Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joululahjat kautta aikojen

Vierailija
15.12.2025 |

Olen syntynyt 1957 ja en muista että olisin saanut mitään joululahjoja ennen kuin olin 10v jolloin sain lahjaksi vanhanajan nallen jossa oli olkitäyte ja suklaalevyn. Synnyin pieneen maaseutukuntaan. Mitä joululahjamuistoja teillä on lapsuudestanne?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isän tekemät sukset kun olin 4-5 -vuotias, hiihdin ne puhki ennen kouluikää. 

Vierailija
2/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten on jäänyt mieleen mikroskooppi. Ja aina kirjoja, isä toivoi musta tiedenaista. Kiitollinen olen kyllä kun kannusti lukemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista, minkä ikäinen olin kun sain ensimmäiset lahjani, mutta jotenkin on jäänyt mieleeni potkukelkka, johon isä kirjoitti (maalasi) minun nimeni, alkukirjaimen ja sukunimen, se on jäänyt mieleen, lisäksi joitain rakkaan tädin itse tehdyt villasukat sellaiseen tavalliseen paperiin kääridyt ja naru siinä ympärillä, sekä makeiset. Voi kun vielä voisi tuntea sitä suurta sydämen riemua kun vanhemmat olivat läsnä ja kaikki tuntui niin hyvältä, nykyisin kukaan ole tyytyväinen mihinkään. Kyllä niitä lapsuuden jouluja kaiholla muistelen, ovat siis täytyneet olla onnellisia aikoja !

Vierailija
4/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen joulun minkä muistan on kun olin 7 vuotias, lahjoista ei mitään havaintoa. Mutta uskoni joulupukkiin loppui tuolloin.

Vierailija
5/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha olet nyt?

Vierailija
6/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joulun kun olin vesirokossa ja minulle syötettiin joulutorttua mutta en voinut syödä sitä. Tämä tapahtui 60-luvun alussa.

Vierailija
7/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jonkinlaisen hyrrän, joka katosi, huusin kamalasti ja se löytyi.  Myös lahjoja joista en tiennyt keneltä olivat.

Vierailija
8/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä.

Vierailija
9/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airflyer ja Blenderi =)

Vierailija
10/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä lahjoja nykyajassa.

Vierailija
11/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä sai lahjaksi lautapelejä, palapelejä, kirjoja, karkkeja ja villasukkia. Tuo oli milleniumin vaihdetta. Paketteja ei ollut montaa. Leluja sain vasta myöhemmin kun olin jo 8-9 vuotias. Täytettyäni 11 vuonna 2007 olen enää saanut vain yhden lahjan vuodessa, yleensä suklaata, vitosen setelin tai villasukat.

Vierailija
12/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä jotakin 4v kun sain kummitädiltä nukenrattaat.  Olin onnesta soikeana, kun meillä ei ollut siihen aikaan liikaa rahaa ja lahjat olivat pieniä ja vaatimattomia.  Koetin heti paikalla istua niihin itse ja ne menivät rikki.  Se raastava pettymys ei unohdu koskaan.

Korjaava muisto oli sitten muutama vuosi tuon jälkeen, kun jo aikuinen, Ruotsissa asuva siskoni antoi minulle melkein itseni kokoisen kauniin nuken, joka käveli talutettaessa ja selälleen laitettaessa sanoi MAMMA.

N61

Vierailija
13/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen saanut jo 60-luvulla (kaupungissa) pienestä pitäen ihan "kunnollisia" lahjoja. Olen syntynyt 1960.

Leluja, kirjoja, jos tuli pehmeä paketti se oli jotenkin "erityinen". Toki myös tarpeellisia tavaroita, esim. sukset tai luistimet. 

Vierailija
14/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan joulun kun olin vesirokossa ja minulle syötettiin joulutorttua mutta en voinut syödä sitä. Tämä tapahtui 60-luvun alussa.

Mä olin vesirokossa syntymäpäivänä 60-luvun alussa. Ajelin kolmipyöräisellä sisällä sitten talvella.

Vierailija
15/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nallen, kun olin jotain 4. Se on vieläkin tallessa.

m61

Vierailija
16/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin v. -59. Muistan lahjoista mm. peltiauton, nallen, puuhevosen (isän itse tekemä) ja nukketalon (isä teki appelsiinilaatikosta). Räsynuken, jolle äiti vaihtoi jouluksi 'uuden pään' ja teki uuden mekon. Suklaarasian, tosi pienen, sain 6 v. mummolta, ensimmäistä kertaa näin sellaisen hienosti koristellun pienen hopeakimalteisen laatikon. Sukset, jotka isä pätkäisi omista vanhoistaan. Mahakelkka, isä teki senkin. Potkukelkka, hieno ostettu, punainen. Ja aina iso läjä kirjoja - kirjat olivat silloin suhteessa edullisia ja meillä luettiin paljon. Noita lahjoja en siis saanut yhtenä jouluna vaan tässä monen-monen vuoden lahjat! *ah, muistoja*

Vierailija
17/17 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä en montaakaan lahjaa muista. Mieleen on jäänyt nätti lasten keinutuoli. Tykkäsin siitä kovasti. Olen nyt 58-vuotias. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän