko jouluna lunta. Muuten tämä ajankohta joululle on vain kurjin mahdollinen. Tammi-helmikuussa, kun päivä on jo pidentynyt, ja alkaa muutenkin olla virkeämpi mieli, olisi paljon luentavampaa juhlia. Nyt on vain kurjaa ja synkkää ja ei jaksaisi nähdä ketään ja varsinkaan ei ole yhtään iloista juhlamieltä. Myöhemmin talvella olisi tunnelmallisempaakin juuri sen takia, että silloin olisi varmimmin sitä lunta ja pakkasta. Pitäisi kehitellä joku muu juhla sinne, ei sen joulu tarvitse olla. Jotain muuta vaan, että ollaan vapaalla, koristellaan ja tehdään tiettyä ruokaa ja annetaan lahjoja.
Siirretään Joulu lokakuulle, niin on valoisampaa viettää sitä.
Ei. Joulu vietetään jouluna.