Selkeästi sairas (hengitystieinfektio) ihminen kaupassa
Tänään isomman kaupan hedelmätiskeillä kärryjen kanssa oli todella kipeä +60v. henkilö. Hänellä oli maski naamalla, mutta eihän se mitään auta, kun selkeästi pahin vaihe meneillään. Kyllähän tuota yskää kuulee joka paikassa, mutta tässä oli kyllä meneillään vaihe, jossa pitäisi maata sängyn pohjalla lepäämässä.
Miksi ihmiset näin ajattelemattomia? Jos ei ole ketään, joka voisi tehdä kauppaostokset, niin nykyään voi tilata kaupasta. Tai mennä edes nopeasti pieneen lähikauppaan hakemaan vain pakolliset tarpeet. Uskomatonta välinpitämättömyyttä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaan paska immuunipuolustus. Itse en ole ikinä sairas, en edes vaikka olen ollut samassa huoneessa influenssa yms. potilaiden kanssa. Ja olen Mies!
Mitä yrität sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaan paska immuunipuolustus. Itse en ole ikinä sairas, en edes vaikka olen ollut samassa huoneessa influenssa yms. potilaiden kanssa. Ja olen Mies!
Mitä yrität sanoa?
No eikö se jo tullut selväksi? Pidän kaikkia heikomman immuunipuolustuksenn omaavia alempiarvoisina.
Tällaisissa tapauksissa olisi hyvä, jos henkilökunta olisi opastettu auttamaan. Usein ihmisillä, varsinkin niillä, jotka eivät parikymppisiä ole, on ostoslista mukana. Aina voi kysyä voiko auttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis maskihan on nimenomaan hyvä taudin kantajan käytössä, koska se pysäyttää pisarat, jotka yskiessä lentäisivät ilmaan.
Sisäänhengittäessä tavallinen maski ei pysäytä ilmassa jo olevia aerosoleja. Mutta siis ne aerosolit tulevat noista pisaroista, jotka lentävät yskiessä ja hajoavat sisäilmaan.
No onhan se nyt parempi kun ei mitään, mutta roiskeita pääsee kyllä reunoilta karkaamaan taatusti, kun on kovassa taudinvaiheessa. Kyllä se paras paikka olisi kipeänä levätä kotona.
-Ap
Nokun se maskin käyttö perustuu nimenomaan siihen, että suusta lähtiessään "roiskeet" ovat sen verran isoja, että ne pysähtyvät maskiin, joka imee ne. Ja niiden suunta on eteenpäin. Ei ne leiju maskin reunoilta minnekään.
Tartunnat leviävät sitä enemmän, mitä suurempi viruskuorma on. Yleisesti ottaen sinun pitäisi olla tarpeeksi kauan tarpeeksi pienessä tilassa jossa leijuu tarpeeksi virusta kantavia aerosoleja, jotta saisit tartunnan. Kun tartunnan kantaja käyttää maskia, ilmaan leviävät pisarat vähenevät ihan minimiin, mikä ei riitä levittämään tartuntaa. Ja joka tapauksessa marketin isossa tilassa ei tartuntaa saa niin, että sattuu kävelemään jonkun sairaan ohi, maskittomankaan. Ellei se sairas sitten yski suoraan naamallesi.
Luulin, että tämä kaikki tuli kaikille jo selväksi korona-aikana.
Jospa hän asui yksin ja sairastanut jo monta päivää ja oli pakko lähteä jo ruokaa ostaan
Miten erotat influenssa- astmaatikon, keuhkoahtaumataudin, sydämenvajaatoimintapotilaan ja keuhkoputkentulehduspotilaan yskän toisistaan kuulon perusteella?
Moni immuunipuutteinen käyttää maskia itsensä suojaksi väentungoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tavaton pakkohan se on ihmisen syödä ha käydä kaupassa kipeänäkin! Ja erityisesti silloin. Okei ymmärrän jos on joku ebola johon kuolee 50% tartunnan saaneista, mutta muuten vähän armoa.
Kuolleisuus 25-90%, toki jos selviää iho kuoriutuu pois. Ebola alkaa kuumeella, seuraavana päivänä oksentaa verta kolmantena kuolee jos hyvä tuuri käy. Siinä ei ruokaa mieti kukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä tuon kaupassa kohtaamasi ihmisen iällä on? Tartuttaisiko alle 60-vuotias vähemmän, vai mitä tarkoitat?
Merkitystä oli siinä mielessä, että ihminen vaikutti todella huonokuntoiselle. Usein hengitystieingektiot näyttäytyvät vielä voimakkaampina iäkkäämmillä ihmisillä ja teki ihan pahaa puolestaan. Jäin vain ihmettelemään, mikä pakko oli tosiaan tulla kauppaan ehkä jopa kuumeisena. Mutta onhan täällä näitä ehdotuksia tullut. Surullista, jos ei tosiaan ole ketään auttamassa, nykyteknologiaakaan ei osaa hyödyntää tai ymmärrä säästää itseään/muita lyhyellä käynnillä esim.lähikaupassa.
nomistäs sinä tiedät jos olikin lähikaupassa?
No jos ei ole ketään läheisiä ja/tai esim. kotiintuonti ei ole syystä tai toisedta mahdollista, niin pakkohan sitä on jotenkin ruokaa saatava. Et näytä kykenevän itsekäån ajattelemiseen.
Voi ne ostokset tilata kotiin ap, niin ei tarvitse stressata pöpöjä.
Hyvä tavaton pakkohan se on ihmisen syödä ha käydä kaupassa kipeänäkin! Ja erityisesti silloin. Okei ymmärrän jos on joku ebola johon kuolee 50% tartunnan saaneista, mutta muuten vähän armoa.