MOT tutkinut olemattomia työpaikkailmoituksia
Erikoista, että MOT ottaa asian esille vasta vuonna 2025. Tämä sumutusilmiö on ollut jo silloin kun itse olin työttömänä noin 10 vuotta sitten. Hain tiettyjä työpaikkoja, niin paikat olivat joko jo täytetty ennen hakuajan päättymistä, tai talon sisältä oli löydetty sopiva henkilö, mutta paikka yhä avoinna, eli haamupaikka. Ei tämä mikään uusi ilmiö ole, täten saadaan työttömät vain näyttämään huonommilta mitä oikeasti ovat ja tämän varjolla pystytään puljaamaan työttömyyskorvauksia ja muita tukia, koska työpaikkojen määräksi ilmoitetaan paljon suurempi osuus kuin niitä oikeasti avoinna on, eli työttömät ovat hallituksen ja yleisen mielipiteen mukaan huonoja ja laiskoja kun eivät löydä itselleen työtä. Jännää, eiks vaan ?
Kommentit (34)
Pätee täysin moneen virastoon ja moneen työpaikkaan. Kuinka paljon tehdäänkään Suomessa turhaa työtä ja osaksi tarkoitus saada näyttämään itsensä ja puljunsa tärkeämmältä mitä on, saada lisää resurssseja ja ehkä joissain tapauksissa käyttää valta-asemaa väärin, jotta pääsee häiritsemään itse asiakkaita? K
Kuvitelkaa jos vaikka joku viranomainen haluaa häiritä jotain asiakasta? Kaikkea voidaan yrittää ja keksiä. Toivottavasti ei sentään rikoksia voida tehtailla vapaasti esim. julkisissalaitoksidsa veronmaksajien rahoilla harrastetaan asiakkaan häirintää ja jopa tehdään rikoksia asiakkaalle. Ei kai verorahoja ole siihen tarkoitettu. Onneksi lainsäädäntö koskee myös viranomaisia ja julkisia palveluita.
Julkisella puolella työt on pakko pistää hakuun vaikka tekijä olisi jo valmiina. Huomiota voisi kiinnittää myös niihin rekryfirmoihin mitkä kopioivat yritysten itsensä laittamia ilmoituksia, ilmoittavat paikkoja mitä ei oikeasti ole olemassa ja pitävät samoja ilmoituksia näkyvillä mutta eivät ikinä vastaa hakijoille yhtään mitään.
Tätä yhden työpaikan "monistamista" olen havainnut työhaussani. Agenda ?
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella työt on pakko pistää hakuun vaikka tekijä olisi jo valmiina. Huomiota voisi kiinnittää myös niihin rekryfirmoihin mitkä kopioivat yritysten itsensä laittamia ilmoituksia, ilmoittavat paikkoja mitä ei oikeasti ole olemassa ja pitävät samoja ilmoituksia näkyvillä mutta eivät ikinä vastaa hakijoille yhtään mitään.
Puhut asiaa!! jumankauta huomannut muutaman kerran miten olen tullut huijatuksi, ja muutenkaan työttömänä ei huvin vuoksi haluisi ostella bussi/junalippuja turhaan. rekryfirmat harrastaa tätä valehakemista ihan tosisssaan, baronan sivulla ei ole käytännössä yhtään avointa paikkaa kun paikat on täytetty jo kauan sitten! ja hr puoli ei vastaa puheluihin eikä sähköpoistein. muut vuokrafirmat tekee ihan samaa. ja julkisella puolella on melko varmana henkilö talon sisällä valmiina ja onkin!
suomessa ei ole työpaikkoja!
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa kirkosta.
En eroa.
Ja joka rekryfirmassa sanotaan että
"Emme vastaa puhelimeen/sähköpostiin/muihin viestimeen vaan käsittelemme ainoastaan järjestelmämme kautta tehdyt hakemukset". Ettei vaan menisi aikaa turhiin/kiusallisiin kysymyksiin vastailussa.
Eli käytännössä annat tietosi heidän softan käytettäväksi, ilman pienintäkään toivoa että taustalla olisi aidosti työpaikka olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut asiaa!! jumankauta huomannut muutaman kerran miten olen tullut huijatuksi, ja muutenkaan työttömänä ei huvin vuoksi haluisi ostella bussi/junalippuja turhaan. rekryfirmat harrastaa tätä valehakemista ihan tosisssaan, baronan sivulla ei ole käytännössä yhtään avointa paikkaa kun paikat on täytetty jo kauan sitten! ja hr puoli ei vastaa puheluihin eikä sähköpoistein. muut vuokrafirmat tekee ihan samaa. ja julkisella puolella on melko varmana henkilö talon sisällä valmiina ja onkin!
suomessa ei ole työpaikkoja!<
Itse sain ennen helposti töitä Baronan kautta, vaan en enää. Työttömiä on kai vain niin paljon.
Mitä näillä haamupaikoilla haetaan, en siis käsitä hevon paskaa, eikö tuollainen olemattoman paikan haku jo aiheuta yrityksissä turhaa vastailua ja ihmettelyä. Mikä jumalauta järki tai kustannustehokkuus tässä on ?
Vierailija kirjoitti:
Itse sain ennen helposti töitä Baronan kautta, vaan en enää. Työttömiä on kai vain niin paljon.
Ovat saaneet uuden " halvemman myytyä entiselle työpaikalle " ei tarvitse kato palkata koskaan talon kirjoilla kun on jo uusi ukko ovella vuokrafirman orja.
- kokenut
Vierailija kirjoitti:
Ja joka rekryfirmassa sanotaan että
"Emme vastaa puhelimeen/sähköpostiin/muihin viestimeen vaan käsittelemme ainoastaan järjestelmämme kautta tehdyt hakemukset". Ettei vaan menisi aikaa turhiin/kiusallisiin kysymyksiin vastailussa.
Eli käytännössä annat tietosi heidän softan käytettäväksi, ilman pienintäkään toivoa että taustalla olisi aidosti työpaikka olemassa.
ne on sen takia vaan järjestelmässä koska vuokrakanat haluaa olla rauhassa toimistolla ja puhua paskaa tärkeitten konsultteiden kanssa.
Yes ja sadat työpaikat jatkuvassa haussa.
Itsekkin sain vielä 5v sitten helposti töitä vuokrafirmoista ja tarjottiin yhdestä työpaikasta kokoaikaistakin hommaa. Tyhmänä tosin menin opiskelemaan rakennusinsinööriksi ja olen nyt hakenut ihan rakennusapumiehen hommia, kun ei noihin oman tason töihin ole mitään mahdollisuutta päästä. Mutta nykyään ei näköjään pääse edes vuokrafirman kautta lautoja kantamaan raksalle vaikka on alan korkeakoulututkinto. Ihan mahdottomaks mennyt tämä touhu.
vuokrafirmat kerää puhelin numeroja että tarvittaessa on ihmisiä joille soittaa. oon saanu töitä vuokrafirmojen kautta mutta usein kyse viikon töistä ja tuurauksista.
pahin ongelma on ilmotukset joissa ei ole työtehtävää tai paikan osoitetta.
mielestäni osa ilmotuksista on petos, eli työ ei ole se mitä ilmotetaan. eri paikka ja eri työ mitä sovittu.hyvä että nyt tuodaan asia esille julkisesti.
Ministeriö tutki tätä itse suunnilleen 2012 ja uudestaan 2015. Lopputulos oli ihan sama, mutta koska silloin oli käytössä vanha tietojärjestelmä, oli tuplapaikat helppo poistaa ja niistä oli helppo keskustella vuokrafirmojen kanssa, koska valtio vastasi työllisyydenhoidosta.
Kun kunnat halusivat työttömät ja heihin kohdistuvat budjettivarat itselleen, aukeni vuokrafirmojen taivas: ei mitään esteitä ilmoitella paikkoja lähes miten tahansa. Itse asiassa tuo alkoi jo silloin, kun Työmarkkinatori lanseerattiin. Siellä saattoi maksutta ilmoittaa työpaikasta, mutta sitä ei tarvinnut ilmoittaa viralliseen järjestelmään. Kukaan ei edes saanut tehdä muutoksia työpaikkailmoituksiin, koska ne olivat ilmoittajan "omaisuutta".
Kukaan tai mikään ei estä ilmoittamasta samaa paikkaa useaan kertaan tai ilmoittamasta paikkaa, jota ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä näillä haamupaikoilla haetaan, en siis käsitä hevon paskaa, eikö tuollainen olemattoman paikan haku jo aiheuta yrityksissä turhaa vastailua ja ihmettelyä. Mikä jumalauta järki tai kustannustehokkuus tässä on ?
Halutaan haalia mahdollisimman paljon työntekijöitä oman firman listoille. Joku Älypää on keksinyt tälle hienon nimen, "liity työntekijäpooliimme!" Eihän niille makseta pennin jeniä siitä.
Koneellisesti ne tiedot käsitellään, ei siellä kukaan ihminen niitä lue.
Sitten kun vuokrafirma yrittää myydä palveluaan firmoille, onhan se rehvakasta sanoa että "meidän listoilla on 200 tuhatta työntekijää ja olemme merkittävä toimija Suomessa (vaikka tosiasiassa niistä 200 tuhannesta vain tuhat olisi sellaisia joiden työpanosta kehtaa ylipäätään myydä eteenpäin).
Se, että sulla on valtavan työntekijämassan tiedot sun järjestelmässä, ei maksa kuin järjestelmän ylläpidon vaivan.
Logiikka on vähän sama kuin asunnonvälitysfirmat mainostaa "asiakkaamme etsii 1-10h+k asuntoa juuri tältä alueelta, ota yhteyttä ja tarjoa omaasi, ostaja maksaa välityspalkkion!"
Paskanvitut siellä mitään ostajaa ole valmiina, haluavat vaan saada sulta kämpän myyntiin ja sanovat että "valitettavasti juuri tämä mainostamamme asiakas ei ollut kiinnostunut juuri sinun asunnostasi"
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin sain vielä 5v sitten helposti töitä vuokrafirmoista ja tarjottiin yhdestä työpaikasta kokoaikaistakin hommaa. Tyhmänä tosin menin opiskelemaan rakennusinsinööriksi ja olen nyt hakenut ihan rakennusapumiehen hommia, kun ei noihin oman tason töihin ole mitään mahdollisuutta päästä. Mutta nykyään ei näköjään pääse edes vuokrafirman kautta lautoja kantamaan raksalle vaikka on alan korkeakoulututkinto. Ihan mahdottomaks mennyt tämä touhu.
Se nyt valitettavasti on fakta, että vastavalmistunut rakennusinsinööri jolla on substanssiosaamista lähinnä lautojen kantamisesta, ei ole kuuminta hottia työmarkkinoilla.
Tämmöistä se oli jo 15 vuotta sitten (omakohtainen kokemus). Veikkaan, että se on ollut jo tämmöistä 90-luvulta saakka (ainakin). Ja vielä enemmän on kokemusta häirinnästä.
Katsokaapa muuten tänään, miten teitä "työvoimapulilla" kusetettiin
MOT
15.12.2025 20:00
Yle TV1
Julkaistaanko virallisella työnhakufoorumilla Työmarkkinatorilla ilmoituksia, joiden takana ei vielä ole työpaikkaa? Ylen MOT selvitti asiaa tutkimalla yli 500 000 työpaikkailmoitusta lähes kahden vuoden ajalta.
MOT tänään !